به گزارش فدراسیون فاوا گزارش «محمدرضا طلایی» در نشستی با محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال با اشاره به وضعیت اشتغال در حوزه فناوری عنوان کرد: ۱۰ درصد از کل جمعیت کشور بیکار هستند که از آن ۱۰ درصد، ۳۳ درصد در حوزه فنآوری اطلاعات تحصیل کردهاند. یعنی برآورد میشود که نزدیک به ۳ میلیون نفر بیکار در حوزه فنآوری اطلاعات در کشور وجود دارد. از این رو محتوای دیجیتال میتواند منبع درآمدزایی و اشتغالزایی باشد.
او در ادامه ضمن اشاره به پویش ملی محتوای دیجیتال، یکی از اهداف این را گفتمانسازی در میان فعالان اقتصادی عنوان کرد و گفت: در اتاق بازرگانی ایران، در میان فعالان بازرگانی این گفتمانسازی را آغاز کردهایم تاکنون وبینارهای آموزشی متعددی توسط پویش برگزار شدهاست که در میان فعالان بازرگانی این باور را ایجاد کنیم که حوزه محتوای دیجیتال تا چه اندازه میتواند در توسعه کسب و کارهایشان اثرگذار باشد. هدف ما این است که با ادبیات تجار و بازرگانان بتوانیم با آنها گفتگو کنیم.
طلایی تأکید کرد: بخشی دیگر از فعالیتهای پویش ملی محتوای دیجیتال ایجاد هاب تولید و هاب صادرات است. اتاق بازرگانی ایران فضای مناسبی را برای تاسیس مرکز نوآوری در نظر گرفته است همچنین فدراسیون فاوا قصد دارد با همکاری دانشگاههای کشور، فضاهایی را برای این هابهای تولید و صادرات محتوا ایجاد کنند. گام بعدی این است که بعد از هابهای فیزیکی، دنبال توسعه و گسترش هابهای مجازی تولید و صادرات باشیم.
پر کردن شکاف بسترهای محتوای دیجیتال
رئیس هیات مدیره فدراسیون فاوا تأکید کرد: ایده گرایش به تولید محتوای دیجیتال از دهه ۱۳۷۰ در کشور مطرح شد و مرکز فنآوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نیمه دهه ۱۳۸۰ تاسیس شد. تا ابتدای دهه ۱۳۹۰ فعالان بخش خصوصی جهت تولید محتوای دیجیتال در بستر ویندوز تلاش و سرمایهگذاری زیادی کردهبودند، اما با توسعه گوشیهای هوشمند، بسترهای تولید و مصرف محتوای تحول جدی پیدا کرد و بستر اصلی مصرف محتوای دیجیتال به گوشیهای هوشمند و سیستمهای عامل آیاواس و اندروید منتقل شد.
به گفته محمد رضا طلایی، این تحول بازار جهانی باعث شد تا بسیاری از تولید کنندگان ایرانی نرمافزارهای مبتنی بر محتوا و محتوای دیجیتال، از بازار عقب بمانند و فعالیتهایشان دچار گسست شود. امروز عمده کسانی که در حال فعالیت روی اپها و نرمافزارهای همراه هستند، عمدتا گرایش خدماتی دارند و کمتر نرمافزارهای محتوایی را مورد توجه قرار میدهند. در برابر فعالانی که تا پیش از این روی بسترهای رایانههای شخصی فعالیت میکردند، هر چند بازار را از دست دادهاند، اما همچنان سرمایه ارزشمند محتوا را در اختیار دارند.
طلایی تصریح کرد: ۱۱ میلیون فارسی زبان در خارج از کشور مقیم هستند، که نزدیک به هفت میلیون نفر آنها ایرانی تبار و چهار میلیون افغان تبار محسوب می شوند. تمرکز این تعداد فارسی زیان هم در اروپا و آمریکا است. این جمعیت میتواند یکی از بازارهای هدف صادراتی برای نرمافزارها و تولیدکنندگان محتوای فارسی باشد.
نقش محتوای دیجیتال در جهش تولید
وی گفت: شعاری که برای پویش ملی محتوای دیجیتال در نظر گرفتهایم «تولید محتوای ملی، جهش تولید، توسعه اقتصاد» است. این شعار به این معنی است که هدف پویش فقط توسعه در بخش فنآوری اطلاعات یا محتوای دیجیتال نیست، بلکه زمینهای برای رونق اقتصادی کل کشور است.
رئیس هیات مدیره فاوا تأکید کرد: یکی دیگر از اهداف فدراسیون فاوا این است که زمینههای حقوقی و قانونی برای انتقال کسب و کار از دفاتر فیزیکی به دفاتر مجاری را در کشور فراهم کند.
طلایی با اشاره به لزوم همکاری نهادها و متولیان دولتی با این برنامه گفت: البته این هدفگذاری بزرگی است که نیازمند همکاری ثبت شرکتها، سازمان امورمالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی است. امروز یک شرکت میتواند تمام فعالیتهای خود را از طریق فضای مجازی و وسائل ارتباطی مدرن انجام دهد و صد درصد دفتر فیزیکی خود را تعطیل کنند.
طلایی در پایان گفت: امیدواری ما این است که با مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد و انتظار چندانی از حمایتهای دولتی از بخش فنآوری اطلاعات و نرمافزار نیست، فضایی تسهیل شود که با حضور مستقیم محصولات محتوایی و خدمات فناوری اطلاعات در بازارهای جهانی و کسب درآمدهای ارزی، امکان رشد و توسعه فراهم شود.