احمد رمضانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره توانمندسازی دانشآموزان با نیازهای ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس اظهار داشت: برای آموزش این دانش آموزان سامانه شاد، تلویزیون و آموزش حضوری وجود دارد؛ یعنی تنوع در ارایه مطالب آموزشی را از سه رسانه انجام می شود.
وی با تاکید براین که سامانه شاد باید محل رجوع دانش آموزان در تمامی ایام سال باشد، افزود: سامانه یک بستر مناسب برای آموزش است که باید تقویت شود.
عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی ادامه داد: سامانه شاد در شرایط شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس در واقع همان مدرسه است، دانش آموزان برای یادگیری دروس و تسلط بر مطالب درسی باید به این سامانه مراجع کند و اطلاعات مناسب خود را بدست آورد.
باید به دانش آموزان محرک متنی و تصویری داده شود
رمضانی همچنین با بیان این که سامانه شاد باید محل رجوع والدین و معلمان نیز باشد، خاطرنشان کرد: دانش آموزان در زمانهای مختلف و به شیوههای مختلف محتوای متفاوت را یاد میگیرند، در حال حاضر سامانه شاد برای دانش آموزان با آسیب شنوایی مناسب است.
وی تصریح کرد: در زمینه آموزش دانش آموزان ناشنوا باید کار کرد، دانش آموزان پیش از این در کلاس های حضوری بواسطه حس لامسه و بویایی دروس را به درستی یاد می گرفتند اما اکنون از یک فضای چند بعدی به یک فضای دو بعدی و یک قاب رسیده ایم که برای استفاده از این بستر باید برنامه ریزی های دقیق تری صورت گیرد.
عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی افزود: در بحث آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه آموزش مربی و معلم اهمیت بسیاری دارد، همچنین مباحث آموزش معلم، مربی و فناوری هم مطرح است.
رمضانی با بیان این که یادگیری در سامانه شاد بر مبنای تقویت شنیداری است، اظهار داشت: در فضای برخط سامانه شاد تاکید بیشتر بر شنیداری است، در این سامانه بیشتر از کانال شنیداری دانش آموزان به یادگیری تشویق می شوند، از این رو بحث زبان اشاره، لب خوانی و استفاده از الفبای باغچه بان نیز برای دانش آموزان با آسیب شنوایی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآورشد: در سامانه شاد و همچنین مدرسه تلویزیونی متن ها مباحث آموزشی را باید به صورت زیرنویس برای دانش آموزان با آسیب های شنوایی ارایه شود. سامانه شاد نباید تنها یک کانال شنیداری باشد، بلکه باید کانال دیداری دانش آموزان نیز در این سامانه تقویت شود. باید به دانش آموزان محرک متنی و تصویری داده شود تا دانش آموزان بتوانند از زبان اشاره هم بهره مند شوند.
سواد آموزی دانش آموزان ناشنوا مورد توجه باشد
عضو هیات علمی پژوهشکده دانش آموزان استثنایی افزود: در این ایام باید به تقویت سوادآموزی دانش آموزان آسیب دیده شنوایی پرداخت، به این منظور یکی از راهکارها بحث داستان های اشاره است.
رمضانی ادامه داد: داستانهای که با زبانهای اشاره و متن برای دانش آموزان ایجاد می شود، در واقع افزایش دامنه واژگانی دارد و علاوه بر این دانش آموزان در قالب داستان با فرهنگهای مختلف هم آشنا میشود.
وی همچنین گفت: کودکان نیز می توانند داستان های اشاره را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، در حال حاضر پایگاهی برای داستان های اشاره وجود دارد که دانش آموزان می توانند از محتوای آن بهره مند شوند.
عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی یادآورشد: اگر قرار است که از دانش آموزان آسیبهای شنوایی حمایت شود، یکی از خدماتی که می توان انجام داد پیکره داستانی متن- اشاره است که برای پایه های مختلف متناسب سازی می شود.
رمضانی تصریح کرد: یعنی یک فضای اینترنتی وجود دارد که دانش آموز هر زمانی که احساس نیاز به خواندن کند، این تجربه یادگیری برایش فراهم شود که این تجربه در نهایت منجر به افزایش عمق واژگانی می شود. این کار در دنیا انجام شده و ۲۰ زبان دنیا با زبانهای اشاره مختلف این کار را مهیا کرده است.
پایگاه اطلاعاتی مرجع راه اندازی شود
وی همچنین به اهمیت ایجاد پایگاه منابع ملعمان و والدین اشاره کرد و گفت: باید منابع مرجع برای یادگیری و آموزش دانش آموزان اضافه شود، باید پایگاه طرح درس داشته باشیم تا معلم بتواند از طرح درس های مختلف الگو بگیرد و در نتیجه آموزش موفق تر داشته باشد.
عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی اظهارداشت: پایگاه طرح درس باید به گونه ای باشد که والدین هم بتوانند از آن برای آموزش کودکان استفاده کنند. اگر برای ایجاد پایگاه طرح درس از سامانه برخط شاد نمی توان استفاده کرد، اپلیکیشن هایی به این منظور طراحی شود تا مورد استفاده معلمان، مربیان و والدین باشد.
رمضانی افزود: باید وارد تامین اطلاعات بنیادی و ضروری برای کار معلمان شد، بحث تولید منابع مرجع در میان است، از این رو این موضوع کار یک نفر نیست، کار یک گروه است در کنار این موارد می توان فضای آموزشی بهتری برای دانش آموزان فراهم کرد.