تهران-ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: گزارش‌های فرم ۶ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان فرآیندی مشورتی، علمی و مستند است که هرچند جنبه توصیه‌ای دارد، اما بهتر است که دانش‌آموزان نتایج این فرم را جدی بگیرند.

علیرضا کاظمی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره نقش مشاوران در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار داشت: همانطور که از نام مشاوران پیداست، این افراد نقش مشورتی دارند.

وی افزود: آموزش و پرورش در دو قالب فرم شماره ۶ هدایت تحصیلی و همچنین مشاوره تلفنی و حضوری با مشاوران نظرات مشورتی را به دانش‌آموزان ارایه می‌دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ادامه داد: فرم ۶ هدایت تحصیلی در واقع جمع بندی نظرات دانش‌آموز، والدین، معلمان و مشاوران همراه با عملکرد تحصیلی دانش‌آموز است، همچنین نتیجه آزمون رغبت و توانایی دانش‌آموز نیز در این گزارش وجود دارد که دانش‌آموز می‌تواند با اطمینان بیشتری به گزارشات حاکی از این فرم اتکا کند.

کاظمی خاطرنشان کرد: همچنین مشاوران به صورت حضوری و تلفنی نیز به دانش‌آموزان مشورت می‌دهند، مشاوران در مراکز مشاوره و مدارس مستقر هستند، همچنین شماره تلفن تمامی مراکز مشاوره نیز در اختیار مدارس است که در صورت تمایل دانش‌آموزان می‌تواند در اختیار آنها قرار گیرد.

وی یادآور شد: کانال مشاوره، امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در شبکه شاد ایجاد شده که در این مدت بیش از صدها محتوا در خصوص موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان در فضای مجازی بارگزاری شده و در دسترس دانش آموزان قرار گرفته است.

سهم نظام آموزش عالی در هدایت دانش‌آموزان به هنرستان‌ها

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش همچنین درباره هدف گذاری تحصیل ۵۰ درصد دانش آموزان در هنرستان‌ها اظهار داشت: تحصیل ۵۰ درصدی دانش‌آموزان در هنرستان‌ها یک شاخص بندی است که نیاز به بستر و فرهنگ سازی دارد.

کاظمی با تاکید بر این که تحصیل ۵۰ درصدی دانش‌آموزان در هنرستان‌ها صرفا در اختیار آموزش و پرورش نیست، افزود: درحال حاضر فضای فرهنگی جامعه، دانش‌آموزان را به سمت رشته تجربی هدایت می‌کند بنابراین هرچه آموزش و پرورش زیرساخت‌ها را برای ورود دانش‌آموزان به رشته‌های فنی مهیا کند، باز هم نمی تواندجلوی این سیل هدایتی جامعه را بگیرد.

وی با بیان این که هدایت تحصیلی در ساختن آینده و شغل دانش‌آموزان تاثیر بسیاری دارد، ادامه داد: موضوع هدایت تحصیلی در واقع به نوع نگاه حاکم بر فرهنگ خانواده‌ها و جامعه بستگی دارد، در حال حاضر با توجه به اهمیت رشته تجربی در نزد خانواده‌ها تمایل بیشتر دانش‌آموزان به این سمت است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: تحصیل ۵۰ درصدی دانش آموزان در رشته‌های فنی به تغییر و تحولات فرهنگی و ساختاری در جامعه بستگی دارد، شرایط کنکور و پذیرش در رشته‌های دانشگاهی باید تغییر کند تا سپس زیر ساخت‌های لازم برای متقاضیان به هنرستان‌ها فراهم شود.

کاظمی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش به نوبه خود برای توسعه هنرستان‌ها و رشته‌های فنی، ظرفیت منابع انسانی و هم ظرفیت بخش خصوصی تلاش خود را بکار گرفته اما برای تغییر شاخص‌ها این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند تحولات گسترده ایجاد کند و نظام آموزش عالی هم در این موضوع سهیم است.

به گزارش ایرنا، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش پیشتر در نشست خبری با خبرنگاران عنوان کرد: فرآیند هدایت تحصیلی امسال برای حدود یک میلیون دانش‌آموز در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۹۹۰ هزار نفر از دانش‌آموزان، والدین، معلمان و مشاوران در این فرایند شرکت کردند.  ۱۰ هزار دانش‌آموز باقی ماندند که این موضوع به نبود دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده برای انجام آزمون‌های آنلاین بازمی‌گردد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: مهم ترین تغییر هدایت تحصیلی امسال با سال گذشته، تغییر حدنصاب نمره در رشته علوم و معارف است که حدنصاب نمره برای رشته معارف و علوم انسانی تغییر کرده و به ۱۴ رسیده است.