استان فارس با دارا بودن یک هزار و ۳۸۰ کیلومتر بزرگراه، یک هزار و ۸۲۰ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۸۷۲ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۹۳۹ کیلومتر راه روستایی یکی از استانهای دارای بیشترین طول راههای مواصلاتی است.
وجود افزون بر ۱۷ هزار کیلومتر انواع راه در فارس سبب شده که این استان در زمینه میزان حوادث و تصادفات جادهای و خسارتهای جانی و مالی ناشی از آن در کشور جزو استانهای پیشرو باشد.
به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان فارس، با وجود کاهش چشمگیر ترددها در جادههای این استان به دلیل شیوع کرونا، در سه ماهه نخست ۹۹ شاهد جان باختن ۶۳ نفر در حوادث جادهای این استان بودیم.
سرهنگ مصطفی عباسی افزود: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ بیانگر کاهش ۱۷ درصدی در تعداد تصادفات و کاهش ۱۸ درصدی در تعداد فوتیهاست و در کنار اقداماتی که از سوی دستگاههای مختلف در زمینه کاهش این حوادث انجام شده، شیوع ویروس کرونا را نیز میتوان در کاهش این آمار تاثیرگذار دانست.
وی ادامه داد: در تعداد تصادفات منجر به مصدومیت نیز در سه ماهه نخست سال ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه پارسال، کاهش ۲۳ درصدی اعلام شده که در تعداد مصدومان کاهش ۲۵ درصدی و در تعداد حوادث خسارتی نیز کاهش ۵۱ درصدی را شاهد بودیم.
او اضافه کرد: در مجموع حوادث درون و برون شهری در فارس در سه ماهه نخست ۹۹ نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۴ درصد کاهش داشته است.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فارس اظهار داشت: در بحث تعداد تصادفات درون شهری استان و فوتیهای ناشی از آن نیز بر خلاف حوادث جادهای در سه ماهه نخست امسال، به ترتیب با افزایش هشت درصدی و ۱۵ درصدی مواجه بودیم و شمار جان باختگان این حوادث در مدت یاد شده ۱۱ نفر اعلام شده است.
کاهش حوادث رانندگی، دغدغه دولت و مدیران ارشد استان
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس هم، بحث کاهش تصادفات درون و برون شهری را دغدغه دولت و مدیران ارشد استان دانست و گفت: امروز میتوان در کنار تشدید نظارتها، با استفاده از فناوریهای نوین و پیشرفته برای کاهش حوادث و خسارتهای ناشی از آن گام برداشت.
محمود رضایی کوچی افزود: بدون تردید کاهش حوادث جادهای و تلفات ناشی از آن در سه ماهه نخست ۹۹ را به طور کامل نمیتوان ناشی از شیوع ویروس کرونا دانست چرا که این روند کاهشی از سال ۹۶ تاکنون ادامه داشته است.
وی ادامه داد: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که کوششهای شبانه روزی و همکاری تمام مجموعههای ذیربط در زمینه کاهش تلفات حوادث رانندگی، نتیجه بخش بوده و این روند باید با توان و قدرت بیشتری ادامه یابد تا روز به روز شاهد کاهش حوادث رانندگی در استان باشیم.
او اظهار داشت: استان فارس امروز افزون بر ۸۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام و بر زمین مانده دارد که ۲۰ هزار میلیارد تومان آن متعلق به حوزه حمل و نقل است که با تکمیل آنها در حوزه حمل و نقل شاهد تحولات قابل توجهی خواهیم بود.
رضایی کوچی، بر لزوم شناسایی محورهای پُرحادثه این استان نیز تاکید و بیان کرد: در کنار تلاش برای تکمیل طرحهای نیمه تمام حوزه حمل و نقل باید اقدامات زودبازدهی که میتواند به کاهش تصادفات کمک کند نیز انجام شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اضافه کرد: در برخی شهرستانهای استان که در بحث تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن وضعیت نامطلوبتری دارند نیز باید در زمینه رفع نقاط حادثه خیز و فرهنگ سازی در آن شهرستانها اقدامات بیشتری انجام شود.
وی افزود: در کمربندی شیراز هم دستگاهها بر اساس وظایفی که تفکیک و به آنها محول شده، باید اقدام کنند.
رضایی ادامه داد: همچنین برنامهریزیها به گونهای باشد که تا پایان سال ۹۹ تمام محورهای شریانی این استان که زیرساختهای آنها فراهم است به دوربین ثبت تخلف مجهز شوند.
افزایش ۳۰ درصدی تصادف عابر پیاده در کمربندی شیراز
رییس پلیس راه شمال استان فارس هم گفت: در سه ماه نخست سال ۹۹ شاهد افزایش ۳۰ درصدی تصادف عابر پیاده در کمربندی شیراز در مقایسه با مدت مشابه پارسال بودهایم.
سرهنگ عبدالهاشم دهقانی بیان کرد: این مساله در کنار بی احتیاطی برخی عابران، به وجود مشکل در سیستم روشنایی این مسیر نیز باز میگردد که امیدواریم با توجه به اهمیت موضوع رفع این مشکلات در دستور کار قرار گیرد.
نصب ۱۳۶ دوربین ثبت تخلفات در محورهای شریانی فارس
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان فارس نیز در این نشست، با اشاره به نصب ۱۳۶ دوربین کنترل سرعت و ثبت تخلفات در ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر از راههای شریانی این استان اظهار داشت: با توجه به اقدامات انجام شده تا پایان شهریورماه ۹۹ تعداد ۳۵ دوربین دیگر نیز در محورهای مواصلاتی این استان نصب خواهد شد.
علیرضا سیاهپور گفت: تنها محوری که امکان نصب سامانه ثبت تخلف در آن وجود ندارد محور قطرویه به سمت نیریز است که امیدواریم با ایجاد و تامین زیرساختهای آن از جمله برق این محور نیز به دوربین ثبت تخلف تجهیز شود.
او بیان کرد: در صورت فراهم شدن زیرساختها در سایر محورهای شریانی استان فارس که نصب دوربین ثبت تخلف در آنجا لازم است، تا پایان سال ۹۹ تمام محورهای شریانی به دوربین ثبت تخلفات مجهز خواهند شد.
کاهش حوادث رانندگی با تقویت فرهنگ ترافیک
دادستان عمومی و انقلاب شیراز نیز در جلسه بیان داشت: اگر فرهنگ ترافیک به ویژه در رانندگی، عملیاتی و تقویت شود کمک بسیاری به کاهش حوادث و تصادفات خواهد کرد.
حیدر آسیابی افزود: این مهم به ویژه با توجه به اینکه عامل انسانی بیشترین نقش را در وقوع حوادث دارد، نتایج مثبتی میتواند به دنبال داشته باشد.
وی، با تاکید بر لزوم توجه به اجرایی شدن مصوبات شورای ترافیک، گفت: دستیابی به موفقیت در زمینه کاهش سوانح و حوادث جادهای ارتباط مستقیم با اقدامات ایجابی و نه گفتاری ما دارد.
دادستان شیراز، با اشاره به آمارهای ارائه شده مبنی بر کاهش حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن بیان کرد: نباید در این مقطع که کرونا سبب کاهش سفرها و ترددهای جادهای شده به این کاش دلخوش باشیم.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع، در بحث برخورد با رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثهساز میشوند، قاطعانه عمل خواهیم کرد.