فرشته فهمیده روز پنجشنبه درگفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه دریافت نتایج هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم متوسطه دوره اول در البرز شروع شده است، افزود: امکان شرکت دانش آموزان در آزمون تعیین رشته مجدد نیز در شهریور وجود دارد.
وی اهداف هدایت تحصیلی فرایند ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموزان را آشنایی با استعدادها، علایق، توانایی ها و ویژگی های شخصیتی خویش، شاخه ها ، انتخاب آگاهانه و رشته های تحصیلی، شناخت پیدا کردن با حرف و مشاغل مورد نیاز جامعه ذکر کرد.
وی از بررسیهای مشاورهای ، عملکرد و سوابق تحصیلی به عنوان ملاک های هدایت تحصیلی یاد کرد و یادآورشد: در فرم هدایت تحصیلی نتایج شرکت دانشآموزان در آزمونهای رغبت و توانایی، نظر مشاور، معلمان، اولیاء و خود دانش آموز که ۶۵ درصد نمره را به خود اختصاص می دهد، لحاظ می شود.
وی با بیان اینکه ۳۵ درصد نمره هدایت تحصیلی نیز عملکرد تحصیلی دانش آموز است ، اضافه کرد: سوابق تحصیلی برای یکسری دروس ِهدف در پایههای هفتم و هشتم با ضریب یک و پایه نهم با ضریب سه در فرم های مربوطه اعمال میشود.
فهمیده با اشاره به اینکه دانشآموزان میتوانند از طریق سامانه همگام نتایج هدایت تحصیلی را مشاهده کنند، عنوان کرد: امسال به دلیل شرایط موجود کرونا به دانش آموزان پایه نهم خدمات مشاوره هدایت تحصیلی به صورت مجازی و حضوری ارائه می شود.
وی تصریح کرد: نمون برگ هدایت تحصیلی دانش آموزان درشاخه کاردانش، رشته ریاضی فیزیک و علوم و معارف اسلامی تنها بر اساس اولویت “الف” صادر می شود یعنی اگر دانش آموزی حداقل نمره برای ورود به رشته مورد نظر را کسب کنند و بدون اعمال ظرفیت ناحیه و منطقه می تواند در رشته دلخواه ثبت نام نماید.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزبا بیان اینکه نمون برگ های هدایت تحصیلی دانش آموزان در شاخه های فنی حرفه ای، رشته علوم تجربی و ادبیات و علوم انسانی بر اساس اولویت های “الف” و “ب” صادر می گردد، اظهارداشت: یعنی علاوه بر کسب کف نمره هر رشته، دانش آموزان بر اساس رتبه و ظرفیت ناحیه ،منطقه به گروه “الف” و “ب” تقسیم می شوند و این بدین معنا است که “گروه الف دارای رتبه های بالاتر است و برابر ظرفیت ثبت نام می گردند و گروه ب در صورت عدم ثبت نام گروه الف مجاز به ثبت نام در رشته مورد نظر هستند.
وی ادامه داد: بنابراین اگر اولویت رشتهای را کسب کنیم شرط لازم است، اما شرط تعیین کننده این است که اولویت “الف” یا “ب” باشیم. به عبارت دیگر برای شاخه فنی و حرفهای و رشتههای تجربی و انسانی اولویت “الف” و “ب” داریم به این معنا که اول باید تکلیف اولویت “الف” ها مشخص شود و اولویت “ب” ها باید کمی صبر کنند.
فهمیده بیان داشت: اولویت براساس ظرفیت و سوابق تحصیلی تعیین شده و مثلا اگر دانشآموزی برای رشته علوم انسانی اولویت “ب” باشد باید کمی صبر کند تا تکلیف اولویت “الف”ها مشخص شود و سپس اولویت “ب” ها میتوانند بروند ثبت نام کنند لذا توصیه میکنم والدین تعجیل نکنند.
وی گفت: دانش آموزانی که به هر عنوان نمون برگ هدایت تحصیلی برای آنها صادر نمی گردد، مدیران مدارس می توانند برابر دستور العمل، ابتدا کمیته هدایت تحصیلی واحد آموزشی تشکیل داده و در صورت عدم حل مشکل، تصویر یا کپی کارنامه های پایه هفتم، هشتم و نهم دانش آموز را به کمیته هدایت تحصیلی ناحیه یا منطقه ارجاع دهند و در صورت عدم حل مشکل، تصویر یا کپی کارنامه های پایه هفتم، هشتم و نهم و برگ گزارش موردی مشکلات فنی هدایت تحصیلی ناحیه و منطقه را به دبیرخانه کمیته هدایت تحصیلی استان ارجاع دهند.
وی تاکید کرد: انتظار می رود کمیته های هدایت تحصیلی نواحی و مناطق و مدارس با توجه به شرایط موجود کرونایی مشکلات موردی را در مدرسه و منطقه کارسازی نمایند و از ارجاع و احاله دانش آموزان و اولیا به صورت حضوری به ستادهای ثبت نام، نواحی ،مناطق و استان خودداری کنند.
امسال ۱۷ هزار و ۶۷۳ دانش آموز دختر و ۱۸ هزار و ۶۱۷ دانش آموز دختر پایه نهم درمدارس متوسطه دوره اول انتخاب رشته می کنند.
مسئولیت هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم را ۴۳۴ مشاور زن و ۲۵۳ مشاور مرد برعهده دارند.
استان البرز۵۰۰ هزاردانش آموز دارد.