به گزارش روز سه شنبه مرکز شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهارمین جلسه محمد رضا هاشمی گلپایگانی، مصطفی میرسلیم، محمد علی کی نژاد و محمد رضا مخبر دزفولی دبیران سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با سعید رضا عاملی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
عاملی در ابتدای این جلسه هدف از برگزاری این جلسه را استفاده از تجربه ۳۶ ساله دبیران شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد و افزود: جلسه مشابهی نیز به صورت موسمی با حضور دبیران شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی تشکیل می شود که نوعی هم افزایی در عرصه های چند بعدی مرتبط با فرهنگ، علم و فناوری، فضای مجازی و امنتی ملی محسوب می شود.
عاملی گفت: به نظر می رسد عقل جمعی، هم افزایی، همفکری و مشورت همواره راه گشاست و مسیر های عقلانی تری را برای امور مهم ملی فراهم می کند.
وی دستور جلسه را ارائه هم فکری در خصوص اولویت های شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان و از اعضای نشست درخواست کرد با توجه به اولویت های مهم کشور در حوزه فرهنگ و علم و فناوری، اموری را که هم به لحاظ وضعیت حاضر و شرایط خاص کشور اهمیت دارد و هم به لحاظ راهبردی برای آینده مهم است بیان کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با با بیان اینکه جامعه از یک سری مسائل رنج می برد که معمولا در پاسخ آن اشاره به در حال بررسی بودن موضوع می شود و نسبت به مسائل روز جامعه عقب هستیم، گفت: مثلا در موضوع کنکور که یک دغدغه مهم ملی است، چند دهه است که ما قرار است راه و روش بهتری را پیش پای دانش آموزان خود قرار دهیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه شیوه فعلی فشار روحی و استرس زیادی را به داوطلب وارد می کند که مناسب نیست، گفت: به هر حال به عنوان یک نمونه نتوانسته ایم راه مناسب، منطقی و عقلانی تری را برای سنجش و پذیرش تدوین و تصویب کنیم.
عاملی همچنین با اشاره به وجود ۱۹ نوع سهمیه در کنکور که هر کدام از آنها به مرور و بر اساس مسأله به وجود آمده است گفت: این مسأله برای متقاضیان احساس تبعیض ایجاد می کند که برای ساماندهی آن باید برنامه ریزی شود و البته این تصمیم ها اگر به نتیجه برسد از کنکور سال بعد اجرایی خواهد شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود تصویب اسناد جامع توسط این شورا را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در برنامه های سال جدید به دنبال تصویب سند جدید نیستیم و البته تکالیفی در سند مهندسی فرهنگی برای تدوین اسناد ملی حوزه فرهنگ(۴۱ سند) دیده شده است که با مشارکت ذی نفعان و دستگاه های مربوطه طراحی و تصویب این اسناد در دستور قرار گرفته است.
عاملی با تاکید بر بازمهندسی وظایف دستگاه های فرهنگی برای جلوگیری از موازی کاری و اتلاف منابع، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری این بازمهندسی را مورد توجه قرار داده اند.عاملی همچنین در پاسخ به پرسش مطرح شده درباره نحوه بازمهندسی ماموریت های دستگاه های فرهنگی گفت: تکمیل روندهای قبلی و حفظ دستاوردها و رفع اختلالات و ضعف ها در بازمهندسی ماموریت دستگاه های فرهنگی مورد توجه خواهد بود.
وی اظهار داشت: امروز با یک جامعه کنشگر فعال مواجه شده ایم که تفاوت های شخصیتی و فرهنگی بسیار زیادی در مقایسه با فرد و جامعه قبل دارد. جامعه امروز در وسط کنش ها و واکنش های بین فردی و اجتماعی قرار دارد و بدترین کار نادیده گرفتن و یا کم توجهی به آنهاست.
عاملی با اشاره گزارش آماری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در خصوص کرونا، گفت: در شرایط کرونا مهمترین مسأله مرتبط با اقتصاد زندگی و البته فرهنگ و سبک زندگی جدید است و بر اساس این گزارش در شرایط کرونا ۲۵ درصد افراد تجربه افسردگی داشته اند و ۵۵ درصد افراد شرایط مالی شان تحت تاثیر قرار گرفته است که باید برای شرایط جدید برنامه ریزی لازم را داشته باشیم.
ارائه گزارش های نظارتی برای سال جدید نکته دیگر ارائه شده توسط عاملی برای برنامه های شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۹ بود.
به روز رسانی اسناد متناسب با شرایط جدید و اقتضائات روز، آمایش آموزش عالی، ارائه گزارش در حوزه فرهنگ مبتنی بر شرایط جغرافیایی و شناسایی لایه های اطلاعات فرهنگی، پیگیری تصویب قانون جمعیت و تعالی خانواده، تدوین شاخص های سنجش و ارزیابی حوزه فرهنگ، برنامه ریزی برای کاهش آسیب های اجتماعی از جمله طلاق و همچنین صیانت از حجاب و عفاف و انگیزمند شدن جامعه نسبت به سلامت معنوی و الهی برخی از دیگر نکات مطرح شده توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اولویت های برنامه های این شورا در سال ۱۳۹۹ بود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود محورهای برنامه ریزی فرهنگی برای جهش تولید را که در جلسات ۸۲۹ و ۸۳۰ مطرح و تصویب شده است مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: فرهنگ در اقتصاد اثرگذاری بالایی دارد و در بسیاری از کشورها با حذف مواردی مانند اسراف، مصرف گرایی و توجه به مسوولیت اجتماعی و احترام به قانون زیر ساخت های جهش تولید را به وجود آورده اند.
وی افزود: در سند سیاست های فرهنگی جهش تولید جنبه هایی که به روش زندگی مردم مرتبط بوده است، مورد توجه قرار گرفته است.
عاملی در ادامه جلسه با اشاره به مدل ارائه شده در تدوین بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری که مدل نگرش به مطلوب و توجه به ظرفیت ها بجای آسیب ها بوده است، افزود: مدل توجه به ظرفیت ها یک روش نوین در سیاستگذاری است که این مدل ریشه دینی دارد و در سیاستگذاری ضمن توجه به چالش ها باید به آینده امیدوار بود.
وی افزود: تکیه زدن بر چالش ها و بزرگ نمایی ضعف، نوعی فرو رفتن در باتلاق گذشته و کند شدن حرکت به سمت آینده مطلوب است. هر مقدار می توانیم باید دایره توانایی ها را افزایش دهیم و ریشه ضعف ها و چالش ها را از بین ببریم.
تقویت حوزه نظارت و بازرسی اولویت شورا در سال ۱۳۹۹
در ادامه جلسه، کی نژاد در دستور قرار گرفتن بازنگری مصوبات شورای عالی و تقویت حوزه نظارت و بازرسی را به عنوان اولویت های شورا در سال ۱۳۹۹ نام برد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین تاکید کرد: در تدوین گزارش های نظارتی مسئولیت کارها باید با دبیرخانه شورا باشد، یعنی دستگاه ها در محل دبیرخانه گزارش را ارائه کند.
توجه به اجرای آمایش آموزش عالی و افزایش تعاملات با کمیسیون های مجلس شورای اسلامی از دیگر محورهای مورد تاکید توسط کی نژاد بودند.
نگاه محیطی به برنامه ریزی و سیاستگذاری فرهنگی باید در اولویت باشد
هاشمی گلپایگانی نیز در این جلسه اظهار داشت: مصوباتی را از گذشته داریم که دورنمای آن متناسب با شرایط آن زمان بوده است و امروز شرایط محیطی بسیار متفاوت است.
وی با بیان ذکر این مثال که شرایطی نظیر کرونا سیاست هایی را می طلبد که در گذشته نیاز نبوده است، گفت: نگاه محیطی به برنامه ریزی و سیاست گذاری فرهنگی باید در اولویت باشد.
در بخش دیگری از این نشست، مصطفی میرسلیم اصل موضوع جهش تولید را یک موضوع فرهنگی عنوان کرد و گفت: موضوعات مرتبط با علم و فناوری نیز ابزار دستیابی به جهش تولید است.
وی همچنین توجه به نقش همه دستگاه ها در برنامه های تدوین شده را حائز اهمیت دانست.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع نظارت را جزء موارد مهم برشمرد و تاکید کرد: در بعد نظارت باید توجه شود که چه اشکالی در طرز کار ما بوده است و تمام ابعاد مانند مصوبات شورا، قانون اساسی، سیاست های ابلاغی، قوانین مصوب مجلس، مقررات مصوب هیأت دولت و... در شناسایی مشکلات عدم اجرا مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی اضافه کرد: پس از این مرحله باید سهم مجریان و عدم شایسته سالاری در انتخاب مدیران را محاسبه کنیم.
میرسلیم ضمن تاکید بر اهمیت شایسته سالاری در انتخاب مدیران اجرایی گفت: در ایران استعداد شناسی نداریم و در موارد زیادی سرمایه ها را درست مدیریت نمی کنیم و اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی این مسأله را در کشور نظارت کند مشکل حل خواهد شد.
وی گفت: اشراف نسبت به ضعف های فرهنگی چهل ساله اول انقلاب، شناسایی تهاجم های فرهنگی و تبعات آن، شناسایی تاثیرگذاری تهاجم های های فرهنگی بر سطح ارکان نظام و جامعه و برنامه ریزی و طراحی برای خنثی کردن آن، برنامه ریزی و طراحی برای باز کردن راه اقدامات اقتصادی به لحاظ فرهنگی و برنامه ریزی برای حضور در صحنه داخل کشور و تاثیرگذاری فرهنگی و شناساندن ارزش های انقلاب اسلامی در خارج از کشور مهمترین محورهای مورد توجه برای حل مشکلات فرهنگی کشور است.
رشته های علوم پایه و مهندسی را به جریان صنعت کشور متصل کنیم
مخبر دزفولی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ادامه جلسه گفت: در برنامه ریزی ها علاوه بر توجه به کاستی ها باید نقاط قوت خود را نیز ببینیم؛ چرا که اگر بر نقاط ضعف متمرکز باشیم و این بخش غلبه پیدا کند تحلیل ما واقع بینانه نخواهد بود.
وی گفت: مشکلات، گوشه ای از مجموعه کارهایی است که انجام نشده است و باید برای حل آن تلاش کرد. لکن با این پیام و گفتمان نمی توانیم راه درمان را پیدا کنیم و اگر نقطه تاریک را مشخص می کنیم راه درست را نیز باید نشان دهیم.
مخبر دزفولی افزود: حل مشکلات را پیگیری، دنبال و دورنمای امیدبخش آینده را برای دیگران ترسیم کنیم.
وی تربیت اخلاقی و فرهنگی را بسیار مهم عنوان کرد و اظهار داشت: در حوزه فرهنگ و اهالی فرهنگ مانند دانشگاهیان و معلمان کمترین بار فساد را شاهد هستیم و علت آن بعد تربیتی در این قشر جامعه است.
مخبر دزفولی جریان علمی کشور را دارای کارآیی و قابلیت برای حل مشکلات خواند و گفت: در رشته های علوم پایه و مهندسی باید رشته های تحصیلی را به جریان صنعت کشور متصل کنیم.