مهرالله رخشانیمهر روز دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد افزود: این طرح به منظور زمینه سازی برای مشارکت افراد خیر با هر سطح از توان مالی، در مدرسهسازی آغاز شده و در قالب آن آحاد جامعه با هر میزان درآمد و در هر سطح و طبقهای میتوانند حتی با اهدای هزینه خرید یک آجر، در مدرسهسازی سهیم شوند.
وی با تبیین اهمیت بستههای تحولی وزرات آموزش و پرورش در حوزه سازمان نوسازی مدارس اظهار داشت: ۲ بسته تحولی در زمینه "نظام مکان یابی مدارس" و "طرح آجر به آجر" که در شورایعالی آموزش و پرورش مصوب شده با حضور رییس جمهوری رونمایی شد که هدف این طرحها فقط جمع آوری منابع مالی نیست بلکه هدف فرهنگ سازی در امر خیر مدرسه سازی است.
رخشانیمهر ادامه داد: برای اجرای این طرحها تفاهم نامههای با برخی از استانداران بسته شده که تحقق آن نیازمند همراهی همه دستگاههای اجرایی در استانهاست.
وی در خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز گفت: این سند که مورد تاکید مقام معظم رهبری است ، یکی از مطالبات معظم له در زمینه آموزش و پرورش است که جلسات متعدی برای اجرای آن توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار و ۶ زیر نظام برای اجرای این سند تحول تعریف شده که یکی از آنها، زیر نظام فضا و تجهیزات آموزشی است.
هویت بخشی معماری - ایرانی اسلامی مدارس
رییس سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس اضافه کرد: یکی از اقدامات مبتنی بر سند تحول بنیادین، هویت بخشی معماری - ایرانی اسلامی مدارس است تا با روح حاکم بر مدارس هماهنگ باشد.
وی ادامه داد: در استان یزد هم آثاری زیادی در زمینه معماری ایرانی اسلامی وجود دارد که برخی از آنها در مدارس اجرایی شده است.
رخشانیمهر افزود: محصول کار ما که همان "مدرسهسازی" است باید بالاترین کیفیت را داشته باشد تا بتوانیم با هویتبخشی به معماری مدارس، از معماری ایرانی اسلامی بهره بگیریم.
فعالیت ۳۰ هزار خیر مدرسه ساز در کشور
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان تاسیس مجمع خیرین مدرسهساز کشور در سال ۷۷ گفت: تاکنون ۳۰ هزار خیر مدرسه ساز در سراسر کشور عضو این مجمع هستند.
وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته از سوی خیران مدرسهساز ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای این منظور اهدا شده و با اجرای پویش طرح آجر به آجر تلاش می شود تا این فرهنگ در بین تمام اقشار جامعه و سازمانها مختلف نهادینه شود.
امام جمعه یزد تقویت مدارس علوم و معارف اسلامی را خواستار شد
نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه یزد نیز در این دیدار با تبیین موفقیت مدارس علوم و معارف اسلامی ( صدرا ) در نظام تعلیم و تربیت گفت: این مراکز آموزشی با حمایت و همراهی مسوولان و مردم تقویت شود.
آیتالله محمدرضا ناصری یزدی تقویت این مدارس را خواستار شد و ادامه داد: مجموعه وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس باید با توجه به نقش مهمی که این مدارس در تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دارند، نسبت به حمایت و زمینه سازی تقویت آنها اقدامات لازم را انجام دهند.
امام جمعه یزد همچنین با اشاره به اینکه نوع معماری مدارس در استان و کشور نیازمند رعایت موارد خاص است، اظهار داشت: در ارتباط با معماری مدارس دخترانه و پسرانه باید تفاوت هایی قائل باشیم و مدر درسه دخترانه باید به سمت مدارس با ساختمانهای حیاط وسط برویم که حیاط در وسط مدرسه باشد و چهار طرف آن را ساختمان بپوشاند.
نماینده ولیفقیه در استان با اشاره به اینکه ساختمانهای طبقاتی هم برای مدارس مناسب نیست افزود: الان معلمان و دانشآموزان شکایتهای بسیاری در ارتباط با پلههای مدارس دارند و واقعا هم پلههای زیاد برای دانشآموزان مناسب نیست.
ناصری یزدی تصریح کرد: یک مدرسه باید در ۲ طبقه ساخته شود و حیات به میزان لازم داشته باشد تا دانشآموزان بتوانند به خوبی تحرک داشته باشند و سلامتی جسمی آنها هم در مدرسه حفظ و تقویت شود.
دیدار با استاندار، شرکت در نشست با خیرین مدرسه ساز و افتتاح چند مدرسه در شهرستانهای اردکان و میبد از برنامههای معاون وزیر آموزش و پرورش در سفر یک روزه به استان یزد است.