بندرعباس - ایرنا - رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: کلاس های آموزشی این دانشگاه در نیم سال اول برای دروس نظری به صورت برخط برگزار می‌شود.

‏محمد حسین اُمید روز سه شنبه شب در نشست خبری برخط با مدرسان، خبرنگاران و مسوولان استان هرمزگان اظهار داشت: البته معتقدم برای بخش‌های عملی امکان برگزاری کلاس‌ها با رعایت پروتکل‌ها، فاصله گذاری اجتماعی و تقسیم کردن کلاس‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: نمی‌توان بدون برگزاری کلاس‌های عملی و اینکه دانشجو قصد ادامه تحصیلی دارد به فرد نمره داد و امکان صرف نظر کردن از این کلاس‌ها وجود ندارد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی  اضافه کرد: تنها دانشگاه‌ها تعطیل هستند و سایر مراکز و اداره‌ها مانند بندرها و صنایع مشغول فعالیت هستند،

اُمید اشاره کرد: مدرسان مراکز آموزشی علمی کاربردی از هم اکنون بایستی محتوای آموزشی خود را برای تدریس در ابتدای سال تحصیلی آماده کنند تا در مهر ماه فرصت بیشتری برای استفاده داشته باشند.

مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی سطح بندی می‌شوند

وی گفت: مدرسان این دانشگاه هم همانند مراکز آموزشی سطح بندی می‌شوند و مدرسانی که کیفیت بیشتری داشته باشند حقوق بیشتری دریافت خواهند کرد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطر نشان کرد: از مهر امسال براساس مقطع تحصیلی، معدل، تالیف و ترجمه، ثبت اختراع، مشارکت در کارآفرینی و کارآفرین بودن و کیفیت تدریس بر اساس ارزشیابی های انجام شده مدرسان مراکز علمی کاربردی سطح بندی می‌شوند.

اُمید افزود: درصورت بهبود نیافتن وضعیت برای نیمسال‌های بعدی اجازه تدریس در مراکز علمی کاربردی به مدرسان داده نخواهد شد.

حدف افزون بر ۱۰۰ رشته بدون متقاضی

اُمید بیان داشت:رشته هایی که در سه سال متقاضی کافی را نداشته باشند حذف می‌شوند که امسال افزون بر ۱۰۰ رشته حذف شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مراکز تخصصی می‌توانند نیازهای سایر مراکز را تامین کنند، به عنوان مثال مرکز آلومینیوم المهدی در بندرعباس می‌تواند علاوه بر نیازهای خود نیازمندی‌های صنایع فولاد را هم تامین کند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی اضافه کرد: این مرکز می تواند از امکانات آن مراکز برای دادن آموزش عملی استفاده کند و این استان پایلوت اجرای این برنامه برای کشور باشد.

شرط موافقت با تاسیس مرکز علمی کاربردی داشتن محیط کار است

وی اضافه کرد: برای دانشگاه جامع علمی کاربردی خط قرمزی ترسیم شده که به آن پایبند بوده و از آن عدول نمی کنیم، آن نیز داشتن محیط کار توسط مرکز آموزشی است.

وی ادامه داد: شرط اولیه وجود محیط کار است و این ویژگی دانشگاه جامع علمی کاربردی را از سایر دانشگاه‌ها متمایز می‌کند.

نبود مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر ناشی از کوتاهی است

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی یادآور شد: اگر در هرمزگان مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر وجود ندارد به دلیل کوتاهی رخ داده در این استان است.

وی گفت: هرمزگان فرصت یکساله برای انتقال مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر را از دست داده اما هر زمان تقاضایی برای ایجاد چنین مرکزی برسد از آن استقبال می‌کنیم.

اُمید اضافه کرد: متقاضی باید شرایط لازم همچون و محیط کار عملی را داشته باشد و از رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در استان خواسته شده تاسیس مراکز جدید با توجه به نیازهای آینده باشد.

همکاری شرکت ها و بنگاه‌های اقتصادی رضایت بخش نیست

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان هم گفت: رشته های کاردانی فنی آسانسور، کاردانی فنی شیلات_ صید و بهره‌برداری میگو، کاردانی حرفه ای گردشگری و محصولات امور دامی برخی از رشته های نسبتا جدید مراکز علمی کاربردی هستند.

موسی جاودان ادامه داد: در مراکز علمی کاربردی  به نیازسنجی سنجی آموزشی و شغلی پرداخته و سپس درخواست ایجاد یا تاسیس رشته داده می شود اما یکی از مهمترین مشکلات مربوط به نیازسنجی، نبود همکاری شرکت‌ها و بنگاه‌های صنعتی نسبت به نیازهای شغلی آینده است.

وی ادامه داد: درصورتی می‌توان نیروی متخصص تربیت کرد که پذیرش رشته‌ها در مراکز بر مبنای اعلام نیاز بنگاه‌های اقتصادی باشد و به دلیل نبود این همکاری تمام تلاش‌های که تا کنون صورت گرفته نتیجه چندانی نداشته است.

جاودان گفت: در صورت همکاری و تعامل دوسویه می‌توان دوره نظری و کلاس درس را در دانشگاه و دوره کاربینی و کارورزی را که بالغ بر ۵۰۰ ساعت است در همان بنگاه صنعتی کار آموزش داد تا فرد پس از دانش اموختگی به عنوان کاردان، کارشناس و مطلع وارد عرصه صنعت شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان اشاره کرد: از جمله فواید این کار کاهش دانش آموختگان بیکار و تربیت نیروی کارآمد است اما صاحبان صنایع تا کنون حاضر به این همکاری نشدند و نیازهای خود را پیشاپیش اعلام نمی کنند ولی بعد از نبود متخصص گله مند می‌شوند.