شیراز- ایرنا- آجر به آجر، نام برگ جدیدی از دفتر مشارکت دولت و مردم است که میوه آن برخورداری از مدارسی نوساز و درخور برای دانش‌آموزان خواهد بود، طرحی که بر اساس آن هر کس به قدر توان خود، دیوار کلاس‌های درس را بالا می‌برد.

پیش‌از این تا نامی از آجر به آجر و خشت به خشت می‌آمد، طرح مدارسی درحال فرسودگی و فروریختن در ذهن تصویر می‌شد، مدارسی در مناطق کمتربرخوردار و روستایی که تنها راه چاره ادامه تحصیل دانش‌آموزان بود.

اما این روزها عبارت "آجر به آجر" نمادی از ساختن است، به‌ویژه برای قلب سخاوتمند انسان‌هایی که از کمبود توان مالی برای ساختن مدرسه اندوهگین بودند. در این طرح، بنیان تک‌تک آجرهای مدارس با دستان هزاران نیکوکار نهاده می‌شود و شکلی جدید از مشارکت همگانی را فراهم می‌آورد که نهالی خواهد بود برای درختان پرباری که در سال‌های آینده به ثمر خواهد نشست و اندک‌اندک تمامی دانش‌آموزان ایران را از موهبت برخورداری از مدرسه‌ای درشأن، بهره‌مند می‌سازد.

آجر به آجر اقدامی عملی برای تکمیل فضاها و طرح‌های آموزشی

استاندار فارس در آخرین نشست مجمع خیرین مدرسه‌ساز فارس، اجرای طرح آجر به آجر را اقدامی عملی برای تکمیل فضاها و طرح‌های آموزشی عنوان کرد و آن را راهی برای همراهی نیکوکاران با سرمایه‌های کوچک در حوزه ساخت و تکمیل پروژه‌های آموزشی دانست.

عنایت‌الله رحیمی همچنین آغاز این امر خیر را در فارس اعلام کرد و بیان داشت: بسیاری از افراد تمایل دارند در کار نیک ساختن مدرسه سهیم شوند؛ اما توان مالی تامین هزینه کامل برای احداث یک مدرسه را ندارند، بنابراین اجرای این طرح امکانی ایجاد می‌کند تا افراد بیشتری با کمک‌های کوچک بتوانند در این فعالیت اجتماعی و مسوولانه شرکت کنند.
وی یادآورشد: طرح آجر به آجر باید به جامعه شناسانده و ترویج شود؛ چراکه نیکوکاران مدرسه‌ساز در استان فارس از دیرباز  درزمینه تعالی فکر و اندیشه کوشیده‌اند و این نشان‌دهنده وسعت نگاه و شخصیت همه جانبه کسانی است که در این مسیر گام برمی‌دارند و از این رهگذر فارس را به سرآمد امور خیر در کشور بدل ساخته‌اند.

استاندار فارس: اجرای طرح آجر به آجر امکانی ایجاد می‌کند تا افراد بیشتری با کمک‌های کوچک بتوانند در فعالیت اجتماعی و مسوولانه شرکت کنند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان فارس نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا، به معرفی طرح آجر به آجر پرداخت و عنوان کرد: نیکوکاران بخشی از اعتبار مدرسه‌سازی را تامین می‌کنند و تا به امروز رویه به این صورت بوده است که آن‌ها, همه هزینه‌ها یا بخشی از بودجه ساخت و بهسازی مدرسه‌ای را برعهده می‌گرفتند و با مشارکت ادارات کل نوسازی مدارس, مدرسه ساخته و تجهیز می‌شد.

سرفراز موصلی افزود: این نوع مشارکت برای افرادی که توان اهدای بخش معینی از کمک به ساخت مدرسه را نداشتند، محدودیت‌هایی ایجاد کرده بود؛ به بیان دیگر بخشی از نیکوکاران مشتاق در عرصه مدرسه‌سازی از یاری‌رسانی به این حوزه محروم می‌شدند؛ از همین روی، وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، طرح آجر به آجر را معرفی کردند.

مدرسه‌سازی با هر توان مالی ممکن است  

او با بیان اینکه در طرح‌ آجر به آجر، هرکس با هر توان مالی می‌تواند در مدرسه‌سازی مشارکت کند، افزود:این کمک‌ها پس از جمع‌آوری به‌صورت متمرکز در ساخت مدارس به کار گرفته می‌شود و اسامی خیرین نیز روی آجرهای آن مدرسه قید می‌شود.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس فارس با بیان اینکه در اجرای طرح آجر به آجر هیچ محدودیت مالی برای یاری‌رسانی در امر مدرسه‌سازی وجود ندارد، گفت: هر نیک‌اندیشی با هر توان مالی می‌تواند در این طرح شرکت کند و بخش دیگری از هزینه تامین هر مدرسه نیز بر عهده سازمان نوسازی مدارس و دولت است.

به گفته موصلی نیکوکاران مشتاق می‌توانند از طریق درگاه موجود در سامانه مهر مدرسه، اعتبار مدنظر خود را برای ساخت مدارس پرداخت کنند؛ همچنین این سامانه از سوی مجامع خیرین مدرسه‌ساز رصد می‌شود.

۳۰۰ میلیارد ریال سهم فارس در روی هم نهادن آجر مدارس

او با اشاره به اینکه برنامه طرح آجر به آجر به‌صورت سالانه تدوین و عملیاتی می‌شود، عنوان کرد: در برش استانی این طرح برای استان فارس در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال تعریف شده است و در پی تامین آن، دولت نیز همین مبلغ را به این حساب می‌افزاید که با آن، مدارس مشخصی که ساخت آن‌ها از این رهگذر تعریف شده است، ساخته خواهند شد.

موصلی افزود: براساس این طرح، با توجه به اینکه مدارس با مساحت‌های مختلف و تعداد کلاس‌های مختلف پیش‌بینی شده‌اند، بسته به منبع تامین اعتبار، کلاس درس تعریف می‌شود.

هر نیک‌اندیشی با هر توان مالی می‌تواند در طرح آجر به آجر شرکت کند و بخش دیگری از هزینه تامین هر مدرسه نیز بر عهده سازمان نوسازی مدارس و دولت است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس فارس تعداد خیران فعال در عرصه مدرسه‌سازی را در این استان سه هزار نفر برشمرد و بیان کرد: این نیکوکاران از زمان ایجاد مجمع خیرین مدرسه‌ساز فعالیت کرده‌اند و براساس مشارکت آنان، یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای فارس تعریف شده است که تاکنون ۴۰۰ میلیارد ریال آن محقق شده است.

وی ادامه داد: طرح آجر به آجر، افزون بر رویه سالانه اداره نوسازی و تجهیز مدارس است که با جمع این دو بودجه، سهم خیران فارس در سال ۱۳۹۹ برای ساخت مدارس ۷۰۰میلیارد ریال تعریف شده است.

۷۰۰ مدرسه فارس نیازمند بازسازی

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس فارس تعداد مدارسی که در این استان نیازمند تخریب و بازسازی هستند را ۷۰۰ عدد برشمرد و گفت: این مدارس شناسایی شده‌اند و برآوردها برای تامین بودجه آن‌ها صورت گرفته است؛ البته تعداد مدارس نیازمند بازسازی تا دو سال گذشته یک هزار و ۷۰۰ باب مدرسه بوده است که هزار مدرسه تاکنون یا تکمیل شده و یا در دست احداث است و به زودی به بهره‌برداری می‌رود.

موصلی ابراز امیدواری کرد با مشارکت همگانی از رهگذر اجرای طرح آجر به آجر و نیز اختصاص اعتبار دولتی که با وجود بودجه انقباضی، مبلغی شایان توجه را به امر بهسازی و نوسازی مدارس اختصاص داده است، مدارس خیرساز هرچه زودتر تکمیل شود و مهر پایان به وجود مدارس فاقد استحکام در کشور زده شود.

او تنها مشکل تاخیر در بازسازی مدارس را تامین اعتبار عنوان کرد و گفت: از لحاظ اجرایی هیچ محدودیتی برای ساخت مدارس وجود ندارد و به محض تامین اعتبارات کافی و تخصیص اعتبار براساس مصوبات، می‌توان در دوره‌ای سه‌ساله تمامی مدارس فرسوده فارس را بازسازی کرد.

مدارس خشت و گلی فارس برچیده شد

این مقام مسوول در ادامه گفت‌وگو با ایرنا، از اجرایی شدن دو افق درنظر گرفته شده در سال ۱۳۹۸ یاد کرد و بیان داشت: جمع‌آوری مدارس خشت و گلی تا پایان ۹۸ به‌صورت کامل در استان فارس روی داد که از دستاوردهای مهم فارس در سالی که گذشت به‌شمار می‌رود؛ همچنین موضوع جمع‌آوری بخاری‌های نفتی برای مدارسی که از زیرساخت لازم برای استانداردسازی بهره‌مند بودند، به ثمر نشست.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس فارس: مدارس خشت و گلی تا پایان ۹۸ به‌صورت کامل در استان فارس جمع‌آوری شدند

موصلی با بیان اینکه در سال ۹۹ تجهیز مدارسی که زیرساخت برخورداری از بخاری‌های گازی را ندارند، در دستور کار است، افزود: برخی مدارس از علمک گاز بی‌بهره‌اند که در سال جاری با سیستم‌های جایگزین مانند بخاری‌های برقی‌روغنی و اسپیلت‌های دو فصله تجهیز خواهند شد و پیش‌بینی ما این است که تا زمستان سال جاری تمامی بخاری‌های نفتی از مدارس جمع‌آوری شود.

استفاده از مدارس کانکسی در برخی نقاط اجتناب‌ناپذیر است

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس فارس درباره برچیدن مدارس کانکسی نیز به ایرنا گفت: استفاده از مدارس کانکسی در برخی نقاط اجتناب‌ناپذیر است؛ زیرا در بعضی مناطق جمعیت دانش‌آموزی اندک است و پایدار نیست؛ برای مثال باید از مدارس عشایری یاد کرد که به‌صورت اسکان موقت است یا مناطقی که براساس مطالعات تا سه سال آینده تعداد دانش‌آموز چنان اندک است که ساخت مدرسه با توجه به ضرورتی که در نقاط پرجمعیت‌تر وجود دارد، اقتصادی نیست.

وی افزود: این برآوردها بر این اساس است که مثلا در مرکز شهر شیراز هنوز بسیاری از مدارس هستند که نیازمند تخریب و بازسازی‌اند؛ از همین روی، درراستای مدیریت منابع، برخی از مدارس کانکسی را حفظ کرده‌ایم و برخی دیگر با ساخت مدارسی که در دست احداث است، به‌زودی جمع‌آوری می‌شود؛ افزون بر این، کانکس‌های مدارسی که به دلیل کمبود فضای آموزشی ناچارند از آن‌ها به‌مثابه کلاس تکمیلی در کنار مدارس استفاده کنند در برنامه سال ۱۳۹۹ گنجانده شده است و تا پایان سال برچیده می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش در اردیبهشت ماه سال جاری افزون بر اینکه از فعالیت۳۰ هزار خیر حقیقی و حقوقی در عرصه مدرسه سازی خبر داد، عنوان کرد: بسیاری از افراد جامعه علاقمندندبا سرمایه‌های خُرد وارد  عرصه خیری شوند؛ از همین رو در تلاش برای ایجاد زیرساخت این موضوع هستیم. 

محسن حاجی میرزایی ادامه داد: برای فراهم کردن شرایط مشارکت بیشتر افراد و اینکه هر فرد حداقل بتواند با یک آجر در سال، ماه و یا هفته به مدرسه سازی بپردازد طرح "آجر به آجر" را  اجرایی می‌ کنیم؛ زیرا  مدرسه تنها یک ساختمان نیست، یک فرهنگ است و جایگاه  تحول و عرصه آماده کردن انسان‌ها برای زندگی بهتر.

وی همچنین از ساخت ۳۰ درصد فضاهای آموزشی به دست نیکوکاران سخن گفت و ابراز داشت:  با توجه به گستردگی کشور هرچند دولت با تمام ظرفیت وارد حوزه مدرسه سازی شده است، باز هم نیازمند مشارکت نیکوکاران  در این امر خداپسندانه هستیم.