هویت علم اقتصاد را "تولید" تشکیل میدهد و تولید هم تابع اصول علمی و ریاضی و البته عوامل جامعه شناختی و روانشناسی است. روانشناسی اقتصادی هم به معنی تحلیل عوامل و رفتارهایی است که انگیزه همه ارکان مستقیم و غیر مستقیم تولید و ایجاد ارزش افزوده یا ثروت واقعی را تقویت میکند تا امیدواری به رشد و توسعه و رونق اقتصادی به حداکثر برسد.
هویت جامعه شناسی تولید به این است که همه مردم در یک جامعه با همه منابع و دانش و توان خود وارد عرصه تولید واقعی شوند و همه بازارهای اقتصادی اعم از پول و کار و کالا و سرمایه هم در خدمت تولید ملی قرار گیرند. تولیدی که هم در عرصه داخلی مورد احترام مصرف کنندگان و خانوارهاست و هم در خارج، از توان رقابتی بالاتری برخوردار است.
این یعنی تولید هم باید همراه با استانداردها باشد. از طرف دیگر "جهش تولید ملی به عنوان شاه کلید اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم" نیازمند فضای مطلوب روانشناسی است تا همه ظرفیت های ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت در همه مختصات سرزمین و جغرافیای طبیعی و انسانی و اقتصادی فعال شود و در مسیر ایجاد ثروت قرار گیرد.
برای این کار باید فضای اقتصادی همراه با انگیزه اقتصادی و سودآوری و نفع فردی و جمعی و ملی فراهم شود و البته شالوده همه این تلاش ها، رعایت بهداشت مالی و استانداردهای اقتصادی و تولید است. یعنی استاندارد، پیشران و لازمه جهش تولید است.
محمد صابری- مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان ملی استاندارد ایران