اسلام‌آباد - ایرنا - روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» در مقاله‌ای سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین همزمان با سرمایه گذاری کلان پکن در پاکستان در قالب کریدور اقتصادی «سی پک»، را دارای مزیت برای اسلام‌آباد دانست و نوشت: این تحول باعث همگرایی راهبردی و اقتصادی ایران و پاکستان خواهد شد.

این روزنامه انگلیسی زبان روز دوشنبه با انتشار مقاله «کامران یوسف» تحلیلگر ارشد سیاسی پاکستان و مجری شبکه اکسپرس نیوز، افزود: سرمایه گذاری چینی‌ها همزمان در ایران و پاکستان باعث همگرایی این دو کشور همسایه در بسیاری از موضوعات کلیدی از جمله راهبردی و اقتصادی می‌شود.

در این مقاله آمده است: چالش‌هایی نیز پیش روی پاکستان وجود دارد که این کشور چطور می‌تواند همزمان در کنار شریک راهبردی خود چین، آمریکایی‌ها را نیز راضی نگه دارد و یا چگونه می‌تواند تعادل در روابط با جهان را حفظ کند.

این کارشناس پاکستانی معتقد است، سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین  موجب نزدیکی تهران و اسلام‌آباد خواهد شد، موضوعی که شاید دوستان عربی پاکستان از آن خوشحال نشوند.

وی خطاب به دولتمردان پاکستانی توصیه کرد که این وضعیت مستلزم تنظیم سیاست‌های دقیق و تصمیم گیری‌هایی با توجه به مزایای راهبردی بلندمدت برای پاکستان است.

کامران یوسف گفت: حضور چین در کنار ایران (در قالب برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله) به وضوح برای پاکستان دارا مزیت است، انتظار می‌رود که بندر گوادر و طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین (موسوم به پروژه سی پک) نیز برای ایران دارا منافع باشد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان اوایل خردادماه سال گذشته در جریان دهمین سفر خود به پاکستان، پیشنهادهایی درخصوص اتصال بنادر چابهار و گوادر را با دولت اسلام‌آباد مطرح کرد.

توسعه بندر گوادر یک بخش مهم و راهبردی زیرمجموعه طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به طرح «سی پک» است، مجموعه‌ای از طرح‌های زیر بنایی که درحال حاضر با سرمایه گذاری چین در پاکستان درحال ساخت می‌باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان هفته گذشته برنامه همکاری‌های بلندمدت تهران و پکن را نقشه راه روشن برای روابط آینده میان دو کشور مهم خواند و گفت: این همکاری‌ها را می‌توان به همکاری‌های منطقه‌ای در قالب ابتکار کمربند و جاده و طرح سی پک گسترش داد.

اظهارات «سید محمد علی حسینی» همزمان با سخنان اخیر وزیر امور خارجه پاکستان مبنی بر اهمیت پیوستن جمهوری اسلامی ایران به طرح اقتصادی سی پک، مطرح شده است.

سفیر ایران در پاکستان در اسفندماه سال گذشته با استقبال از طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین، گفت: تهران آماده مشارکت در این طرح اقتصادی است.