شب گذشته به دلیل قطع شدن قسمتی از فیبر نوری شهرداری، ارتباطات مرکز داده آسیاتک که از بستر زیر ساخت فیزیکی فیبر نوری شهرداری استفاده میکند دچار اختلال شد که از دسترس خارج شدن برخی سایتهای داخلی را در پی داشت.
در پی این اتفاق و نبود مسیر جایگزین، سایتهای زیادی برای چندین ساعت از دسترس خارج شدند. سازمان فاوای شهرداری تهران در این خصوص جزئیاتی را منتشر کرده است.
«سرقت و تخریب بخشی از مسیر فیبر نوری شهرداری در مسیر برج میلاد باعث قطعی ارتباط مرکز داده آسیاتک تا مرکز LCT شد و در نتیجه خدمات و سایتهایی که در دیتاسنتر شرکت آسیاتک میزبانی میشدند، از دسترس خارج شدند.»
بر اساس اطلاعیه ای که از سوی این سازمان منتشر شده، ایجاد مسیرهای پشتیبان برای ارتباطات مهم و حیاتی از موضوعاتی است که هر اپراتور و سرویس دهنده مرکز داده باید برای آن اقدام کند. با توجه به اینکه خدمات شهرداری در چارچوب واگذاری ظرفیتهای مازاد و فقط در سطح زیرساختهای فیزیکی است و متقاضیان این ظرفیتهای مازاد کاملاً از این موضوع مطلعاند، لذا پیشبینی مسیرهای جایگزین از طریق سایر اپراتورها بر عهده خود شرکتهاست. در این مورد شهرداری تهران صرفا درخواست یک لینک ارتباطی بین مراکز فوق را دریافت کرده و آن را برقرار کرد. و این در حالی است که هیچ گاه درخواست دیگری مبنی بر مسیر پشتیبان از جانب شرکت آسیاتک ارسال نشده بود.
با توجه به تخریب فیزیکی مسیر مذکور و زمانبر بودن ترمیم آن به دلیل محدودیتهای فنی و ترافیکی در سطح معابر و شریانهای اصلی، ترمیم فیبر اصلی همچنان در جریان است.
بر اساس این اطلاعیه، سازمان فاوای شهرداری تهران با تمام توان و در کوتاهترین زمان ممکن برای رفع مشکل آسیاتک اقدام کرده و از سایر مسیرهای موجود، جهت برقراری ارتباط جایگزین در اسرع وقت اقدام کرده است و دسترسی به سایتها همان شب برقرار شد.