سید مناف هاشمی روز سه شنبه در دویست و بیست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران افزود: شهرداری تهران بعد از یک دوره ۷ الی ۸ ساله اراده کرده اتوبوس وارد کند؛ فقط همین ۱۲۰ دستگاه اتوبوس نو در کارخانه ها وجود دارد و ما ۸۰ دستگاه دیگر هم شناسایی کردیم.
وی ادامه داد: اگر نتوانیم این ۲۰۰ دستگاه را وارد کنیم ممکن است شهرهای دیگر ببرند.
معاون شهردار تهران گفت: ما در لایحه پیشنهادی درخواست کردیم که سقف معاملات مالی شهردار تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته باشد تا بتوانیم علاوه بر ایران خودرو با مابقی شرکتهای خصوصی خودروسازان و در مورد ورود اتوبوس خارجی با کمک بخش خصوصی رایزنی کنیم.
وی افزود: بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان در بودجه ردیف مالی داریم و همچنین از محل اعتبارات غیر نقد میتوانیم در حد اختیارات شهرداری ۷ هزار میلیارد تومان جابجا کنیم و این در حالی است که ما رایزنی را با بانک رفاه برای عاملیت اوراق مشارکت آغاز کردیم که میتوان از این محل ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر زنده کرد.
مناف هاشمی یاداور شد: در پی توافق شهردار تهران با محمد باقر نوبخت، دولت قبول کرده است که ۴۰ درصد قیمت ۱۲۰ اتوبوس و ۱۳۰ مینی بوسی که ثبت سفارش کردیم را پرداخت کنند.
وی خاطرنشان کرد: از همه مسیرها برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده میکنیم و بعد از یک دوره هفت الی هشت ساله، امسال اراده کردیم که یکهزار اتوبوس داشته باشیم که در فاز اول میتوانیم ۱۲۰ دستگاه اتوبوس بخریم.
تهران ۱۴۰۰ واگن مترو کم دارد
وی همچنین در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت:امروز لایحهای را به صحن شورا آوردیم که براساس آن اختیارات مجمع اتوبوسرانی شهر تهران افزایش مییابد.
وی ادامه داد: از اعضای شورا درخواست کردیم که سقف اختیارات ما تا ۲۰ میلیارد تومان افزایش یابد که خوشبختانه موافقت شد.
به گفته مناف هاشمی، تعمیرات یک دستگاه اتوبوس ۴۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و تعمیر اساسی ۱۰ اتوبوس حدود چهار میلیارد تومان میشد که از حجم اختیارات شرکت واحد اتوبوسرانی بیشتر بود اما حالا با مصوبه امروز شورا اختیارات مجمع ۱۰ برابر شده و میتوانیم گامهای بهتری در راستای نوسازی و بهسازی اتوبوسها برداریم.
مناف هاشمی در خصوص مترو نیز گفت: هم اکنون ۱۴۰۰ واگن مترو کم داریم و در این باره در حال تنظیم قرارداد ساخت ۲۱۰ دستگاه واگن با شرکت واگنسازی تهران هستیم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر قرارداد تولید ۶۳۰ واگن نیز که سه سال پیش در دولت به تصویب رسیده بود اخیرا با کمک بانک مرکزی به نتیجه رسیده اما از آنجایی که ۲۴ ماه طول میکشد که این ۶۳۰ واگن در اختیار ما قرار گیرد، به خرید و تولید ۲۱۰ دستگاه امیدوارتریم.
شهردار تهران در مورد وضعیت طرح ترافیک با بیان اینکه اساس طرح ترافیک یک بحث انضباطی است که سابقه طولانی دارد و هدف آن کاهش تراکم خودرو و آلودگی در مرکز شهر بوده، گفت: نبود طرح ترافیک علاوه بر تشدید آلودگی هوا، سفرهای بیهدف به حوزه مرکزی شهر را افزایش میدهد که این مسئله آسیبزا است و باعث نشر ویروس میشود اما بارها اعلام کردیم که ما در مورد وضعیت طرح ترافیک تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم.
معاون حمل و نقل شهردار تهران در پاسخ به این سوال که حمل و نقل عمومی در شیوع کرونا تأثیرگذار بوده یا نه، افزود: من نمیتوانم در مورد علل شیوع بیماری و چرایی افزایش آمار صحبت کنم اما همان زمان بررسیها نشان داده بود که با فعال شدن مشاغل و عادی شدن زندگی تا سقف ۱۰ درصد بار ترافیکی مترو و اتوبوس افزایش مییابد که آمارها نشان میدهد فعلا در همان سقف هستیم.
مناف هاشمی با بیان اینکه شهرداری تهران از ابتدای شیوع کرونا برنامههای مهار خود را آغاز کرده بود و در هفتههای اخیر نیز این موضوع تشدید شده است، گفت: در خطوط انبوهبر مثل مترو و اتوبوس استفاده از ماسک ۹۷ الی ۹۸ درصد است اما موضوع رعایت فاصلهگذاری اجتماعی به نیاز سفر ارتباط دارد و برای انجام این مهم باید تعداد وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یابد.