اسلام‌آباد - ایرنا - رئیس کمیسیون روابط خارجی در مجلس سنای پاکستان، برنامه همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین را خبر خوش برای کشورهای همسایه از جمله پاکستان توصیف کرد و گفت: این برنامه مصداق بارز موفقیت دیپلماسی تهران-پکن و تحکیم توازن قدرت در منطقه است.

سناتور «مشاهد حسین سید» روز چهارشنبه در گفت وگو در برنامه اختصاصی شبکه «جیوز نیوز» پاکستان با عنوان همکاری راهبردی ایران و چین، این موضوع را خبر بسیار خوشایند برای اسلام‌آباد دانست و گفت: حضور چین در منطقه به ویژه همکاری‌ قوی با کشور همسایه ما یعنی ایران، برای کشورهای منطقه از جمله پاکستان بسیار مفید خواهد بود.

وی با اشاره به رویکردهای تهاجمی و یکجانبه گرایانه آمریکا در قبال چین و ایران، افزود: تدوین برنامه همکاری راهبردی، بهترین شیوه است که ایران و چین می‌توانند به تحریم‌ها و سیاست‌های تهاجمی دولت ترامپ پاسخ دهند.

این سیاستمدار ارشد پاکستانی، برنامه همکاری‌های راهبردی ایران و چین را تحول بسیار عالی و بی‌سابقه تفسیر کرد و گفت: برخی از کشورها به ویژه دولت ترامپ طی سال‌های اخیر همواره علیه طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین (موسوم به طرح سی پک) موضع گیری کردند اما پکن بی‌توجه به سیاسی بازی قدرت‌های غربی به مشارکت کلان اقتصادی خود با اسلام آباد ادامه داد و برنامه همکاری راهبردی میان ایران و چین می‌تواند فرصت‌های عالی را نیز برای طرف پاکستانی به وجود آورد.

وی اظهار داشت: جنگ سرد آمریکا علیه چین و تنش‌های اخیر همسایگان چین در جنوب آسیا پکن را به برداشتن گام‌های جدید در مسیر تغییر توازن قدرت در منطقه از لحاظ راهبردی و سیاسی واداشت.

سناتور مشاهد حسین تاکید کرد: برخی از کشورها به دلیل فشارهای آمریکا اقدام به کاهش همکاری‌های خود با ایران کردند همانطور که در یک دهه اخیر نیز ما شاهد آن بودیم، اما چین با مشاهده این وضعیت ایده تقویت تعاملات منطقه‌ای را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: ایران و چین تنها دو کشور نیستند بلکه آنان دو تمدن جهانی با قدمت بیش از ۴ هزار سال هستند که با دیپلماسی موفق در مسیر تغییر توازن قدرت در منطقه گام برمی دارند.

رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای پاکستان اظهار داشت: ائتلاف ایران و چین در قالب همکاری‌های منطقه‌ای، از همه لحاظ برای اسلام‌آباد منفعت بخش است همانطور که چین دوست و شریک دیرینه پاکستان محسوب می‌شود، همکاری آنها با ایران به عنوان کشور همسایه پاکستان نیز بسیار خوشایند و مثبت خواهد بود.

وی تاکید کرد: همکاری راهبردی ایران و چین مصداق بارز شکست تحریم‌ها و سیاست‌های یکجانبه گرایانه است درحالی که طی سال‌های اخیر ما شاهد کاهش نفوذ آمریکا در منطقه در قالب خروج نظامیان آنان از افغانستان، سوریه و عراق هستیم.

سناتور مشاهد حسین افزود: قدرت آمریکا رو به افول است، این کشور پس از حملات ۱۱ سپتامبر چیزی حدود ۶ تریلیون دلار صرف جنگ و یورش به کشورهای مختلف از جمله کشورهای اسلامی کرد که برای واشنگتن نتیجه‌ای جز شکست کامل نداشت.

فرصت همکاری میان بنادر چابهار و گوادر

رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای پاکستان با اشاره به سرمایه گذاری چینی‌ها در بندر گوادر واقع در ایالت بلوچستان پاکستان، گفت: چابهار در فاصله ۱۲۰ کیلومتر از گوادر قرار گرفته و ما باید از این فرصت برای تقویت همکاری‌ها میان این دو بنادر مهم استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ رقابتی میان چابهار و گوادر وجود ندارد، افزود: پاکستان باید از فرصت همکاری‌های راهبردی ایران و چین بهره برداری کرده و از آن برای تقویت مناسبات دوجانبه و چندجانبه استفاده کند.