تهران- ایرنا- دیپلمات بلندپایه روسیه در وین حفظ برجام را وظیفه مشارکت‌کنندگان آن دانست و گفت این امر با اتحاد آن‌ها محقق می‌شود.

«میخاییل اولیانوف» سفیر و نماینده دایم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی توییتری گفت که مشارکت‌کنندگان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باید این توافق را حفظ کنند.

اولیانوف که این پیام را در پاسخ به یادداشت «جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر کرد، نوشت: مخالفان توافق [هسته‌ای] ایران می‌پرسند که برجام تا پایان این سال دوام می‌آورد. پاسخ به رغم همه مشکلات «بله» است، اگر مشارکت‌کنندگان آن (آلمان، انگلیس، ایران، چین، روسیه و فرانسه) در تلاش برای حفظ این توافق متحد باشند.

بورل روز گذشته در یادداشتی که به مناسبت پنجمین سالگرد برجام منتشر کرده بود، تاکید کرد که حفظ این توافق نه تنها لازم بلکه حیاتی است. او افزود: اگر برجام نابود شود، هیچ جایگزینی برای آن وجود نخواهد داشت. این توافق پس از ۱۲ سال کشمکش و تلاش حاصل شد. برجام از سوی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار گرفت.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی توییتری با بازنشر یادداشت خود نوشت: پنج سال پیش برجام در وین به سرانجام رسید. امروز این توافق در چندین جبهه تحت فشار شدید است. اگر ما موفق به حفظ توافق [هسته‌ای] ایران و تضمین اجرای کامل آن شویم، می‌تواند گام آغازین برای پرداختن به دیگر نگرانی‌های مشترک باشد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ ضمن اعلام خروج کشورش از برجام، همه تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند و تلاشی را برای از بین بردن کامل برجام و خروج دیگر کشورها از آن آغاز کرد.

دولت ترامپ به تازگی تلاشی جدید را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران که براساس برجام قرار است در مهرماه سال جاری رفع شود، آغاز کرده که به گفته مقام‌های کشورهای باقیمانده در برجام، تلاشی برای نابودسازی کامل این توافق است.

در حالی که آمریکا تلاش دارد با این استدلال که هنوز جزو مشارکت‌کنندگان برجام است، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند، بورل پیشتر در یک کنفرانس خبری به صراحت گفت که «ایالات متحده دیگر مشارکت‌کننده برجام نیست و از آن خارج شده است».