به گزارش ایرنا؛ «مجید فراهانی» روز شنبه در نشست مشترک با «محمد علیخانی» عضو دیگر شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی گفت: مدیریت ملی و محلی رفع مشکل ترافیک و آلودگی هوا ۸۰ درصد مطالبات مردم تهران را تشکیل میدهد.
وی افزود: مردم باید در نزدیکی محل کار خود به یکی از مدل های حمل و نقل دسترسی داشته باشند تا از خودرو شخصی استفاده نکنند.
فراهانی با اشاره به روزهای کرونایی تصریح کرد: در این ایام کرونایی که تجمع مردم در فضای حمل و نقلی مترو و اتوبوس و تاکسی باعث شیوع بیشتر می شود بدیهی است حمل و نقل مدرن و آسان می تواند از ابتلای بیشتر جلوگیری کند.
۵۰ درصد هزینه توسعه مترو با دولت است
عضو شورای شهر تهران گفت: در گذشته مسئولیت حمل و نقل بر عهده دولت بوده است و در اختیار شهرداری نبود و وزارت کشور توسعه حمل و نقل شهری را بر عهده گرفت.
فراهانی افزود: با تصمیمی که گرفته شد بنا شد مدیریت خط مترو تهران به شهرداری تهران واگذار شود و دولت بر همین اساس قول داد که نیمی از سهم خود را در خصوص تکالیف قانونی اش برای هزینه ایجاد و احداث سامانه های ریلی بپردازد. بر همین اساس دولت مکلف بود ۵۰ درصد هزینه های توسعه مترو را بپردازد.
رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد: همچنین در خصوص بلیت مترو هم برای اینکه نحوه استفاده مردم گسترش پیدا کند بنا شد یک سوم آن را مردم و یک سوم را دولت و بقیه را شهرداری بپردازد.
فراهانی با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد این هستیم که دولت در تکلیف قانونی خود برای احداث سامانه ریلی تنها ۳ درصد سهم خود را از سال ۹۶ تا ۹۸ پرداخت کرده است، گفت: در این سال ها ۶ هزار میلیارد تومان سهم قانونی دولت بوده است و دولت تا کنون ۱۶۶ میلیارد تومان را پرداخت کرده است که این امر سبب کند شدن حرکت مترو شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه دولت دوازدهم در سومین سال فعالیت خود تنها ۶۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته اما ۱ ریال هم تا کنون از این اعتبار پرداخت نشده است.
دولت سهم یک سومی خود را از بلیت شهروندان نمی پردازد
فراهانی با اشاره به اینکه به نظر می رسد در خیلی فضاها خطوط مترو به اندازه کافی وجود دارد بلکه کمبود واگن داریم، گفت: طبق بند ۷ تصویب نامه هیات وزیران در سال ۷۹ تاکید می کند از کل قیمت بلیت هر سفر شهروندان باید یک سوم شهرداری، دولت و مردم پرداخت کنند. دولت سهم را به موقع پرداخت نمی کند و ما هر سال در غالب تبصره بودجه، شهرداری را مکلف می کنیم که دولت سهم خود را پرداخت کند و از دولت سهم خود را پیگیری کند، شهرداری پیگیری انجام می دهد و به نتیجه نمی رسد.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان بند الف تبصره ۱۴ بودجه سال ۹۹ گفت: برای شهرداری تهران جهت جبران کسری هزینه های شرکت بهره برداری مترو معادل حدود ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار گذاشتیم و جهت کسری شرکت واحد اتوبوسرانی ۴ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال در غالب بودجه ۹۹ کنار گذاشتیم.
شهرداری سهم دولت در حمل و نقل عمومی را پرداخت می کند
او در ادامه اظهار کرد: شورا نه تنها بودجه لازم را برای اتوبوسرانی و مترو پرداخت می کند بلکه پول دولت را هم پرداخت می کند.
فراهانی افزود: شهرداری تهران در بحث توسعه مترو تکالیفی دارد اما به دلیل انباشت بدهی های گذشته که ۲۴ هزار میلیارد تومان تا الان سر رسید بدهی مترو به بانک های مختلف است و هزینه بالای توسعه مترو و مشکلات مالی که وجود دارد، سرعتش کند شده و عملا بزرگترین چالش شهرداری تهران تامین هزینه های حمل و نقل است.
رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: ظرفیت هایی در این خصوص داریم. ظرفیت های مالی در هر یک از سه بخش اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو داریم و شهرداری را مکلف کردیم که از آن استفاده کند.
وی با اشاره به ظرفیت های مترو اظهار کرد: آزاد سازی ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را در سال ۹۷ پیگیری کردیم و خوشبختانه هفته گذشته نیمی از این مبلغ پرداخت شده است و امیدواریم با پیگیری ها نیمی دیگر آزاد شود.
وی افزود: تضامین شهرداری تهران پذیرفته شده و بازپرداخت نیمی از اوراق مشارکت بر عهده دولت است. دولت نامه داده و هنوز در چالش با بانک برای پذیرفتن تضامین است.
فراهانی با اشاره به دیگر ظرفیت های مالی مترو گفت: تامین مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل واگذاری مجتمع های ایستگاهی نکته دیگری است. بر اساس مصوبات شورای شهر تهران شرکت مترو می تواند بخشی از هزینه توسعه مترو را از محل توسعه مجتمع های ایستگاهی تامین کند.
رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران افزود: مجموعا یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این محل تامین خواهد شد.
فراهانی در ادامه خاطر نشان کرد: پیگیری انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت مترو برای سال ۹۸ و پیگیری اخذ مجوز برای ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن برای سال ۹۹ از دیگر بوده که در سال ۱۴۰۰ محقق می شود. انتشار اوراق مشارکت مهم ترین روش هایی است که شهرداری تهران و شورا دنبال می کند.
وی گفت: تامین ۷۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره بودجه و ستاد تامین ناوگان از دیگر موارد است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: دولت متعهد است با تکلیفی که مجلس در اختیارش قرار داده مجموعا ۷۰۰ میلیارد تومان امسال از محل ستاد جهش تولید پرداخت کند.
فراهانی با بیان اینکه مشکل اصلی مترو غیر از بحث حفاری و تامین ایستگاه ها، خریداری و تولید واگن است، گفت: برای خریداری و تولید واگن ۷۰۰ میلیارد بودجه گذاشته شده است.
وی افزود: در بودجه شهرداری ۲۸۰۰ میلیارد تومان منابع در نظر گرفتیم و پیش بینی می کنیم تا آخر امسال ۸۴۰ میلیارد تومان از این محل تامین شود.
او گفت: با در نظر گرفتن اعتبار مصوب شهرداری تهران برای مترو ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای امسال محقق خواهد شد که این پول برای توسعه خط ۶ و ۷ و ۳ مترو شهری محقق خواهد شد.
اتوبوسرانی تهران با نیمی از ظرفیت خود در حال فعالیت است
فراهانی با اشاره به تامین اتوبوس برقی و ال آر تی و تامین بودجه در این رابطه گفت: مسئله اتوبوس مهم است. در برنامه توسعه دوم شهرداری تهران پیش بینی شده بود که تا انتهای سال گذشته شهر تهران ۹۵۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشد و در حال حاضر اتوبوسرانی ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که ۵۰۰ دستگاه آن هم در پارکینگ ها به دلیل مشکلات فنی است.
رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه شرکت واحد این است که در چند جهت حرکت کند، افزود: یکی از برنامه ها نوسازی و بازسازی اتوبوس های فرسوده است.
فراهانی عنوان کرد: عمر متوسط اتوبوس های تهران چیزی حدود ۱۰ سال است. برخی از آنان بیشتر و برخی کمتر است. اتوبوسی که شبانه روز کار می کند برای عمر ۱۰ سال ببینید این اتوبوس ها چقدر فرسوده می شوند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مسئله بازسازی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین فرسوده و ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین در تلفیق منابع دولتی جز برنامه های شرکت اتوبوسرانی است و رئیس جمهور در بحث ستاد کرونا قول داد تا در این زمینه همکاری کنند. یعنی به جای تامین اتوبوس علی رغم تکالیف دولت، فقط تاکید رئیس جمهور بازسازی بوده که امیدواریم به این تعهد عمل کنند.
راه اندازی اتوبوس برقی به صورت پایلوت در پایتخت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تامین اتوبوس های ال. آر. تی در شورای پنجم گفت: در حال حاضر در برنامه امسال مصوب شورا است که خط سامانه اتوبوس برقی حدفاصل میدان خراسان تا بعثت را از طریق ۶۴ دستگاه اتوبوس موجود و راه اندازی تاسیسات و سیستم های مشخص داشته باشد تا به صورت پایلوت انجام دهیم و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری صورت گیرد.
وی با بیان اینکه خرید و بهکارگیری اتوبوس از دیگر موارد است، اظهار کرد: پیش بینی شده از منابع شهرداری و منابع مصوبات دولتی این اتفاق رخ دهد یعنی ۳۰۰ دستگاه شهرداری تهران از منابع خود و ۱۶۵۰ دستگاه هم تعهد دولت با توجه به الزامات مجلس تامین کند.
به گفته فراهانی در کنار همه این موارد بازنشستگی و بازخریدی ۷۰۰ تن از کارکنان اتوبوسرانی در دستور است که به دنبال کاهش نیروی انسانی کمتر از ۶ هزار نفر هستند.
رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران ادامه داد: شرکت اتوبوسرانی جز پر کارمندترین مجموعه ها است. زمانی بیش از ۱۳ هزار نفر پرسنل داشت و الان ۶۷۰۰ نفر پرسنل دارد.
خصوصی سازی از اقدامات خوب مدیریت شهری در اتوبوسرانی
فراهانی تاکید کرد: اتفاق خوب دیگر خصوصی سازی اتوبوس ها بوده که اتوبوس های تک کابین خصوصی سازی شده و تنها بخش اندکی از اتوبوس های دو کابین بی آر تی در اختیار اتوبوسرانی است.
وی افزود: از دیگر ظرفیت های اتوبوسرانی پیگیری انتشار ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت خرید ناوگان از سهمیه سال ۹۸ و حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۹ است که در سال ۱۴۰۰ صورت می گیرد.
فراهانی با اشاره به انعقاد برخی تفاهم نامه ها گفت: تفاهم نامه ای با سازمان برنامه و بودجه منعقد شده که ۸۳ میلیارد تومان است و با تلفیق صندوق کارآفرین امید که تسهیلات قرض الحسنه می دهد حدود ۲۵۰ میلیون تومان برای بازسازی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده است.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: پیگیری نوسازی ۱۶۵۰ دستگاه اتوبوس از محل ظرفیت های مصوبه جایگزینی و نوسازی ناوگان درون شهری شورای اقتصاد است که از محل ظرفیت های بند ب ماده ۱۲ قانون صورت می گیرد و ۳۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که در حقیقت پیش بینی شده است.
او ادامه داد: مجموعا ۷۵۵میلیارد تومان از محل منابع داخلی شهرداری تهران در بودجه سال گذشته مصوب کردیم و پیش بینی شد ۲۱۰ میلیارد تومان از این پول محقق شود.
به گفته فراهانی مجموعه شورای پنجم به دنبال تغییرات خوبی در حوزه اتوبوسرانی است.
مدیریت شهری تنها به اوراق مشارکت اکتفا نمی کند
وی درباره احتمال عدم تحقق اوراق مشارکت برای توسعه حمل نقل عمومی گفت: به صورت تک عاملی رفتار نخواهیم کرد بلکه منابع متعددی برای تامین دیده شده است و بسته به شرایط این منابع را دنبال می کنیم. هر چند سهم اوراق مشارکت بالا است اما در خصوص بانک آینده همه مراحل دنبال شد اما همچنان نیمی وصول شد که به معنای توقف کارها نیست بلکه تنها منابع خود را اوراق مشارکت نمی دانیم.
رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران افزود: در کنار آن منابع دیگر دولتی، شهرداری، بخش خصوصی و... در نظر گرفته شده است و همه منابعی است که در اختیار بوده است.
نوسازی ۱۵ هزار دستگاه تاکسی
فراهانی با اشاره به بحث تاکسیرانی گفت: بخش عمده حمل و نقل شهری را از تاکسیرانی داریم و اقدامات مناسبی برنامه ریزی شده است که مهم ترین آن بازسازی و نوسازی ۱۵ هزار دستگاه تاکسی است که ۵هزار دستگاه از طریق کمک های فنی و اعتباری و ۱۰ هزار دستگاه از طریق مصوبه شورای اقتصاد بازسازی می شود.
وی ادامه داد: اعطای وام قرض الحسنه و کمک بلاعوض به رانندگان تاکسی برای بحث نوسازی و اعطای وام برای جایگزینی خودروهای فرسوده از دیگر موارد است.
به گفته فراهانی ظرفیت هایی را در بودجه مصوب سال قبل و در کارهایی که دولت متولی است را دیده ایم.
جایگزینی ۱۲۹ دستگاه اتوبوس فرسوده با هیبریدی
عضو شورای شهر تهران گفت: اجازه دادیم تبلیغات مجدد در اتوبوس و تاکسی انجام شود. کمک های فنی اعتباری و تفاهم نامه ای که با صندوق کارآفرینی امید برای ارائه تسهیلات قرض الحسنه جهت نوسازی ناوگان تاکسیرانی با اعتباری بالغ بر ۱۲۵ میلیارد تومان تفاهم نامه داشته ایم.
وی کرد: استفاده از ظرفیت شورای اقتصاد برای جایگزینی ۱۲۹ دستگاه تاکسی فرسوده با تاکسی هیبریدی از دیگر موارد است بدین ترتیب ۴۰۰ میلیارد تومان ارائه تسهیلات و کمک بلاعوض بنا است تا پرداخت شود.
به گفته فراهانی کارهای ارزشمندی در حوزه حمل و نقل جهت کرونا انجام شده که هزینه مضاعفی ایجاد کرده است.
رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران گفت: تاکید ما همچنان این است که موضوعات شهری را در حوزه حمل و نقل ترافیک پیگیری کنیم.
او اظهار کرد: خط ۶ و ۷ در ابتدای شورای پنجم فقط به صورت عبوری بود و هیچ تمهیداتی برای آن در نظر گرفته نشده بود. بلافاصله تصمیم به تعطیلی آن شد و خوشبختانه بحث های آن صورت گرفت و بخشی از خط ۶ و ۷ بعد از تمهیدات لازم راه اندازی شد.
فراهانی با اشاره به توسعه خطوط مترو اظهار کرد: پیش بینی شده خط ۶ با ۸ ایستگاه و ۷ کیلومتر جدید از تربیت مدرس تا ستاری بتواند توسعه و تکمیل پیدا کند. خط ۷ هم ۳ ایستگاه در نیمه اول و ۴ ایستگاه در نیمه دوم سال تکمیل می شود و خط سه که بهره برداری از ایستگاه اقدسیه است تکمیل شود مشکلی بابت تامین نداریم و خط ۱۰ هم احداث خواهد شد و آغاز خط ۱۰ را خواهیم داشت.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: مشکل اصلی ما تامین واگن است و دولت متعهد شده ۶۰۰ دستگاه واگن را تامین کند.
فراهانی با اشاره به لزوم حمایت دولت در زمینه توسعه مترو گفت: تقاضای ما از دولت این است که ۶۳۰ واگن قرار داد ببندند که بعد از قرار داد ۱۵ ماه بعد به دست ما می رسد و همچنین پیش پرداخت خرید ۱۵۵ واگن با استفاده از منابع شهردرای انجام شود. تقاضای ما همراهی بیشتر دولت برای حل مشکل شهری است.
دولت هزینه حضور در پایتخت را بپردازد
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر تهران امروز پایتخت است و شهروندان تهرانی هزینه مختلفی به واسطه پایتخت می دهند و دولت به واسطه حضورش در تهران زیر ساخت ها را استفاده می کند باید هزینه حضورش در تهران را بپردازد و برای توسعه و حل مشکلات تهران اهتمام داشته باشد.
فراهانی خاطر نشان کرد: تهران ویترین کل کشور است و اگر تهران توسعه یافته باشد دولت می تواند با تسریع کارها، فعالیت های خود را هم به سرانجام برساند و تقاضای ما از دولت اولویت قرار دادن حمل و نقل عمومی است همچنان که مدیریت شهری مسئله توسعه حمل نقل را در دستور کار دارد.