تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴

اردبیل - ایرنا- ساکنان شهرستان سردسیر اردبیل واپسین روز تیر را با گرمای کم سابقه 39 درجه بالای صفر سپری کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،  اردبیل امروز گرمترین نقطه در این استان بود و حتی جلگه گرمسیر مغان با دمای 37 درجه سانتیگراد بالای صفر بطور نسبی از این شهرستان خنک‌تر بود.

هرچند بروز نشانه هایی از دگرگونی هوا با نفوذ زبانه هوای خنک در شامگاه سه شنبه از گرمای بیشینه امروز بسیاری از شهرستان های استان اردبیل کاسته و دمای کنونی آنها را به 26 درجه بالای صفر کاهش داده است ولی اردبیل با دمای فعلی 31 درجه همچنان بر مدار گرما قرار دارد.

شمالغرب ایران روزهای داغ تابستانی با دماهای بالای 40 درجه را سپری می‌کنند و استقرار روزهای داغ و سوزان کم سابقه ساکنان پهنه گسترده‌ای از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی را کلافه کرده است.

این گرما ناشی از پایداری جو و پیشروی پرارتفاع جنب حاره به عرض های بالا و نیز انسداد هوای گرم در مقابل ناوه اطلسی مستقر بر فراز دریای سیاه است.

الگوهای پیش‌یابی از کاهش چشمگیر دما از اولین روز مرداد در منطقه حکایت دارد. این ناوه در حرکت شرق سو به منطقه قفقاز از سپیده دم چهارشنبه بر شمالغرب ایران و غرب دریای خزر نیز اثرگذار شده و ضمن کاهش محسوس دما سبب وقوع بارش‌های مختلف رگباری و گاهی باران ریزه در بعضی نقاط خواهد شد.    

هوای خنک ؛ آسمان ابری و گاهی مه آلود به خصوص در نواحی شمالی و شرقی منتهی به گیلان تا اوایل هفته آینده ادامه می یابد.

اداره کل مدیریت بحران استان اردبیل با استناد به اطلاعیه سطح زرد هواشناسی مبنی بر کاهش محسوس دما و آغاز بارش های رگباری از چهارشنبه تا جمعه به ساکنان این استان هشدار داده و خواستار رعایت موارد احتیاط و ایمنی شده است.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی از هوای بسیار متغیر برخوردار است. این شهرستان باوجود سردسیری در بعضی سالها برای یکی دو روز با هوای بسیار گرم مواجه می شود و رسیدن دما به 41 درجه در پیشینه این منطقه هست.