این نشست مجازی روز شنبه با هدف بررسی شیوههای خلاقانه ایده و شخصیتپردازی در ادبیات مدرن با شرکت ۲۰ عضو نوجوان این مرکزها، تعدادی از کارشناسان فرهنگی و ادبی و با حضور علی خانمرادی نویسنده و منتقد حوزه کودک و نوجوان نقد شد.
متین کرمپور، یلدا یوسفی، ملیسا پوریزاده، مهلا محمدی و مائده ذاکری اعضای فعال کارگاههای داستاننویسی کانون پرورش فکری استان هرمزگان بودند که تا انتها این فیلم کوتاه را نقد کردند.
متین کرمپور که فضای داستان را سرد و خاکستری دید گفت: داستان از همان اول نشان میداد که با ماجرای تلخی روبرو خواهیم بود.
مهلا محمدی به بیان نکته جالبی در مورد عنوان اثر پرداخت و گفت: چرا اسم اثر سلول هشت است در حالی که هیج کجای فیلم از ابتدا تا انتها اثر یا نشانهای از عدد یا اسم هشت نمیبینیم.
مائده ذاکری نیز به شخصیتپردازی قوی و پایان شوکآور و غیرمنتظره اثر اشاره داشت و افزود: شخصیت منفی هم سلولی در تقابل با کتاب خوان بودنش بود.
کارشناس مهمان این نشست نمایش و نقد فیلم"سلول هشت" نیز گفت: این فیلم به رغم کوتاه بودنش بهخوبی قواعد یک فیلم کامل را رعایت کرده و فیلمنامه اثر، نمونه بارزی از ادبیات مدرن است.
علی خانمرادی در ادامه از ویژگیهای مدرنسیم در اثر به آشناییزدایی، تاکید بر ذهنیتگرایی، انسانگرایی و فردیت، نبود قطعیت و تاویلپذیری اشاره کرد.
این نویسنده در حوزه کودک و نوجوان با بیان شرح مختصری از پیشینه داستان کوتاه در جهان به تفاوت ویژگیهای یک نویسنده در قیاس با آدمهای معمولی بیان داشت: استقاده دقیق از حواس پنجگانه، خیالپردازی، اندیشه و سواد و آگاهی مشخصه بارز یک نویسنده در مقایسه با آدمهای معمولی است.
وی با طرح این سوال که؛ سوژههای داستانی را از کجا پیدا کنیم؟ گفت: تجربه زیستی خود و دیگران، الهام گرفتن از رسانهها و تخیل راهکارهایی است که نویسندگان ار آن بهره میبرند و به طور معمول از دل تجربههای زیستی خلاقیتهای نابتری متولد میشوند.
در پایان این نشست مربی ادبی مرکزهای فرهنگی سه و چهار بندرعباس و مجری این نشست گفت: شکلگیری این برنامه از پاییز ۹۸ و با توجه به لزوم آشنایی اعضا پرورش یافته ادبی با ویژگیهای ادبیات مدرن به شکل نقدوبررسی فیلم اقتباسی" استخوانهای دوست داشتنی" بود.
خدیجه حاجیزاده ادامه داد: پس از استقبال اعضا از این مستند، ادامه کار را در سال ۹۹ و به شکل مجازی برنامهریزی کردیم که حاصل آن نقد برخط امروز بود.