بغداد - ایرنا - نماینده پارلمان عراق اعلام کرد که در سفر«مصطفی الکاظمی» به ایران، یک هیات بزرگ اقتصادی و سیاسی نخست‌وزیر این کشور را همراهی خواهد کرد.

«حسین الاسدی» روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا بیان کرد که یک هیات بزرگ اقتصادی و سیاسی از وزارتخانه‌های امور خارجه، صنایع و معادن، کشاورزی، نفت و مقام‌های بلندپایه از دو وزارتخانه کشور و دفاع به علاوه سازمان امنیت ملی، نخست‌وزیر عراق را در سفر سه شنبه هفته جاری به تهران همراهی خواهد کرد.

وی سفر خارجی الکاظمی را که از دوشنبه این هفته به عربستان، سپس جمهوری اسلامی ایران و در نهایت به آمریکا انجام می شود، بسیار مهم خواند و گفت: انجام این سفرها در این مرحله که عراق می‌خواهد خط پیوند و عامل تنش‌زدایی در مناسبات ایران، عربستان و آمریکا باشد، دارای اهمیت فراوان است.

الاسدی پیش‌بینی کرد که در سفر الکاظمی به عربستان افزون بر گسترش مناسبات دو جانبه و تنش‌زدایی در روابط ریاض - تهران، پرونده های یمن، سوریه، لبنان و عراق نیز بحث و گفت و گو شود.

وی عربستان را بزرگترین تولیدکننده نفت «اوپک» خواند و گفت که از نظر بغداد، این کشور می‌تواند نقش مهمی در ثبات بازار جهانی نفت بازی کند و در نتیجه همه کشورهای منطقه از جمله عراق و جمهوری اسلامی ایران از آن سود ببرند.

این نماینده پارلمان افزود که با توجه به مناسبات خوب الکاظمی با آمریکا و همچنین عربستان، وی می‌تواند به عنوان عامل کاهش تنش در روابط بین این دو کشور با جمهوری اسلامی ایران، نقش ایفا کند.

به گفته وی، از دیدگاه عراق، جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای مهم و بازیگران برتر منطقه است که در عین حال در داخل عراق دارای مناسبات نزدیک با بسیاری از جریان‌های سیاسی است و دولت الکاظمی برای پیشبرد برنامه‌های خود، نیازمند حمایت جدی تهران است.

این نماینده مستقل پارلمان عراق افزود که در همین حال آمریکا نیز به سبب وجود پایگاه‌ها و نیروهای نظامی و سفارتخانه‌اش در عراق به شدت علاقه‌مند به کاهش تنش در منطقه است.

الاسدی با اشاره به اینکه تهران در قبال تمامی حملات موشکی به مصالح آمریکا در عراق، خود را غیر مسوول دانسته، افزود که بخشی از برنامه سفر به تهران مرتبط با این مساله است.

وی بخش مهمی از سفر خارجی الکاظمی را مرتبط با جلب حمایت اقتصادی این کشورها از عراق دانست و گفت که بغداد درصدد توسعه مناسبات اقتصادی خود با عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس از یکسو و جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر است.

وی با اشاره به تمدید قرارداد خرید برق ایران به مدت دوسال توسط بغداد افزود که عراق در زمنیه انرژی برق نیازمند حمایت کشورهای حوزه خلیج فارس است و در این راستا طرح پیوند عراق به شبکه برق شورای همکاری خلیج فارس مطرح شده است.

این نماینده پارلمان عراق معتقد است که کشورش از طرفی نیازمند حمایت آمریکا به عنوان یک بازیگر مهم جهانی و منطقه است و برهمین اساس نخست‌وزیر عراق عازم واشنگتن می‌شود.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق قرار است دوشنبه و سه شنبه هفته جاری به ریاض و تهران سفر کند.

طبق اعلام مقام‌های عراقی، وی پس از انجام این دو سفر، راهی واشنگتن خواهد شد تا در دور دوم گفت و گوهای راهبردی با آمریکا شرکت کند.

اگرچه گفته شده که این سفر اواخر ماه جاری میلادی (جولای) انجام می‌شود، اما با این وجود هنوز زمان دقیق آن اعلام نشده است.