سعید صالح، چهارشنبه در جمع اعضای شورای هماهنگی موسسان و شورای اندیشهورز مدارس غیردولتی فارس، در شیراز، افزود: با توجه به افزایش هزینههای مختلف آموزشی برای مدارس غیردولتی، تعیین شهریهها نیز باید به نحوی باشد که همه افراد جامعه از عهده پرداخت آن برآیند و همچنین به زیان مدارس غیردولتی نباشد.
کیفیت خدمات آموزشی مدارس غیردولتی در تعیین شهریه آنها موثر است
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: فرآیند تعیین شهریه سال جدید برای مدارس غیردولتی با بررسی چالشهای موجود آغاز شده و در این روند، کیفیتبخشی به خدمات آموزشی در الگوی شهریه این مدارس اعمال شده است.
صالح، برخورداری از ملک احداثی یا خریداری شده، پُرکردن ظرفیت نوسازی مدارس و همچنین شرکت معلمان در دورههای ضمن خدمت را از موارد امتیازدهی به مدارس غیردولتی برشمرد.
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بالندگی نیروی انسانی به عنوان یکی از اصول سند تحول بنیادین در مدارس غیردولتی اجرایی خواهد شد، گفت: برای انجام این مهم، نظامی برای تایید صلاحیت معلمان در سامانه مشارکتها طراحیشده که پایه اولیه آن شامل ۸۰ تا ۱۰۰ ساعت دورههای ضمن خدمت تاثیرگذار در نظام صلاحیت خواهد بود.
صالح بیان کرد: با این اقدام، سیستم نیروی انسانی نیز به شهریه متصل میشود و مدارسی که معلمانشان در این دورهها شرکت دارند، به صورت مستقیم از امتیاز شهریه استفاده میکنند.
شهریه مدارس غیردولتی باید مطابق توان عموم مردم باشد
مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس نیز در این نشست با بیان اینکه آموزش و پرورش مکلف است تسهیلکننده تاسیس مدارس غیردولتی و حامی فعالیتهای آموزشی آنان باشد، گفت: هم اکنون ۱۵ درصد دانش آموزان این استان در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند که این امر نشان از رضایتمندی دانش آموزان و اولیای آنها از عملکرد این مدارس دارد.
فرهاد اسماعیلی، با اشاره به شرایطی که شیوع ویروس کرونا برای آموزش ایجاد کرده است، بیان داشت: در این وضعیت که تشکیل کلاس و برقراری فعالیتهای حضوری مدارس در هالهای از ابهام قرار دارد، مردم از این مدارس استقبال میکنند.
وی، تعیین شهریه مدارس غیردولتی را بر اساس افزایش هزینههای مختلف آموزشی و نیز مطابق با توان عموم افراد جامعه ضروری دانست.
رییس اداره مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی آموزشوپرورش فارس نیز بیان کرد: تعیین شهریهای که هم در توان اولیا باشد و هم پاسخگوی سرمایهگذاری موسسان مدارس غیردولتی، میتواند از بروز نارضایتی و برخی تخلفات جلوگیری کند.
یزدان دشتیان، با اشاره به جمعیت دانشآموزی مشغول به تحصیل در مدارس غیردولتی در فارس، افزود: هر تصمیمگیری در مورد مدارس غیردولتی در این استان ،میتواند قابل تعمیم به سایر استانها نیز باشد.
بهرهگیری از ظرفیتهای قانونی موجود برای رفع مشکلات مدارس غیردولتی، حمایت از موسسان در قالب بنیاد موسسان مدارس غیردولتی و تعیین تکلیف در زمینه نحوه تهیه بستههای آموزشی برای فعالیت مجازی مدارس، از دیگر خواستههای مسوولان اداره مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی و موسسان مدارس غیردولتی بود.