لندن- ایرنا- مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای شدید اللحن از تهدید واشنگتن برای تحریم احداث دومین خط لوله گاز روسیه به اروپا انتقاد کرد و اظهار داشت: عمیقا نسبت به استفاده از ابزار تحریم و تهدید به تحریم توسط آمریکا علیه شرکت ها و منافع اروپایی نگرانم.

«جوسپ بورل» در این بیانیه که در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده است، با بیان اینکه" ما شاهد این روند رو به رشد علیه ایران، کوبا،  دیوان کیفری بین‌المللی و بتازگی پروژه نورد استریم ۲ و ترک‌استریم هستیم" افزود: اتحادیه اروپا به عنوان یک اصل مخالف استفاده از تحریم توسط کشورهای ثالث علیه شرکت‌های اروپایی است که مشغول داد و ستد قانون هستند. علاوه بر این، استفاده از تحریم‌های فرامرزی را خلاف مقررات بین‌المللی می‌داند. سیاست‌های اروپایی در داخل اروپا تشخیص داده می‌شود و نه کشور ثالث.  

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به سیاست‌های خارجی و امنیتی مشترک ۲ طرف تصریح کرد که تحریم‌ها زمانی ارزش پیدا می‌کنند که به صورت هدفمند اعمال شوند.  

وی ادامه داد: جایی که اختلاف نظر در سیاست‌های دو طرف وجود دارد، اتحادیه اروپا آماده گفت‌ وگو است؛ اما نمی‌توان با ابزار تحریم طرف مقابل را تهدید کرد.

نورد استریم ۲، دومین خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپاست که با مخالفت شدید آمریکا مواجه است. واشنگتن در حالی که مدعی است اروپا با اجرای این طرح بیش از پیش به روسیه وابسته می‌شود، در نظر دارد گاز خود را به اروپایی‌ها بفروشد.   

شرکت دولتی روسیه گازپروم در پشت پروژه خط لوله قرار دارد که نیمی از کل هزینه‌های برنامه ریزی شده ۹.۵ میلیارد یورویی آن را تأمین می‌کند. نیمی دیگر نیز توسط پنج شرکت انرژی اروپا از جمله وینترشال دئا،  OMV، یونیپر، رویال داچ شل و انجی تأمین می‌شود.