رسول امیدی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال گذشته تعداد واگن های وارد یا خارج شده برای حمل و نقل کالا از مرز ریلی آستارا، کمتر از ۶ هزار واگن بود، اما امسال با توجه به رونق ترانزیت کالا و افزایش آمار، پیش بینی می شود تا پایان سال، شمار واگن های کالا به هشت تا ۹ هزار برسد.
وی افزود: گمرک آستارا از نظر ترانزیت کالا، مقصد یا مبدا بسیاری از گمرکات مختلف است و در سه ماه نخست امسال، ۴۱ هزار تن کالا به ارزش ۱۸۲ میلیون دلار از طریق مرزهای زمینی، دریایی و ریلی این شهرستان ترانزیت شده است.
وی ادامه داد: این میزان حمل و نقل کالا از مرزهای آستارا در فصل نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نظر وزن کالا ۲۲ درصد و از حیث ارزش اقتصادی ۱۸۹ درصد افزایش یافته و به عبارت دیگر از نظر ارزش سه برابر شده است.
مدیرکل گمرک آستارا گفت: اگر راه آهن رشت - آستارا احداث شود، کریدور ریلی شمال - جنوب تکمیل خواهد شد و کالاهایی که از اکنون مبدا بارانداز راه آهن آستارا یا به این مقصد، به شیوه حمل و نقل ترکیبی و با کامیون ها منتقل می شود، با کریدور ریلی در زمانی کم و با هزینه ای پایین تر ترانزیت خواهد شد.
امیدی اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از گمرکات جنوبی ایران از طریق گمرک آستارا کالاهای خود را به کشورهای اروپایی، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان ارسال می کنند و ترانزیت کالا از گمرک آستارا به گمرکات هم مرز کشور عراق و حاشیه خلیج فارس نیز انجام می شود.
راه آهن آستارا - آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان در فروردین ۹۷ افتتاح شد و به عنوان نقطه پایانی کریدور ریلی شمال - جنوب از نظر تسهیل تردد و تجارت برون مرزی از اهمیت خاصی برخوردار است و دروازه تجاری ایران و اروپا محسوب می شود.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و با داشتن مرزهای زمینی، دریایی و ریلی از مبادی مهم تجارت خارجی است.