مسکو - ایرنا - وزیر خارجه گفت: عهدنامه روابط دوجانبه ایران و روسیه در آینده نزدیک به ۲۰ سالگی میرسد و به صورت اتوماتیک برای پنج سال تمدید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد جواد ظریف روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در محل ساختمان ضیافت های رسمی وزارت امور خارجه روسیه گفت: در دیدار امروز در باره روابط دو جابنه مذاکره کردیم.  

وی افزود: تلاش می کنیم توافق جدیدی را به صورت بلند مدت بین دو کشور به امضا برسانیم و به مجالس دو کشور برای تصویب ارایه دهیم.

اقدامات ضدبرجامی واشنگتن دولت آمریکا را بی اعتبار کرده است

ظریف درخصوص برجام هم گفت: از فدراسیون روسیه و چین برای موضع قاطعانه در آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت قدردانی می کنیم.

وی افزود: این موضع برای حفظ برجام و صلح و امنیت هدف گیری شده است. 

وزیر خارجه با تاکید بر اهمیت برجام اظهار داشت: این یک توافق تاریخی است و نشان داد که از طریق دیپلماسی می توان مسائل را حل و فصل کرد. 

ظریف گفت: اقدامات امریکا در نقض برجام و نیز تحریم هایی که آنها علیه مردم ایران حتی در شرایط شیوع همه گیر بیماری کرونا وضع کردند، حاکی از آن است که آمریکا از قوانین و توافقنامه های بین المللی فاصله می گیرند.

وی ادامه داد: این اقدامات واشنگتن، دولت آمریکا را بی اعتبار می کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به گفت وگوهای با طرف روسی درخصوص برجام اظهار داشت: آنچه که مربوط به همکاریهای ایران و روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل می شود، گفت وگوهای خوبی بین دو طرف برقرار شده است. 

توافق هسته ای ایران با عنوان رسمی برنامه جامع اقدام مشترک و معروف به برجام توافقی چندجانبه بین ایران، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آلمان در تیر ۱۳۹۴ امضا و با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به تایید رسید.

با وجود بارها تایید پایبندی ایران به تعهدات برجامی اش از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی و حمایت طرف های امضا کننده این توافق، با روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و خروج این کشور از برجام این توافق بین المللی با مشکلات و موانع عدیده ای در عمل کردن طرف های اروپایی به تعهدات شان مواجه شد.

همکاریهای منطقه ایران و روسیه موثر است

وزیر خارجه با اشاره به گفت وگوهای با همتای روسی خود درخصوص همکاریهای دوجانبه و دستور کار بین المللی اظهار کرد: همکاریهای منطقه ای ما بسیار موثر است.

وی افزود: در مورد سوریه می خواهم بگویم فرمت مذاکرات آستانه تنها فرمت موثر برای کاهش بحران در این کشور است.

ظریف گفت: درخصوص بحران یمن گفت وگو کردیم که چگونه به رنج های مردم بیگناه این کشور پایان داده شود.

وی خاطرنشان کرد که با لاوروف درخصوص مسائل افغانستان و همکاریهای ایران و روسیه در مورد  این کشور گفت وگو کرد.

وی افزود: در مورد مذاکرات و مساله برقراری صلح در افغانستان خاطرنشان کردیم که این دیالوگ و همکاری به صورت جدی پیگیری می شود.