احمد رمضانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش با بیان اینکه در دوران شیوع ویروس کرونا باید آموزش برای افراد کم توان ذهنی نیز مهیا شود، اظهار داشت: دولت، معلم، مراقبان سلامت و خانوادهها نقش تعیین کنندهای در این موضوع دارند.
رمضانی افزود: یک دست صدا ندارد، واحدهای مختلف آموزش و پرورش باید در راستای آموزش دانشآموزان مشارکت خود را تقویت کنند تا بیعدالتی کمتری در این حوزه دیده شود. یعنی از همه توان استفاده شود تا بتوان به شیوه های مختلف در آموزش برخط موفق شد.
تقویت یادگیری پروژهای در کودکان با نیازهای ویژه
عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی درباره توانمندسازی دانشآموزان ویژه در دوران کرونا اظهار داشت: تقویت یادگیری پروژهای یکی از راههایی است که می توان برای توانمندسازی دانشآموزان با نیازهای ویژه بکار گرفت.
وی افزود: در این روش دانشآموز به جای اینکه صرفا یک مطلبی را بشنود و به این واسطه دانشی را فراگیرد، از دانش خود برای مدیریت یک پروژه استفاده میکند، در واقع با دانش خود یک پروژه خاص را اجرایی میکند، در اجرای اینکار عزت نفس بالا میرود، مشارکت دانشآموز افزایش مییابد و در نهایت یادگیری عمیقی میسر میشود.
والدین و معلمان به منابع آموزشی دسترسی پیدا کنند
عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی در ادامه به بحث آموزش فردی در مبحث توانمندسازی دانشآموزان با نیازهای ویژه اشاره کرد و گفت: در این مبحث به نیازهای فردی دانشآموزان توجه میشود، در واقع گفته میشود که چه افرادی در توجه به نیازهای فردی دانشآموزان باید مشارکت کنند که این اقدام نیز یک کار گروهی است.
رمضانی ادامه داد: والدین در مبحث آموزش فردی نقش کلیدی دارند و در کنار آنها معلم، مربی و معلم سلامت نیز باید مشارکت داشته باشند.
وی با یادآوری اینکه در زمان شیوع کرونا مدرسه به خانه منتقل شده است، خاطرنشان کرد: در شرایطی که خانه به مدرسه تبدیل شده است، پدر و مادر نقش حمایتی ویژه در آموزش دارند و باید با دسترسی به منابع آموزشی از والدین حمایت کرد.
عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی تاکید کرد: معلمان هم مانند والدین به دسترسی به منابع آموزشی نیاز دارند، در این شرایط شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس معلم نباید تنها باشد، منابعی مبتنی بر شواهد برای آموزش نیاز است.
رمضانی یادآور شد: منابع مبتنی بر شواهد بدان معناست که اقدامی در منطقهای از دنیا انجام شده و اثربخشی لازم را داشته است، در حال حاضر با انجام یک برنامه مداخلهای به معلم یاد داده میشود که برای رفع اشکال به کدام سمت باید پیش رود تا دانش آموزان با مشکل خواندن و نوشتن مواجه نشوند.
تهیه بستههای حمایتی ویژه برای دانشآموزان استثنایی
وی با بیان اینکه معلم باید آموزش محتوا به صورت برخط را یاد بگیرد، عنوان کرد: باید در قالب بستههای حمایتی این امکان برای معلمان و والدین مهیا شود تا در خانه به واسطه متنهای آموزشی در کنار سایر برنامهها بتوانند از آموزش دانشآموزان حمایت ویژه داشته باشند.
عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی ادامه داد: باید بستههایی ویژه برای دانشآموزان با نیازهای ویژه تهیه کرد، چرا که این دانشآموزان به سادگی نمی توانند از آموزش برخط استفاده کنند.
رمضانی افزود: بهتر است والدین برای دریافت بستههای آموزشی هفتهای یکبار به مدارس مراجعه کنند و در همان جا نیز بیاموزند که چگونه باید این مطالب را به دانشآموزان ارائه دهند چراکه فردی در محیط خانه باید وجود داشته باشد که بتواند این مطالب را به دانشآموزان آموزش دهد و دانش آموزان از یادگیری محروم نشوند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی دانشآموزان به آموزش برخط دسترسی نداشته باشند، والدین یا افراد دیگر باید متن کتابهای درسی را به درستی فراگیرند، اما وقتی امکان دسترسی به آموزش برخط وجود داشته باشد، باید کمی در برنامه آموزشی تغییر ایجاد کرد.