بندرعباس - ایرنا - مرحله دوم طرح آب شیرین کن یکصدهزار مترمکعبی شهر بندرعباس فردا پنجشنبه در حالی با حضور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری می رسد که علاوه بر تامین آب آشامیدنی مورد نیاز ۹۰ هزار نفر، زمینه اشتغال دوهزار نفر از جوانان این منطقه را نیز فراهم می‌کند.

در ادامه پنجشنبه‌های افتتاح با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، فردا بار دیگر استان هرمزگان شاهد بهره‌برداری از دهها طرح مهم در حوزه صنعت آب و برق است که از جمله مهمترین این طرح ها می توان به فاز دوم آب شیرین کن بندرعباس، طرح تامین و انتقال آب به شبکه گلخانه شمیل و بخشی از شبکه دشت میناب و بهره‌برداری از شبکه ۵۰۰ هکتاری گلخانه شمیل، طرح تامین و انتقال آب به شهرک صنعتی میناب و فاز اول طرح آبرسانی به شهرستان بشاگرد اشاره کرد.

بهره‌برداری از  پروژه آب انتقال به شبکه گلخانه ای موجب ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم پنج هزار نفر و رونق اقتصادی و بهبود شرایط اجتماعی منطقه خواهد شد. همچنین مدیریت بهینه منابع آب و خاک دشت میناب و شمیل، کاهش تعارضات اجتماعی ناشی از کمبود آب، جلوگیری از افت سطح آبخوان، حفظ کیفیت منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین از دیگر اهداف این طرح است.

فریدون همتی استاندار هرمزگان ارزش طرح‌هایی که فردا به بهره برداری می رسد را ۲۷ هزار میلیارد ریال اعلام کرده و گفته است:‌ واحد شماره یک نیروگاه سیکل ترکیبی قشم، افزایش توان واحد بخار نیروگاه بندرعباس، ۱۱ طرح انتقال برق و هفت طرح توزیع برق، پروژه‌های افتتاحی حوزه صنعت برق هرمزگان هستند.

باید اذعان داشت که استان هرمزگان به واسطه موقعیت حساس و بهره مندی از ظرفیت‌های ویژه اقتصادی همواره مورد توجه دولتمردان بوده و این توجه که نتیجه آن خیز استان برای دستیابی به رشد و توسعه هر چه بیشتر می‌باشد، در دولت تدبیر و امید به اوج خود رسیده است به طوری که نوید روزهای خوش و هرمزگانی آبادتر را به همگان می دهد.

اشتغالزایی ۲ هزار نفری با بهره برداری از طرح آب شیرین‌کن بندرعباس

یکی از مهمترین طرح های در دست اجرا در هرمزگان پروژه آب شیرین کن یکصد هزار مترمکعبی بندرعباس است که اشتغالزایی غیرمستقیم دو هزار نفری (صنایع منطقه) از جمله مهمترین مزایای اجرای آن است.

مرحله دوم آب شیرین کن یکصدهزار مترمکعبی شهر بندرعباس پایان هفته جاری با حضور مستقیم معاون امور آب و آبفا وزارت نیرو و توسط رئیس جمهور به صورت ویدیو کنفرانس به بهره برداری می رسد.

به گفته مسوولان آب و فاضلاب هرمزگان طرح آب شیرین‌کن بندرعباس بزرگترین پروژه شیرین سازی آب دریا در سطح کشور است که با استفاده از توان فنی و مهندسی داخلی و با تدبیر دولت امید و سیاست وزارت نیرو مبنی بر ایجاد منابع آبی پایدار در شهرهای ساحلی اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در این خصوص گفت: مرحله اول این طرح با ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب در شبانه روز در آذرماه سال ۹۷ وارد مدار تولید شد و تیرماه امسال نیز فاز دوم آن به ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب و سرمایه ای افزون بر ۴ هزار میلیارد ریال بهره برداری می شود.

امین قصمی تصریح کرد: با توجه به اینکه ۹۰ درصد تجهیزات آب شیرین کن بندرعباس خریدار ی شده است، با بهره برداری از مرحله نهایی این طرح تا پایان شش ماهه دوم امسال، شاهد انتقال آب با کیفیت به مخازن ذخیره آب داماهی و توزیع همگن آب در شهر های بندرعباس، بندر خمیر و روستاهای مسیر خواهیم بود.

بهره برداری از پالایشگاه ۳۵ هزار بشکه‌ای قشم در سالجاری

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اهمیت طرحهای بزرگ صنعتی دراین زمینه گفت: نخستین پالایشگاه ۳۵ هزار بشکه‌ای  این جزیره در شهریورماه سال جاری و همزمان با هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

 حمیدرضا مومنی افزود: در حوزه نفت و انرژی برای تبدیل‌شدن قشم به هاب پتروشیمی، ظرفیت بسیار بالایی از نیروی انسانی متخصص، کارگر ماهر و نیمه ماهر نیاز است و سازمان منطقه آزاد قشم آماده‌ی گسترش همکاری با دانشگاه هرمزگان برای پرورش و جذب نیروهای متخصص، ماهر و نیمه ماهر است.

نیروگاه ۳۴۰ مگاواتی برق قشم آماده بهره‌برداری

مدیرعامل شرکت تولید انرژی گستر قشم گفت: مرحله اول نیروگاه سیکل ترکیبی این جزیره با ۲ واحد گازی و ظرفیت تامین ۳۴۰ مگاوات برق وارد مدار قشم می شود.

وحید آقایی افزود: جزیره قشم هم اکنون ۳۰۰ مگاوات برق مصرف دارد که حدود ۸۰ مگاوات از آن توسط دو نیروگاه قشم و بقیه آن از شبکه برق کشور تامین می شود.

وی با بیان اینکه در استان هرمزگان ۳ هزار مگاوات مصرف فعلی برق داریم افزود: با تکمیل نیروگاه سیکل ترکیبی، ۵۰۰ مگاوات برق به شبکه کشور تزریق خواهد شد.

وی ادامه داد: برای این طرح ۳۰۸ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است که ۲۰۳ میلیون یورو از آن توسط صندوق توسعه تامین شده است.

مدیرعامل شرکت تولید انرژی گستر قشم تصریح کرد: ۱۰۵ میلیون یورو نیز توسط گروه سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر و گروه مپنا تامین شد.

آقایی  ادامه داد: با بهره برداری این نیروگاه ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به فعالیت خواهند شد که بیش از ۷۰ در صد آنان از نیروهای بومی هستند.

وی همچنین اظهار کرد:  با اجرای مرحله دوم این طرح هشت هزار متر مکعب آب شیرین و در مرحله تکمیلی ۴۸ هزار متر مکعب آب شیرین تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت تولید انرژی گستر قشم خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد از تجهیزات این طرح ساخت داخل است و در هر مقطع که با مشکلات تحریم برخورد کردیم، از نیروهای داخلی کشور بهره برده شد.


خبرهای خوش دولت تدبیر و امید برای بهداشت هرمزگان

تیرماه امسال هرمزگان گویی همچون گرمای خرماپزانش، سرشار از خبرهای گرم و خوش برای این استان است؛ از آن جهت که طبق اعلام اخیر استاندار، بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس نیز که قرار بود در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد، تا پایان امسال افتتاح می‌شود؛ پروژه ای که دولت تدبیر و امید با توجه به نیاز هرمزگان به توسعه امکانات و تجهیزات بهداشت و درمان، نگاه ویژه ای بر آن دارد و مسوولان مربوطه را مکلف کرده تا با کار جهادی و شبانه روزی این مهم تا پایان امسال محقق شود و بخشی از نیازهای درمان این استان برطرف گردد.

یکی از مهمترین شاخص های رشد و توسعه ، وضعیت بهداشت و درمان است که این حوزه در استان هرمزگان سالها با کمبود مواجه بوده اما خوشبختانه در دولت دکتر روحانی مورد حمایت ویژه واقع شده و ارتقای قابل ملاحظه ای یافته و در این روزها که این استان در وضعیت قرمز از نظر ابتلا به کرونا قرار دارد، چتر حمایتی دولت در این منطقه گسترده تر شده است.

استاندار هرمزگان در آخرین روز خردادماه امسال پس از نشست با معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با پیگیری های صورت گرفته و حمایت های انجام شده، وزارت بهداشت به صورت ویژه تجهیزات و منابع مالی مورد نیاز جهت مقابله با ویروس کرونا و درمان بیماران مبتلا به این بیماری در هرمزگان را تامین و همچنین مجوز جذب پرستاران جدید در استان را صادر می‌کند.

فریدون همتی از تامین تجهیزات بیمارستانی مورد نیاز جهت درمان بیماران مبتلا به کرونا در هرمزگان خبر داد و گفت: این تجهیزات بیمارستانی همچون دستگاه اکسیژن ساز از سوی وزارت بهداشت تامین و به دانشگاه علوم پزشکی استان تحویل داده شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اختیاراتی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به استان ها ابلاغ می‌شود و همچنین شرایط استان، تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا بهترین تصمیمات برای مدیریت بیماری کرونا در استان و کاهش بیماران بدحال و مرگ و میر ناشی از این بیماری در استان، اتخاذ شود.

همتی با اشاره به پیگیری تسریع در تکمیل تعدادی از بیمارستان‌ها در استان، افزود: مقرر شد بیمارستان شریعتی بندرعباس به سرعت تکمیل و راه اندازی و تجهیزات آن نیز از طرف وزارت بهداشت تامین شود.

وی ادامه داد: بیمارستان نیروی دریایی ارتش در بندرعباس نیز با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی در حال ساخت است که با پیگیری و مکاتباتی جهت تسریع در تکمیل آن، این ظرفیت جدید بیمارستانی نیز تا دو ماه آینده به مجموعه ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی هرمزگان در شهر بندرعباس اضافه می‌شود.

استاندار هرمزگان گفت: همچنین پیگیری هایی صورت گرفت تا با سرعت بخشیدن به پروژه‌های بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی و بیمارستان ستاره خلیج فارس در بندرعباس، این دو بیمارستان نیز تا پایان سال جاری به شرایط خوبی به لحاظ تکمیل شدن برسند.