با شیوع ویروس کرونا تاکسی داران از جمله قشرهایی بودند در صف نخست آسیب این بیماری قرار گرفتند و تا مدتها رانندگان مسیرهای مختلف را در خیابانها و کوچه و پسکوچههای شهر برای رساندن مسافری به مقصد میگشتند تا لقمه نانی در برزخ کرونا به دست آورند.
تا مدتها مردم به دلیل ترس از شیوع ویروس کرونا تمایلی به استفاده از تاکسی نداشتند و بیشتر از وسایل شخصی استفاده میکردند و هماکنون نیز بنا به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا رانندگان تاکسی برای کاهش شیوع این ویروس باید در صندلی عقب ماشین ۲ مسافر سوار کنند و همین موضوع نیز بر چالش و مشکلات این قشر اضافه کرده است.
با وجود افزایش قیمت در بخشهای مختلف، نرخ کرایه تاکسی در اراک ثابت بوده و پس از یک وقفه طولانی روز گذشته (۲۲ تیرماه جاری) با افزایش ۲۰ درصدی در هیات تطبیق فرمانداری اراک تایید شده است که شاید این موضوع مرهمی بر زخمهای وارد شده به این قشر باشد.
یکی از تاکسیداران اراکی گفت: با وجود شیوع ویروس کرونا و خطر زیاد این بیماری در شغل رانندگان تاکسی، چارهای جز کار کردن نیست اما در این مسیر برای گذران زندگی و سیر کردن شکم اعضای خانواده خطر را به جان خریدهام و از صبح تا شب برای کسب درآمدی در خیابانهای شهر هستم.
«رضا فراهانی» افزود: به دلیل ویروس کرونا باید در صندلی عقب ماشین ۲ مسافر سوار شود و کرایه نفر خالی در بین سایر مسافران تقسیم شود اما این موضوع روزانه مشکلات و درگیریهای زیادی را در بین شهروندان با رانندگان ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: نرخ کرایه تاکسی هر ساله درصدی بر اساس مصوبه شورای شهر اضافه میشود اما بحث افزایش کرایه تاکسی در اراک تازه پس از حدود چهار ماه تایید شده و برخی مسیرها نیز هنوز دچار ابهام است و باید مجدد بررسی شود.
یکی دیگر از رانندگان تاکسی در اراک گفت: تنها سرمایه کارم یک تاکسی است که باید از صبح زود تا نیمههای شب برای کسب روزی با آن کار کنم و باید بخشی از درآمد ناچیز را نیز مدام برای تعمیر و نیازهای خودرو صرف کرد.
«سهیل امیری» افزود: قیمت کرایه خانه و همه اقلام ضروری زندگی افزایش یافته و با درآمد ناچیز از کرایه تاکسی توان پرداخت آنها را ندارم.
وی بیان کرد: انتظار است مسئولان امر توجه و نگاه ویژه به شرایط تاکسیداران داشته باشند و تدبیری برای گرهگشایی از مشکلات این قشر داشته باشند.
یکی دیگر از تاکسی داران گفت: رانندگان تاکسی با شیوع ویروس کرونا آسیبهای زیادی دیدند و مقرر بود که تسهیلاتی برای جبران خسارت این ویروس به این قشر پرداخت شود، اما این مهم هنوز محقق نشده است.
« علی اسفندیاری» افزود: شیوع کرونا رانندگان تاکسی را بیش از سایر قشرها در خطر قرار داده اما برای گذران زندگی چارهای جز این کار نیست و با شرایط حاکم شده، روی خوش زندگی کمرنگ شده است.
افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه مرهمی در رفع مشکلات تاکسی داران
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک در این خصوص گفت: بحث افزایش نرخ تاکسی در اراک در فروردین ماه امسال در شورای شهر مصوب شده اما به تازگی و پس از رفع برخی ابهامات با افزایش میانگین ۲۰ درصد به تایید فرمانداری اراک رسیده و هنوز به این سازمان ابلاغ نشده است.
«حجتالله مرادی» افزود: یک سوم مسیرهای تعیین شده نرخ جدید کرایه در کلانشهر اراک با بیش از ۲۰ درصد افزایش همراه بوده که این مسیرها نیز مجدد باید از در شورا بررسی و به هیات تطبیق فرمانداری برای تایید ارسال شود.
وی بیان کرد: رانندگان تاکسی از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون خسارات زیادی متحمل شدهاند و ثابت ماندن نرخ کرایه تاکسی در شرایط نامطلوب اقتصادی، مشکلات این قشر را چند برابر کرده است که پیشبینی میشود پس از ابلاغ تایید ۲۰ درصد افزایش نرخ، این مهم از ابتدای هفته آتی اعمال شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری اراک ادامه داد: رانندگان تاکسی بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مکلف هستند در صندلی عقب تاکسی ۲ مسافر سوار کنند.
مرادی اظهار داشت: ماسک زدن نیز از ۱۵ تیرماه جاری بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای این قشر اجبار است و در این راستا نظارتهای ویژهای روزانه صورت میگیرد و رانندگانی که در زدن ماسک و رعایت نکردن فاصله اجتماعی کوتاهی کنند، اجازه فعالیت به آنها داده نمیشود.
وی گفت: با وجود مشکلات زیاد تاکسیداران اراکی، این قشر تا ابلاغ نشدن تایید نرخ کرایهها امکان اضافه کردن کرایه را ندارند.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری اراک اضافه کرد: بحث پرداخت تسهیلات جبران خسارت کرونا به تاکسیداران نیز از دیگر ضروریات است که امید است بانکهای عامل با تسهیل در وثایق، این تسهیلات را هرچه سریعتر اعطا کنند.
افزایش نرخ تاکسی اراک در انتظار تصویب هیات تطبیق فرمانداری
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: افزایش نرخ تاکسی در این شهر به تصویب شورای شهر رسیده اما برای تایید مدتها است که در هیات تطبیق فرمانداری باقی مانده بود.
«طوفان محمدی» افزود: هیات تطبیق فرمانداری در خصوص نرخهای در نظر گرفته شده اغنا نشده بود که ۲۲ تیرماه یکی از اعضای شورای شهر برای دفاع از این مصوبه در نشست هیات تطبیق حضور یافت و بحث ۲۰ درصد آن تایید شده که انتظار است به زودی به شورا ارسال شود.
وی بیان کرد: رانندگان تاکسی اراک از وضعیت و شرایط خوبی برخوردار نیستند و بیشتر تاکسیهای موجود در این شهر فرسوده است و رانندگان توان نوسازی آنها را ندارند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: فرسودگی تاکسیهای شهر اراک نقش موثری در افزایش آلایندگی هوای این شهر دارد و در شورا تصمیمات و رایزنیهای خوبی برای دریافت تسهیلات قرضالحسنه مهر برای این قشر صورت گرفته اما شهرداری در این راستا مسیر را برای رانندگان تسهیل نکرده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و خزانه دار شورای اسلامی کلانشهر اراک هم گفت: افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی و مسافربرهای شخصی، ۲۲ تیرماه امسال در هیات تطبیق فرمانداری اراک به تایید رسید.
«ایرج رضایی» افزود: برخی مسیرها به دلیل اضافه شدن طول مسیر با گسترش فضای شهر و ساماندهی قیمتها بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته که مقرر شد در این خصوص نیز شهرداری اراک پیشنهادات جدید برای این مسیرها را به شورا ارسال کند تا پس از بررسی به هیات تطبیق ارسال شود.
وی بیان کرد: پیشبینی شده تایید افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه تا پایان هفته به شورا ارسال شود و تا پس از ابلاغ به شهرداری از هفته آتی اجرایی شود.
ناهمخوانی نرخ اعلامی بهای خدمات تاکسیهای اراک با شاخصهای وزارت کشور
فرماندار اراک نیز در این خصوص گفت: بحث افزایش نرخ تاکسیها در سال جاری در شورای اسلامی کلانشهر اراک مصوب شده بود و برای تایید به هیات تطبیق ارسال شده اما بهدلیل اینکه این افزایش نرخ بیش از شاخصهای تعیین شده از سوی وزارت کشور بوده به تایید نرسیده بود.
«حسین بختیاری» افزود: نرخ کرایه در برخی مسیرها که بیشتر مسیرهای مناطق محروم و کم برخوردار است تا ۵۰ درصد افزایش داشته و پرداخت این نرخ در توان مردم این مناطق نیست.
وی بیان کرد: هیات تطبیق فرمانداری سه ماه است که از اعضای شورای شهر برای توضیحات لازم در خصوص افزایش نرخ کرایه امسال دعوت کرده بود که 22 تیرماه جاری عضوی از شورا در هیات حضور پیدا کرد و بحث ۲۰ درصد افزایش نرخ تایید شده است اما برای مسیرهایی که بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته باید مجدد به تایید هیات تطبیق برسد.
17 هزار واحد از آسیب دیدگان کرونا در استان مرکزی از خانواده حمل و نقل عمومی هستند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی هم گفت: بر اساس آمار موجود، ۲۱ هزار واحد کسب و کار در استان مرکزی به واسطه ویروس کرونا دچار آسیب شدهاند که بیش از ۱۷ هزار مورد آن مربوط به رانندگان حمل و نقل عمومی درون و برون شهری این استان است.
«محمدتقی آباییهزاوه» افزود: بانکهای عامل این استان روند پرداخت تسهیلات جبران کرونا در بخش حمل و نقل عمومی درون و برون شهری را سرعت دهند.
وی بیان کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمانت این قشر برای دریافت تسهیلات جبران خسارات کرونا یک سفته است و انتظار است بانکهای عامل در این راستا همکاری مطلوبی داشته باشند و این تسهیلات را با سرعت پرداخت کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: رقم تسهیلات در نظر گرفته شده برای رانندگان حمل و نقل درون و برون شهری به ازای هر نفر ۶۰ میلیون ریال است.
آبایی هزاوه عنوان کرد: بانکهای عامل پرداخت تسهیلات جبران خسارت کرونا ۱۵ واحد در استان مرکزی است و تاکنون عملکرد آنها در استان در این راستا قابل قبول نیست.
۲ هزار و ۵۰۰ راننده تاکسی در ۴۰ مسیر در کلانشهر اراک فعالیت دارند و تنها ۵۰ درصد از رانندگان تاکسی این شهر دارای بیمه تامین اجتماعی هستند.
اراک مرکز استان مرکزی است و در این منطقه بیش از ۶۲۰ هزار نفر زندگی میکنند.