تهران – ایرنا – تیم مشاوران امنیت ملی کاخ سفید به ریاست «رابرت اوبراین» (Robert O’Brien) مشاور امنیت ملی ترامپ عازم اروپا است تا با قدرت های اروپایی برسر مسائل مهم جهانی از جمله چین و اختلافاتی که در دو سوی آتلانتیک بوجود آمده، به بحث و گفت و گو بپردازد.

تارنمای خبری آمریکایی «پولیتیکو» درگزارشی درباره این سفر نوشت: اوبراین به  همراه «متیو پوتینگر» معاون مشاور امنیت ملی و تنی  چند از خبرنگاران آمریکایی روز دوشنبه (۲۳) برای سفری سه روزه عازم پاریس است تا با همتایان انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی و آلمانی خود در زمینه های گوناگون از جمله چین، تحولات خاورمیان و شمال آفریقا، روسیه، افغانستان، کووید 19 و نسل پنجم شبکه ارتباطی گفت و گو کند.

یکی از محوری ترین اهداف این سفر، گفت و گو با طرف های اروپایی درباره طیفی از مسائل مربوط به چین است.

گفت و گوها بر رقابت غرب با چین در بسیاری از عرصه ها از جمله بستر سازی ساخت نسل پنجم شبکه ارتباطی تا تامین و تهیه مواد اولیه کالاها که  توسط چین صورت می گیرد، متمرکز خواهد بود.

دیدارهای جداگانه اوبرین با مقامات فرانسوی

پولیتیکو نوشت، این ملاقات که قرار است تا روز چهارشنبه در برخی از ساختمان های دولتی در پاریس به عمل آید و از هفته‌ها قبل درمورد مکان این مذاکرات برنامه ریزی شده است، اوبرین نیز بطور جداگانه دیدارهایی با چند تن از مقامات دولتی فرانسه خواهد داشت.

به گفته سخنگوی شورای امنیت ملی، اوبریان بعنوان فرستاده آمریکا به دنبال انجام ملاقات‌هایی  قوی با همتایان، فرانسوی، انگلیسی، آلمانی و ایتالیایی خود در پاریس است.

تاکید بر حضور فیزیکی تیم آمریکایی با وجود شیوع کرونا - ممنوعیت ورود اتباع آمریکایی به اروپا

پولیتیکو در بخش دیگری از این گزارش  نوشت: کشورهای اتحادیه اروپا که به تدریج به اتباع برخی ازدیگر کشورهای  جهان اجازه ورود به ای اتحادیه را داده اند اما به دلیل شدت شیوع کرونا در آمریکا، این کشور همچنان در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار داد و اتباع آن فعلا حق سفر به این اتحادیه را ندارند.

اوبرایان در پاسخ به این سوال که چرا به جای برقراری ویدئو کنفرانس، بر انجام این دیدار به صورت حضوری تاکید دارد، گفت: حضور فیزیکی در جلسات از قدرت بالایی در طرح موارد دارد، قرار نیست دراین دیدارها موضوعات و سرفصل های کاری عنوان شوند، چراکه آنها را می توان از طریق ویدئو کنفرانس اطلاع داد.

حرفهای ضد چینی اوبرین در آمریکا

پولیتیکو نوشت: اوبریان به تازگی در سفر خود به ایالت آریزونا در گردهمایی های عمومی،  اظهارات تند ضد چینی داشته است.

دولت آمریکا مخالف ساخت نسل پنجم شبکه ارتباطی توسط شرکت «هوآوی» چین در اروپا بخصوص در انگلیس است.

اردیبهشت ماه گذشته، سناتورهای جمهوریخواه آمریکا با مخالفت بر سر اینکه دولت لندن اجازه ساخت و بسترسازی نسل پنجم شبکه ارتباطی را به شرکت چینی «هوآوی» سپرده است، در تلاش برای توقف ارسال و استقرار ده‌ها فروند جنگنده فوق پیشرفته اف-۳۵ به انگلیس بودند.

**۱۳۰۲**