تهران-ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: ما باید به سمت فعالیت‌های دانش آموز محور، نقش دادن به آنها و تولید محتوای دانش آموزی برویم تا سوادرسانه‌ای فرزندان ایران را افزایش دهیم.

به گزارش روز چهارشنبه معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش،  علیرضا کاظمی در جلسه ویدئو کنفرانس روسای ادارات قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهارداشت: حضور در این عرصه وجه ممیز های دارد که باید شاکر و قدردان باشیم و قدردانی ما بر این باشد که حداکثر توان خود را در این حوزه مصروف کنیم .

وی ادامه داد: اگر در این حوزه فعالیت کم بگذاریم باید نگران باشیم زیرا در آموزش و پرورش ما متولی قرآن، عترت و نماز هستیم و باید تلاش  دو صد چندان داشته باشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: در فضای مجازی هم کارهای خوبی شده است همین ویدئو کنفرانس ها نشانه هایی از این فضای جدید است در این فضا باید طراحی ها و معماری های جدیدی انجام بدهیم.

کاظمی گفت: انتقادی که از فضای مجازی می‌شود کمرنگ شدن مسائل تربیتی و آموزشی است و باید فکر کنیم که این فضا را بیشتر تربیتی کنیم.

وی فعالیت های حوزه قرآن عترت و نماز  را با نظم و انظباط دانست و افزود: تشکیل قرارگاه مجازی قرآن عترت و نماز که مدیریت خوبی هم در آن بخش می شود نیز باید تبادل تجربیات ارزنده‌ای صورت بگیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اوقات فراغت مهم ترین دغدغه و اولویت اول آموزش و پرورش است، بنابراین تقاضا می کنم که تمام تمرکز  خود را بر روی دارالقرآن های کشور بگذارید و از نزدیک رصد کنید هر روز یک دارالقرآن  را ارزیابی کنید و کلاس ها را به صورت منظم مورد ارزیابی قرار دهید و در انتها اثربخشی فعالیت ها را مورد سنجش قرار دهید.

کاظمی ادامه داد: نظارت ها را به سمت فضای مجازی ببرید این فضای نظارتی در شبکه شاد ایجاد می شود تا بر فعالیت های کمی و کیفی دارالقران ها بتوانیم نظارت بکنیم.

وی افزود: مدلی از ارزیابی برای مدیران دارالقران ها و خود دارالقرآن ها تدوین ‌شود که در صورت تایید و درصورت کیفیت و کمیت مناسب به منظور تشویق و تجلیل از آنها هدایایی تقدیمشان خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش یادآور شد: در حوزه فضای مجازی تجربه گردانی یکی از اولویت ها می تواند باشد زیرا در حوزه اوقات فراغت همه استانها از یک ظرفیت برخوردار نیستند این تجربه گردانی باعث می شود تا بتوانیم از ظرفیت های سایر استان‌ها نیز بهره ببریم .

کاظمی همچنین یک پیشنهاد برای دارالقران ها ارایه کرد و گفت: بهتر است یک دارالقرآن را کشوری اعلام کنیم کلاس ها در حد کشوری و اساتید نیز از اساتید ملی کشور انتخاب شود و البته ظرفیت محدودی در این کلاس ها در نظر گرفته شود، این می‌تواند یک تجربه در سطح ملی برای ما باشد این نشان می دهد که می توان یک استاد برجسته را  به استانهای محروم و استان‌هایی که کم برخوردار هستند و نمی توانند کلاس های باکیفیت تشکیل بدهند ببریم.

وی همچنین اظهارداشت: نباید خود را محدود به فضای مجازی کرد ما البته فضای شبکه شاد را داریم اما خلاقیت ها و نوآوری های فضای مجازی و کار تربیتی در این فضا را نباید فراموش کنیم و بهتر است تجربیاتی را که کسب می‌کنیم با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ما باید با استفاده از تجربه تابستان بتوانیم خود را برای یک سال تحصیلی خوب آماده کنیم و فعالیت دارالقرآن ها می توانند برای این امر یک الگو باشد.

کاظمی ادامه داد :ما برای اینکه نقش تربیت خود را پررنگ کنیم باید به سمت فعالیت‌های دانش آموز محور و نقش دادن به دانش آموزان و همچنین تولید محتوای دانش آموزی برویم تا سوادرسانه‌ای دانش آموزان را بالا ببریم.

وی به توانمندسازی نیروی انسانی  اشاره کرد و گفت: این امر هم در کنار همه این فعالیت ها و نکته بسیار مهم است که باید مد نظر قرار بگیرد.