تهران- ایرنا- مدیرکل آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: ۴۰۰ میلیارد تومان برای توسعه هنرستان‌ها در بودجه سال ۹۹ پیش بینی شده است که امیدواریم به طور کامل تخصیص یابد.

مصطفی آذر کیش روز شنبه در گفت و گویی درباره هدایت تحصیلی،  شغلی و مهارت آموزی هنرستانی ها اظهارداشت: سال گذشته ۳۸ میلیارد تومان در ردیف بودجه سنواتی برای توسعه هنرستان ها در نظر گرفته شد که به طور کامل اختصاص یافت.
وی با بیان این که در آستانه هفته ملی فنی و حرفه ای و  کارآفرینی هستیم، اظهار امیدواری کرد: بتوان شرایطی برای هدایت تحصیلی مناسب دانش آموزان فراهم کرد.
مدیر کل آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره اهداف هدایت تحصیلی عنوان کرد: شناسایی استعداد و توانایی دانش آموزان، کمک به انتخاب آگاهانه برای یافتن مسیر شغلی و برنامه ریزی متناسب با سیاست های توسعه ای کشور مهم ترین اهداف هدایت تحصیلی است.
آذر کیش خاطرنشان کرد: هدایت تحصیلی نقش کلیدی در رضایت مندی شغلی دانش آموزان در آینده و پیشرفت کشور با تربیت نیروی انسانی کارآمد دارد.
وی با یادآوری این که در قوانین و اسناد بسیاری بر توسعه آموزش مهارتی آموزش و پرورش تاکید شده است، گفت: برای انجام هدایت تحصیلی ملاک و عوامل مختلفی تاثیر دارد، نظر دانش آموزان ۱۰ درصد، والدین ۵ درصد و معلمان ۱۰ درصد، مشاوره ۱۰ درصد، عملکرد تحصیلی ۳۵درصد و مشاوره ای ۳۰ درصد در فرآیند هدایت تحصیلی نقش دارد.
مدیرکل آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای هدایت تحصیلی همکاری بین دستگاه ها باید بیشتر شود، پذیرش گسترده آموزش مهارتی توسط جامعه مستلزم ایفای نقش بخش های مختلف خصوصی و اقتصادی استکه آموزش و پرورش در این راستا تفاهم نامه های بسیاری با سایر نهادها امضا کرده و مجلس هم از این موضوع با قانون گذاری از همکاری نهادها با یکدیگر حمایت می کند.
آذر کیش درباره هدف مشترک هدایت تحصیلی یادآور شد: آشنایی دانش آموزان با مشاغل و حرفه های مختلف، ارتقا مهارت دانش آموزان، جهت دهی درخصوص تصمیم گیری در مورد آینده و متناسب سازی آموزش های مهارتی با نیاز بازار کار از جمله این اهداف است.
وی با بیان این که انتخاب رشته منتهی به انتخاب شغل می شود، افزود: باوجود اهمیت عوامل دیگر باید به نیاز جامعه و آینده شغلی رشته ازجمله در آمد، شان اجتماعی و روابط حاکم بر شاغل نگاه جامع داشت.

آذرکیش همچنین گفت: در سال جهش تولید سیاست کلان نظام بر توجه آموزش مهارتی متمرکز است.  
وی با تاکید بر این که ورود به بازار کار اولویت اصلی هنرستان هاست، اظهار داشت: دانش آموزان فنی حرفه ای و کاردانش در هر سطحی با دریافت گواهینامه های صلاحیت حرفه ای براساس قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی می توانند به بازار کار ورود پیدا کنند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: صرف هزینه برای آموزش دانش آموزان در هنرستان ها یک سرمایه گذاری است که در آینده به دانش آموزان باز می گردد.
آذر کیش به اهمیت توسعه نگرش کارآفرینی در دانش آموزان اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش توسعه نگرش کارآفرینی را مورد توجه قرار داده است چرا که ایجاد نگرش کار آفرینی منجر به رفتار و در نهایت کارآفرینی می شود.