نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح تبصره یک ماده (۳۸) قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند.
بر اساس این تبصره، که نمایندگان باآن مخالفت کردند؛ در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، هر کمیسیونی که به حد نصاب مقرر در این ماده نرسیده است یا نماینده متقاضی حائز شرایط مازاد بر سقف دارد، هیأت مشترک روسای شعب و هیات رئیسه مجلس میتواند تا یک هفته پس از تصویب این قانون و پانزده روز پس از تایید نهائی انتخابات مرحله دوم، حداقل و حداکثر تعداد مقرر در این ماده را تا پنج کمیسیون و فقط برای یک بار در هر یک از مواعد مذکور تغییر دهد.
محمد حسین حسین زاده بحرینی رئیس کمیسیون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح تبصره ۱ ماده ۳۸ قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت اصلاح این تبصره گفت: بعضی کمیسیونهای مجلس به حد نصاب نرسیده و قابلیت تشکیل ندارند و اگر هم تشکیل شود مصوبات آن مشروعیت ندارد.
وی با بیان اینکه الان عملا در مجلس کمیسیون حقوقی و قضایی و کمیسیون فرهنگی نداریم، یادآورشد: در دوره گذشته مجلس به همین مشکل برخورد کردیم که برای حل آن این حکم در آیین نامه مداخله اضافه شد؛ در مجلس یازدهم که مجدداً به این مشکل مواجه شده ایم و اگر می خواهیم کمیسیونها قانونی شود و مصوبات آن مشروعیت داشته باشد مجبوریم کلیات را تصویب و سپس در مورد جزئیات باهم گفت و گو کنیم.
صدیف بدری نماینده اردبیل در مخالفت با این طرح گفت: انتظار ما این بود که کمیسیون آییننامه داخلی مجلس با همفکری هیات رئیسه مجلس بازنگریهایی که در امتیازبندی تعیین کمیسیونها صورت گرفته بود را به صورت ریشهای حل میکردند. مجلس اگر نتواند برای تهیه کمیسیونهای تخصصی تصمیم جامع بگیرد یا من نماینده بر اساس تجربه، تخصص و امتیازبندی قانونی به کمیسیون تخصصی خود تمکین نکنم چه کاری میتوانم برای مردم انجام دهم.
وی با بیان اینکه مشکلات اساسی کشور در حوزههای اقتصادی و حوزه های مختلف مدیریتی است، اظهارداشت: وقتی نمیتوانیم تعیین کنیم که چه کسانی به کدام کمیسیونها بروند، چگونه میتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم.
نماینده مردم اردبیل تاکید کرد: کمیسیون آییننامه داخلی مجلس باید ریشههای مشکل را حل کنند و قانون جامعی تصویب کنیم که همه با آن تمکین کنند؛ قانونی که لابی گری و مذاکرات در آن تعیین کننده نباشد.
بدری خاطرنشان کرد: باید عملکرد کمیسیونهای تخصصی را از سمت و سوی لابیگری به سمت اثرگذاری تقنینی سوق داده و موضوع را ریشهای حل کنیم و قانون جامعی تصویب کنیم که نیاز به لابی گری و مذاکره در آن نباشد بلکه بر اساس تخصص و تجربه امتیازبندی شود و محدودیتی در فرمها برای انتخاب کمیسیونها وجود نداشته باشد.
نایب رییس کمیسیون عمران گفت: باید هر فردی که بر اساس رتبه بندیها و امتیاز و انتخاب خود به صورت اتوماتیکوار کمیسیون انتخاب شود و سقف و کف هم بر اساس تعداد نمایندگان فعال باشد.
محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در موافقت با این طرح خطاب به قالیباف گفت: در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری شما کسی بودید که بنا بود امکانات را ازدست ۴ درصدیها بگیرید بین ۹۶ درصدیها توزیع کنید. دستور جلساتی که غالباً در مجلس مطرح میشود غیر از دستور جلسه مالیات بر مسکن خالی، عمدتاً بازی است و هنوز ما مشغول رئیس بازی و تعیین روسا هستیم.
وی با طرح این سوال که کمیسیونهایی که با سقف خود تشکیل شده است چه تعداد شرکت می کنند، گفت: کمیسیونهایی که با نصاب خود تشکیل شده اند کارکرد خاصی نداشته اند. چیزی که نیاز به حاجت را برطرف کند بهتر از چیزی است که زیاد باشد اما انسان را مشغول کند.
نقدعلی یادآورشد: جمعیت کمیسیونها کاربرد خاصی ندارد بنابراین کمیسیونی با تعداد کم تشکیل شود تا بتواند کار کارشناسی انجام دهد و به موضوعات و نیاز جامعه دقت شود.