اسلام‌آباد - ایرنا - شماری از دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، کارشناسان و صاحبنظران دو کشور با تاکید بر تقویت همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان تهران و اسلام‌آباد، گفتند: باید از ظرفیت‌های بالقوه طرح‌های منطقه‌ای مانند برنامه همکاری راهبردی ایران و چین و همچنین راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین در راستای توسعه مناسبات دوجانبه بهره برداری کرد.

شانزدهمین دور گفت وگوهای مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل (IPIS) وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اندیشکده پاکستانی مطالعات راهبردی اسلام‌آباد (ISSI) روز گذشته (دوشنبه) با حضور مدیران کل دو نهاد، دیپلمات‌های ارشد، کارشناسان و صاحبنظران ایرانی و پاکستانی به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد.

این نشست با عنوان «ایران و پاکستان، پاندمی پیش روی جنوب آسیا» به صورت وبینار و در دو بخش به ریاست «سید محمد کاظم سجادپور» معاون وزیر امور خارجه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه ایران و «خالد محمود» رئیس شورای مدیریت اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد برگزار شد.

کارشناسان ایران و پاکستان در این وبینار موضوعات مختلفی از جمله روابط دوجانبه، همکاری دو کشور در بحث افغانستان، برخوردهای یکجانبه گرایانه آمریکا به عنوان مانعی در مسیر همکاری‌های ایران و پاکستان و استفاده از فرصت‌های موجود در منطقه برای همکاری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این نشست با حضور «سید رسول موسوی» مدیرکل غرب آسیا وزارت امور خارجه ایران، «آصف حسین منون» مدیرکل افغانستان، ایران و ترکیه در وزارت امور خارجه پاکستان، «کیهان برزگر» رئیس مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه و «جاوید حسین» سفیر پیشین پاکستان در ایران ادامه پیدا کرد.

آنان گفتند: هر دو کشور ایران و پاکستان قربانی معضل شوم تروریسم هستند و این چالش دو کشور همسایه را مجاب می‌کند که همکاری‌های  خود را تقویت کرده و نقشه راه مشترکی برای مقابله با چالش‌های مشترک تدوین و به اجرا بگذارند.

دیپلمات‌های ایرانی در این وبینار با اشاره به اقدامات زورگویانه و یکجانبه گرایانه ایالات متحده علیه روابط مستقل سایر کشورها از جمله کارشکنی در بحث همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای تهران-اسلام‌آباد، گفتند: روابط ایران و پاکستان به ویژه تعاملات اقتصادی و بانکی آنان تحت فشار و رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا قرار دارد.

استفاده از فرصت همکاری‌ها و ارتباطات منطقه‌ای

طرف پاکستانی با اشاره به اهمیت طرح‌های اقتصادی منطقه‌ای، گفت: دو کشور قادر هستند طرح‌های منطقه‌ای را به فرصتی برای تقویت روابط و توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف تبدیل کنند. 

آنان با اشاره به طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان-چین و برنامه همکاری‌های ایران و چین، تاکید کردند: قرار گرفتن این طرح‌ها در کنار هم می‌تواند روزنه جدید همکاری به سوی دو کشور همسایه ایران و پاکستان بگشاید و همچنین منجر به توسعه ارتباطات منطقه‌ای نیز خواهد شد.

کارشناسان ایران و پاکستان در بحث افغانستان نیز بر ضرورت هماهنگی میان تهران و اسلام‌آباد به عنوان دو همسایه اصلی افغانستان و میزبانان پناهجویان این کشور تاکید کرده و افزودند: ایران و پاکستان باید افغانستان را به یک بستر همکاری‌های مشترک تبدیل کنند.

در این وبینار تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران و پاکستان باید در بحث حمایت از حقوق زنان موضعی بسیار آشکار و محکمی اتخاذ کنند.

طرف پاکستانی با اشاره به تنش‌ها در جنوب آسیا و رفتارهای ملی گرایانه علیه جامعه مسلمانان، بر ضرورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه کشمیر براساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

مرزهای صلح و دوستی میان ایران و پاکستان

شرکت کنندگان در این وبینار با اشاره به مرزهای طولانی میان دو کشور و نبود هیچ گونه مناقشه و یا اختلاف نظری که ایمنی مرزهای مشترک را تحت الشعاع قرار دهد، گفتند: امنیت پایدار در نوار مرزی مشترک ایران و پاکستان به رفاه و توسعه در منطقه به ویژه تجارت مرزی کمک می‌کند.

کارشناسان گفتند: نگاه ایران و پاکستان به مرزهای امن و صلح یکدیگر باید یک نگاه فرصت محور باشد.

آنان همچنین بر تحکیم روابط میان مردم دو کشور تاکید کرده و افزودند: باید تلاش و بررسی کرد که چطور می‌توانیم بُعد جدیدی از روابط مردم با مردم در شرایط پاندمی کرونا برقرار کنیم که هدف آن حفظ این تعاملات و گسترش بیش از پیش آن است.

«آصف علی خان دُرانی» سفیر سابق پاکستان در ایران،  «میر محمود موسوی» سفیر پیشین ایران در پاکستان و هند و «اعزاز احمد چودری» مدیرکل اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام آباد از دیگر شرکت کنندگان و سخنرانان این وبینار بودند. 

برچسب‌ها