بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: مسوولان به‌راحتی تقاضاهای سرمایه‌گذاری در استان را رد نکرده و طرح‌ها را با دقت و تامل بیشتری بررسی کنند.

محمدعلی شجاعی روز دوشنبه در نشست ستاد سرمایه گذاری استان اظهار داشت: برخی طرح ها که به دست مسوولان می رسد باید با نگاه ویژه ای بررسی شود و نباید به صرف اتکای به نظر کارشناسانی غیرمرتبط با آن حوزه از اولویت های سرمایه گذاری کنار گذاشته شوند.

وی با بیان اینکه نگاه مسوولان استان به سرمایه گذاری باید توسعه ای باشد، گفت: این استان در تمام سطوح و بخش ها نیاز به سرمایه گذار دارد و ما محتاج به ورود سرمایه گذاران قوی به استان هستیم.

مقام عالی دولت در خراسان شمالی با اشاره به نبود صرافی در این استان، اظهار داشت: استانی که صرافی ندارد نباید در انتظار سرمایه گذار خارجی باشد.

شجاعی افزود: اگر چه مجوز صرافی باید از تهران برای سرمایه گذار این بخش صادر شود اما ما هم تلاش می کنیم تا با پیگیری های استانی در سطح ملی این سرمایه گذاری به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بجنورد ویژگی های خوبی برای سرمایه گذاری دارد، گفت: تلاش داریم تا با هدایت سرمایه گذاران به سمت منطقه ویژه اقتصادی به این افراد کمک کنیم تا از معافیت های ویژه این منطقه استفاده کنند.

شجاعی با اشاره به برخی طرح های سرمایه گذاری مطرح شده در این جلسه، اظهار داشت: زمین مورد نیاز برای این طرح ها که در حوزه گردشگری، گیاهان دارویی، تولید داروهای گیاهی کمیاب و تولید کره مارگارین است باید تا ۲ هفته دیگر نهایی شود و از دیگر سو تا پایان وقت اداری این هفته ثبت تقاضای واگذاری زمین و ثبت طرح ها توسط سرمایه گذاران در سامانه سرمایه گذاری انجام شود تا روند کارهای مربوط به این طرح ها سرعت گیرد.  

وی افزود: مسوولان باید این طرح ها را نه فقط در استان بلکه در سطح ملی نیز پیگیری کنند تا روند اجرای امور تسریع شود.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال خراسان شمالی در بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

این استان ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴درصد آن ها در روستاها زندگی می کنند.