تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از کمبود ۱۹۷ هزار معلم در آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: اگر ورودی دانشجو به دانشگاه فرهنگیان از سال ۹۱ کاهش پیدا نمی‌کرد، امروز با چنین کمبودهایی مواجه نبودیم.

به گزارش خانه ملت، «احمدحسین فلاحی» روز سه‌شنبه با اشاره به کمبود نیروی آموزشی در وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: در حال حاضر کشور با کمبود ۱۹۷ هزار معلم برای سال تحصیلی جدید مواجه است.

سخنگوی کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون آموزش مجلس به شکل جدی به موضوع جذب معلم در سراسر کشور ورود کرده است، افزود: این کمبود معلم در حالی است که در ۴ سال آینده این کمبود نیرو به ۶۲۰ هزار معلم خواهد رسید.

چرا ورودی دانشگاه فرهنگیان از ۲۵ هزار به ۳ هزار نفر کاهش یافت؟

فلاحی تصریح کرد: متأسفانه دولت و آموزش و پرورش برخلاف سیاست‌های کلی و اسناد بالادستی دانشگاه‌ فرهنگیان و تربیت معلم را تعطیل و محدود کرد و دانشگاه فرهنگیانی که باید سالیانه ۲۵ هزار معلم تربیت می‌کرد، این رقم به سه هزار نفر رسید.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر از سال ۹۱ که ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان محدود شد، سالیانه ۲۵ هزار معلم تربیت شده بود تا آغاز سال تحصیلی ۹۹، حدود ۲۰۰ هزار معلم تربیت شده بود و امروز با کمبود ۱۹۷ هزار نفری معلم در کشور مواجه نبودیم.

وی ریشه‌ اصلی مشکلات ایجاد شده در دانشگاه فرهنگیان را عدم جذب دانشجو برای دانشگاه فرهنگیان و تعطیلی دانشگاه تربیت معلم برشمرد و خاطرنشان کرد: امروز ضرورت دارد نسبت به جذب حق‌التدریسی‌های قید شده در قانون تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریسی اقدام عاجل شود.

آموزش و پرورش ما امروز رتبه ۱۲ دنیا را به لحاظ کیفیت آموزشی دارد

فلاحی یادآور شد: عدم جذب معلم از دانشگاه فرهنگیان موجب پایین آمدن کیفیت آموزش‌ها در کشور شده به طوری‌که آموزش و پرورش ما امروز در دنیا رتبه ۱۲ دنیا را به لحاظ کیفیت آموزشی دارد که لازم است در این زمینه تلاش دوچندانی داشته باشیم.