به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای قم ، عباس شکوری در توضیحی تکمیلی در خصوص این مطلب اظهار داشت: با توجه به مطالعه و بررسیهای میدانی که به صورت مستمر و دورهای از ابنیه راه های قم به عمل آمده و همچنین درنظر داشتن داشتن اولویتها، برای تعمیر و ایمن سازی و ارتقا ساختاری ابنیه جاده ای اقدام میشود.
وی در ادامه عنوان کرد: پس ازتمهیدات به عمل آمده، طرح تعمیر و ایمن سازی ۹ دستگاه پل در سطح محورهای کمربندی امام علی ع، آزادراه و جاده قدیم قم – تهران، قم – نیزار، قم – سلفچگان و همچنین حد فاصل میدان ۷۲ تن – عوارضی آزادراه قم – تهران در دستور کارقرارگرفت که اجرای آن از نیمه تیرماه سال جاری آغاز شد.
وی هزینه اجرایی این پروژه را ۳۲ میلیارد ریال دانست و تصریح کرد : هزینه اجرایی طرح از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای تامین شدهاست.
شکوری زمان مورد نیاز برای اجرا و تکمیل طرح را یکسال عنوان کرد و گفت: با توجه به همت جمعی کارفرما و مجریان طرح تا پایان تیرماه سال ۴۰۰ شاهد تکمیل و بهره برداری آن باشیم.
رییس اداره نگهداری ابنیه راه های قم درخصوص مشخصات فنی اجرایی این طرح نیز گفت: اهم اقدام های که متعاقبا و در راستای اجرای این طرح صورت می شود را میتوان به ۲ بخش اقداهای پیشگیرانه که به منظور کاهش هزینههای نگهداری اعمال میشود مانند پوشش های حفاظتی و اجرای آب بندی درزها و غیره و اقدام های اصلاحی تعمیری تقسیم کرد.
شکوری در خصوص اقدام های تعمیری و اصلاحی نیز یادآور شد: اجرای درز انبساط آسفالت پلیمری، روسازی بتنی روی عرشه پل، اجرای حفاظ ترکیبی شامل تقویت و ارتقا سطح عملکرد حفاظ های موجود با ایجاد پاشنه حفاظ تک شیب مسلح، اصلاح سیستم زه کشی سطحی و غیره بخشی از اقدام های تعمیری اصلاحی جهت بهسازی ۹ دستگاه پل یاد شده می باشد.
استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آن ها می توان به آزاد راه قم – تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم – تهران، بزرگراه قم – ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزاد راه قم – کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزاد راه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.
استان قم در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار گرفتهاست.