مشهد- ایرنا- مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: با توجه به ظرفیت‌ها، توان و نیازهای هر شهرستان، مرکز تخصصی مهارت‌آموزی در تمامی شهرستان‌های این استان ایجاد می‌شود.

افشین رحیمی روز پنجشنبه در نخستین شورای مهارت شهرستان قوچان افزود: تاکنون در قالب تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی ریاست جمهوری نخستین مرکز نوآوری جواهرات و سنگ‌های قدیمی ایران در مشهد و بازارچه فروش این محصولات در شهرستان‌های مشهد و تایباد راه‌اندازی شده است.

وی اضافه کرد: مرکز تخصصی امور دام در شهرستان کلات با همکاری جهاد کشاورزی، بسیج و دامپزشکی و مرکز تخصصی زعفران در تربت‌حیدریه و مرکز تخصصی علوم دامی و کشاورزی از جمله مراکز تخصصی مهارت‌آموزی خراسان رضوی به شمار می‌روند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با اشاره به شعار سال مبنی بر جهش تولید ارتقاء در این زمینه‌ها را نیازمند کسب مهارت دانست و گفت: جهش در تولید نیازمند ارتقاء کیفیت و افزایش تقاضا در بازار بوده و برای این مهم باید محصولی باکیفیت بالا تولید شود که تولید محصولات باکیفیت بدون نیروی انسانی ماهر امکان‌پذیر نیست.

رحیمی افزود: امروز تنها روان‌پزشکی و مهندسی، تخصص نیست بلکه کشاورزی هم تخصص محسوب می‌شود زیرا یک کشاورز با تخصص و مهارت خود می‌تواند برداشت محصول در واحد سطح را به چهار برابر رسانده و یا موجب ارتقاء سطح کیفیت شود.

وی ادامه داد: سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور از ابتدای امسال به دنبال هماهنگی، هم‌افزایی و جلوگیری از کار جزیره‌ای است و گاهی در یک روستا ارگان‌هایی همچون فنی و حرفه‌ای، کمیته امداد، بسیج و جهاد کشاورزی اقدام به ارائه آموزش به روستائیان می‌کنند که در برنامه‌های اخیر سازمان بنا بر این داریم که بتوانیم با همکاری تمامی ارگان‌های مربوطه به‌صورت یکپارچه و بدون موازی کاری بر اساس استانداردهای فنی و حرفه‌ای این آموزش‌ها برگزار شود.

تحقق ۱۰۷ درصدی تعهدات آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در قوچان

فرماندار قوچان نیز در این نشست با بیان این که در سال گذشته ۱۰۷ درصد تعهدات در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای این شهرستان تحقق‌یافته است گفت: این آموزش‌ها در حوزه‌های زنان سرپرست خانوار، معلولان، مددجویان زندان، آسیب‌دیدگان اجتماعی، دانشجویان، ساکنان مناطق روستایی و سربازان بوده است .

هادی رجایی نیا اصلی‌ترین کلید رونق و جهش تولید را مهارت‌آموزی دانست و افزود: مهارت‌آموزی امری اجتناب‌ناپذیری است که می‌تواند اشتغال مولد و پایدار را رقم بزند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین رکن تولید، سرمایه اجتماعی و نیروی انسانی است که اگر این رکن، مهارت درستی نداشته باشد به طور قطع نمی‌توانیم کالای با کیفیت تولید کنیم.

فرماندار قوچان با بیان این که باید با توجه به ساختارهای اقتصادی مهارت عمومی و عام گسترش یابد گفت: باید همه به این باور برسند که دانش و مهارت برای کسی ضرر ندارد و یک امر لازم و بدیهی است زیرا این موضوع در کشورهای توسعه‌یافته یک اصل عمومی به شمار می‌آید.

رجایی نیا افزود: شورای مشورتی محلی برای تعامل میان دستگاه‌های مختلف به‌منظور ایجاد هم‌افزایی و همگرایی و جلوگیری از جزیره‌ای عمل کردن است تا بتوان بهره‌وری را افزایش داد.

توسعه آموزش‌های مجازی در دستور کار سال جاری است

رییس مرکز آموزش فنی حرفه‌ای قوچان هم تشکیل شورای مهارت را موجب استانداردسازی آموزش‌ها و جلوگیری از موازی کاری دانست و گفت: توسعه آموزش‌های مجازی در سال جاری با توجه به بیماری کرونا و ترویج آموزش در محیط کار با استفاده از ظرفیت اتاق اصناف و اداره صنعت و معدن و همکاری معین اقتصادی در دستور کار قرار دارد.

سید قاسم موسوی با اشاره ارائه آموزش‌های مختلف در شهرستان قوچان گفت: سال گذشته ۱۶ هزار نفر ساعت در پادگان‌ها، هفت هزار و ۴۹۹ نفر ساعت به آسیب دیدگان اجتماعی، دو هزار و ۵۶۰ نفر ساعت به افراد معلول، ۱۳ هزار نفر ساعت به مددجویان زندان و ۱۷ هزار نفر ساعت به شاغلان اصناف و بنگاه‌های اقتصادی آموزش‌های مهارتی ارائه شد.

وی ادامه داد: بیشتر دانش آموختگان دانشگاهی فاقد مهارت هستند که طی تعامل ایجادشده با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شهرستان قوچان طی سال گذشته ۴۰ هزار ساعت آموزش به دانشجویان ارائه شد.

در پایان این نشست جلسه دو آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در زمینه‌های الکترونیک و برق و بورس و بازرگانی در شهرستان قوچان افتتاح شد.

شهرستان ۱۸۰ هزارنفری قوچان در فاصله ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.