تهران - ایرنا - سازمان تامین اجتماعی در گزارشی اعلام کرد ۹۸ درصد از جمعیت کل کشور از خدمات درمانی این سازمان بهره‌مند می‌شوند.

در گزارش سازمان تامین اجتماعی آمده است: این سازمان مهمترین و گسترده‌ترین متولی بخش بیمه‌های اجتماعی و درمانی است که قشر وسیعی از جامعه را از خدمات بیمه‌ای و درمانی بهرمند می‌کند. به عنوان مثال بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در عرصه بازار سلامت به‌عنوان بزرگترین خریدار و دومین تولیدکننده درمان پس از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که ارائه خدمات درمانی را از سال ۱۳۶۹ با تصویب قانون الزام و بهره‌گیری از امکانات مراکز درمانی ملکی و عقد قرارداد و خریداری خدمات از مراکز درمانی طرف قرارداد انجام و در این خصوص نقش مهمی در خدمت‌رسانی با برنامه‌ای منسجم و همراه با اهداف و چشم‌اندازی مشخص برعهده دارد.
در این گزارش تصریح شده است: سازمان تامین اجتماعی همچنین بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش بیمه قرار داده است که ۹۸درصد آنها از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی از طریق واحدهای ارائه دهنده خدمات درمانی تحت نظارت معاونت درمان (اداره کل درمان مستقیم و اداره کل درمان غیرمستقیم) و واحدهای تحت پوشش هلدینگ درمان بهره‌مند می شوند.

سازمان تامین اجتماعی در این گزارش افزود: فعالیت ها و عملکردهای حوزه درمان در سال ۱۳۹۸ نیز در دو بخش آمار عملکرد و اقدامات و برنامه‌های انجام گرفته طبقه‌بندی می‌شود. خدمات درمانی به بیمه‌شدگان تحت پوشش درمان سازمان تامین اجتماعی، از طریق ۴۸ هزار ۵۸۶ مرکز درمانی ار ائه دهنده خدمت مشتمل بر ۳۷۹ مرکز درمانی ملکی،۶ بیمارستان تحت پوشش هلدینگ درمان و ۴۸ هزار و ۱۹۸ مرکز طرف قرارداد، قرار داشتن تقریبا ۸ درصد بیمارستان‌های کل کشور با بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت فعال بستری و ارائه خدمات به بیش از ۴۴ میلیون نفر بیمه شده تحت پوشش درمان، عقد قرارداد با ۴۸ هزار و ۱۹۸ مرکز درمانی (بیمارستان، مطب، مراکز کلینیکی، پاراکلینیک و ...) و ارائه خدمات درمانی مورد نیاز بیمه‌شدگان تحت پوشش درمان از جمله اقدامات معاونت درمان در سال گذشته است.
«معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی همچنین در سال ۱۳۹۸، با ۳۷۹ مرکز درمانی ملکی مشمول ۷۵ مرکز بستری و ۳۰۴ مرکز سرپایی به بیش از ۴۴ میلیون نفر بیمه شده تحت پوشش درمان، خدمات درمانی بستری و سرپایی ارائه کرد که از تعداد کل مراجعات سرپایی ۹۸.۵درصد و از تعداد بیماران بستری شده ۹۲درصد مشمول بیمه تامین اجتماعی بوده‌اند.
در بخش بستری مراکز ملکی، با تعداد ۹ هزار و ۳۴۱ تخت فعال، تعداد ۹۰۸ هزار و ۹۱۷ نفر بیمار بستری و تحت درمان قرارگرفته‌اند و با متوسط اقامت بیمارستانی ۲.۸ روز ، اشغال تخت ۷۳.۵ درصدی را تولید کرده‌اند که این شاخص در مقایسه با رده‌بندی شاخص‌های وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در یک رده مطلوب قرار می‌گیرد.»
در این گزارش آمده است:‌ در سازمان تامین اجتماعی، تقریبا ۸۷۰ تخت فعال در بخش های ویژه به بیماران بدحال نیازمند بخش های ویژه اختصاص یافته است و در بخش‌های سرپایی مراکز درمانی تعداد ۱۳۹ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۳۳۷ خدمت سرپایی شامل: ویزیت و خدمات تشخیصی ‏‏‏‏‏‏‏‏‏- درمانی (داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی و ...) به بیمه شدگان ارائه شده است.
در ۶۱ بیمارستان ملکی سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۸ همچنین تعداد ۱۳۴ هزار و ۹۱۷ مورد عمل زایمان (طبیعی و سزارین) انجام شد و در ۷۵ مرکز درمانی بستری سازمان تامین اجتماعی، حدود ۴۷۰ هزار مورد عمل جراحی انجام شد.
معاونت درمان سازمان در بخش اداره کل درمان غیرمستقیم هم خدمات درمانی خود را در سال ۱۳۹۸، که مشتمل بر ۳۳۴ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۱۱۳ نسخ سرپایی و ۳ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۹۶۲ پرونده بستری است، از طریق خرید خدمت به بیمه‌شدگان تحت پوشش درمان ارائه کرد که در ازای خدمات درمانی خریداری شده، (۱۶،۹۸۲ میلیارد تومان) به مراکز طرف قرارداد ارائه دهنده خدمت پرداخت شده است.

اهم اقدامات و دستاوردهای بخش درمان تامین اجتماعی در سال ۹۸
اقدامات و دستاوردهای بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۸ به بخش توسعه ظرفیت‌ها، افزایش کیفیت و کارایی مراکز درمانی تفکیک شده است که توسعه ظرفیت‌های ارائه خدمات در مراکز درمانی ملکی همچون افتتاح مراکز درمانی سرپایی: ۸ درمانگاه، افتتاح سایر پروژه‌های توسعه، بازسازی، ارتقاء مراکز درمانی: ۲۱ مورد، ارتقاء شیفت مراکز درمانی سرپایی: ۶ درمانگاه، تشکیل کمیته‌های فنی و بازرگانی کارگروه تجهیزات پزشکی در جهت تهیه و تنظیم اسناد مناقصه خرید تجهیزات پزشکی High Tech و ۲۵ دستگاه آمبولانس را دربرمی‌گیرد.
اهم اقدامات در جهت افزایش کیفیت مراکز درمانی ملکی هم به تدوین استانداردهای فضای فیزیکی انبارهای دارو و تجهیزات پزشکی، اجرای برنامه پیشگیری از حریق در بیمارستان‌ها، اصلاح و بهسازی واحدهای مختلف بیمارستان‌ها، اجرای برنامه ارتقای سلامت محیط کار کارکنان و تدوین و اعلام استانداردهای پست پارتوم، همکاری با کمیته مکسا وزارت بهداشت به منظور یکسان‌سازی کدینگ تجهیزات پزشکی در کشور با توجه به تجربه تخصصی انجام یکسان‌سازی کدینگ تجهیزات مصرفی در مراکز تابعه سازمان اشاره می‌کند.
اهم اقدامات در راستای افزایش کارایی مراکز درمانی ملکی نیز شامل بازنگری سطح‌بندی مراکز درمانی، تشکیل حدود ۱.۵۰۰.۰۰۰ پرونده الکترونیک بیماری‌های مزمن (دیابت،فشار خون بالا، ایسکمیک قلبی و اعصاب و روان) در سیستم HIS در کل کشور(۰۰۰‏/۴۰۰ پرونده در سال ۹۸) و  اضافه‌شدن بیماری‌های هیپو تیروئیدی، آسم و COPD  در پلت فرم جدید نسخه الکترونیک به صورت پایلوت، اجرای برنامه ارجاع داخلی در کل کشور و حدود ۱۳.۵ درصد ویزیت پزشکان متخصص از طریق سیستم ارجاع و ۶۵ درصد بازخورد به ارجاعات پزشکان، انجام تفاهمنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تخصیص نیروها ضریب K به سازمان، انجام فاز نهایی پایلوت نسخ الکترونیک داروخانه در دی کلینیک ابوریحان وتوسعه اجرای پزشکان معتمد ماده ۷۰ به استان خراسان جنوبی، بررسی وضعیت خرید تجهیزات مصرفی ارتوپدی و جراحی مغزواعصاب به منظور بررسی وضعیت حمایت از تولید داخل در خریدهای انجام شده و بازخورد به استان و ساماندهی و هماهنگی جهت استفاده از تجهیزات پزشکی مازاد موجود در مراکز تابعه است.

مدیریت بحران و برنامه مقابله با اپیدمی کرونا
بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در مواجهه با بحران و شیوع بیماری کووید۱۹ نیز اقدامات اثرگذاری داشته است. به عنوان مثال عملکرد بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی در خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا لغایت مورخ ۴/۱۵، تعداد بستری شدگان کل: ۲۷۳۸۱، تعداد مثبت کل: ۹۹۶۵(۳۹/۳۶ درصد)  بستری فعلی: ۱۲۹۹ (۷/۴درصد) ترخیص شده کل: ۲۳۳۸۹ (۴۲/۸۵ درصد) و فوتی کل: ۲۳۹۳ (۸/۹درصد) برآورد شده است.
همچنین تشکیل ستاد مدیریت بحران در معاونت درمان و تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز  مدیریت‌های درمان جهت پیشگیری، اعطای مجوز موقت بکارگیری و تامین نیروی انسانی جایگزین واختصاص مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید اقلام مصرفی و غیرمصرفی پزشکی، استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته بخش درمان کشور به صورت قراردادی با اولویت همکاران بازنشسته بخش درمان سازمان، جبران خدمات آن دسته از پزشکان همکار شاغل در بیمارستان‌های ملکی سازمان که با توجه به دستورات ابلاغی اعمال جراحی، تشخیصی و ... آنان متوقف شده- تا سقف ۴۰ درصد متوسط کارکرد ۶ ماه قبل پزشکان موصوف و همراهی با نظام سلامت و مدیریت بحران کشور در پذیرش بیماران کرونایی و غیرکرونایی و ارائه خدمات با تعرفه دولتی از دیگر اقدامات این سازمان در مواجهه با این بیماری است.

اهم اقدامات در زمینه ایجاد و ارتقاء هماهنگی
تشکیل کمیته بحران در ستاد مرکزی و ابلاغ دستور آماده باش کامل جهت مواجهه با تبعات شیوع ویروس کرونا به مدیریت‌های درمان استان‌ها، در بخش درمان مستقیم: تفویض ساماندهی و برنامه ریزی نیروی انسانی مورد نیاز به مدیریت‌های درمان استان و در بخش درمان غیرمستقیم: تفویض اختیار نحوه نظارت و بازرسی از مراکز طرف قرارداد به مدیریت های درمان استان، ارتقاء آگاهی کارکنان صف و ستاد، اعطای مجوز ترک تشریفات خرید اقلام مورد نیاز مراکز هم در جهت ایجاد و افزایش هماهنگی‌ها انجام پذیرفته است.

اهم اقدامات در خصوص تدارک منابع و توسعه ظرفیت های ارائه خدمت
اختصاص بالغ بر یک سوم ظرفیت تخت های بیمارستانی سازمان جهت پذیرش بیماران مبتلا به کرونا و کنسل شدن همه اعمال جراحی و فعالیت های الکتیو، ارائه خدمات در همه درمانگاه‌ها و کلینیک‌های تابعه سازمان، در دو شیفت کاری تعیین و صدور مجوز برای مرکز آزمایشگاه رفرانس و بیمارستان لبافی نژاد به‌عنوان مرکز پشتیبان انجام خدمات آزمایشگاهی تست PCR و Covid- ۱۹، اختصاص مبلغ ۲۴۰ میلیارد تومان در اسفند ماه ۱۳۹۸ برای تامین لوازم و تجهیزات مورد نیاز، مجوز جذب و بکارگیری نیروهای تخصصی و غیرتخصصی، با شرایط مشخص به استان‌هایی با بیشترین مواجهه، شناسایی و دعوت از همکاران داوطلب از سایر استان ها به استان های درگیر بحران، الزام همکاری کلیه گروه‌های تخصصی پزشکی در پوشش شیفت‌های بیمارستان نیز در جهت توسعه ظرفیت‌های ملکی ارائه شده است.

اهم اقدامات در زمینه کاهش مواجهه و احتمال سرایت بیماری

تمدید اعتبار دفترچه ها تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۹، تجویز داروهای مزمن برای بیماران دارای پرونده مزمن به صورت ۲ ماهه، تمدید اعتبار پرونده‌های دارویی بدون نیاز به مراجعه حضوری بیمار تا پایان شهریور ماه، تعیین سقف ریالی قابل تایید از سوی داروخانه‌های طرف قرارداد برای بیماران دارای پرونده ۸۰ میلیون ریال و برای بیماران غیرپرونده ای ۳۰ میلیون ریال، به تعویق انداختن ارسال اسناد پزشکی، اعطای مجوز افزایش سقف تعدادی وریالی مراکز طرف قرارداد به مدیریت‌های درمان استان، تعلیق محدودیت زمانی انجام خدمات  CT. scan و MRI، توقف معرفی بیمه‌شدگان به مراجع پزشکی (پزشک معتمد، شورا و کمیسیون پزشکی) جهت بررسی استراحت پزشکی و معاینات شروع بیمه و تعلیق برخی فعالیت‌های بیمه گری (مانند توقف کلیه بازرسی‌های مرتبط با امور بیمه‌شدگان خاص) نیز از مهمترین اقدامات این سازمان جهت کاهش شیوع ویروس کرونا است.