حجت الاسلام محمدصادق کفیل به خبرنگار معارف ایرنا گفت: مردم در زمان ظهور امام زمان (عج) سه دسته اند. یک گروه همراهان آن حضرت هستند؛ گروهی بیتفاوت هستند و یک گروه نیز مخالفان امام را تشکیل می دهند که آن حضرت برای ایجاد امنیت درجامعه بشری با مخالفان می جنگند.
امام زمان (عج) با مستکبران مبارزه میکند تا مردم همه کشورها به آرامش برسند. بنابر این سوغات ظهور را باید سوغات امنیت و عدالت دانست که لازمه آن از میان رفتن دشمنان و مانعان آرامش مردم هستند
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود (عج) ادامه داد: همه ما به ارتباط با امام زمان (عج) علاقه داریم و دغدغه ما پیوند با وجود نورانی آن حضرت است. به طور طبیعی برای پیوند باید بدانیم طرف مقابل چقدر به ما علاقه دارد. بنابراین انسانی که احساس می کند، دیگری هیچ اهمیتی برای او قائل نیست یا او را دوست ندارد، نمی تواند با او پیوندی ایجاد کند.
ضرورت توجه به جلوههای محبتآمیز امام زمان (عج)
وی اضافه کرد: یکی از مهمترین دلایلی که جامعه ما نتوانسته با امام زمان (عج) ارتباط برقرار کند این است که معمولا مردم جلوه های محبت و توجه امام به خودشان را نمی دانند و از این غافل شدند که امام در نقش امامت خود عاشقترین و علاقهمندترین انسان به هر فرد جامعه است.
کفیل با اشاره به جلوه رحمانی خدا که چهار بار در سوره حمد با صفت رحمان و رحیم آمده، ادامه داد: در اینجا اهمیت موضوع مطرح است نه تکرار آن. یعنی وصف بارز حق و مهمترین جلوه خدا رحمت اوست و اگر در آیه ۱۵۶ سوره اعراف میفرماید و رحمتی وسعت کل شیء یعنی رحمت من همه جا را فرا گرفته، باید به این کلام حضرت حجت نیز توجه کنیم که فرمود من رحمت واسعه خدا هستم.
وقتی در زیارت آل یاسین، امام زمان را الرحمه الواسعه خطاب میکنیم، یعنی همه مردم مشمول رحمت امام هستند و همه عالمیان مدیون آن حضرت هستند. خدا که رب العالمین است در وصف پیامبر (ص) می فرماید انا ارسلناک رحمه للعالمین (ایه ۱۰۷، سوره انبیا) یعنی ما تو را رحمتی برای همه جهانیان قرار دادیم و خدا وصف رحمت خود را به پیامبر عنایت کرده و این صفت اکنون در امام عصر (عج) تجلی پیدا کرده است.
این پژوهشگر حوزه مهدویت اضافه کرد: رحمت یعنی توجه بدون توقع و معنای آن این است که خدا پیوسته به ما عنایت و توجه می کند و اگر از ما توقعی دارد، برای خود ماست. به عبارت دیگر خدا واجباتی را به ما دستور داده یا ما را از مواردی نهی کرده و مصلحت بندگان را در نظر می گیرد. مانند مادری که برای فرزند خود غذا می پزد و وقتی از او می پرسیم چرا خود را به زحمت می اندازد، آن مادر می گوید به عشق فرزندم غذا می پزم.
وقتی امام رحمت دارد یعنی از جانب امام فیضی بدون توقع به ما می رسد و اگر جامعه این موضوع را بداند، همیشه به دنبال آن است که گامی بردارد و خود را به امام نزدیک کند.
دلسوزتر از پدر و مادر
کفیل ادامه داد: امام رضا (ع) در وصف امام زمان (عج) فرمود که امام از پدر و مادر دلسوزتر است. یعنی محبت پدر و مادر اوج محبت است و اگر جامعه بداند هر پدر و مادری تا چه اندازه به فرزند خود علاقه دارد و به او محبت می ورزد، متوجه می شود که علاقه امام بیش از محبت به عنوان یک فرزند است.
وی با اشاره به روایتی از رسول خدا که فرمود «من و علی پدر این امت هستیم»، اضافه کرد: به عبارت دیگر چون پدر و مادر محبت خود را می فهمند، محبت امام را نیز درک می کنند.
معاون بنیاد حضرت مهدی موعود (عج) افزود: امروز دنیا، دنیای اومانیست و خودگراست و در این دنیای مدرن و پیشرفته مسئله این است که انسان برای خود و به تعبیری دیگر من برای من است و انسان در نظام زندگی همه چیز را برای خود می خواهد و همه برنامه ریزی ها برای خود شکل می گیرد.
اگر کسی در این اندیشه برای دیگری قدم برمی دارد، این اندیشه در دنیای غرب به عنوان یک عمل منفی و مطرود مطرح است. لذا برخی کارهایی که در کشورهای شرقی به عنوان ایثار و گذشت و مسائل اخلاقی مطرح است در کشورهای غربی به عنوان عقب ماندگی دیده می شود.
کفیل ادامه داد: اوج علاقه انسان به خودش است و در دنیای مدرن کسی به دیگری توجه ندارد در حالی که در آیه ششم سوره احزاب آمده است النبی اولی بالمومنین من انفسهم. یعنی پیامبر نسبت به مومنین سزاوارتر از خودشان است و امام رضا (ع) فرمود در جهان هستی توجه امام به مومن بیش از توجه خود اوست. به عبارت دیگر تمام دغدغه امام آرامش ماست و اگر غمگین می شویم امام نیز در غم ما شریک است.
وی با اشاره به ضرورت ایجاد پیوند با امام زمان (عج) اظهار داشت: بر این اساس باید بتوانیم محبت خودمان را نسبت به امام افزایش دهیم و برخی از بزرگان می گویند هر کاری که انجام می دهید، به نیت امام زمان باشد و به همین دلیل زمانی که عاشق پیوند را برقرار می کند، همه نفس هایش نیز به یاد معشوق است.
تلاش دنیای غرب برای نشان دادن چهرهای خشن از امام زمان (عج)
این پژوهشگر حوزه مهدویت با اشاره به جنبه آسیبی این موضوع گفت: از آنجا که این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است، دنیای غرب بر مساله قهر امام سرمایه گذاری کرده است. یعنی تلاش دارد تا امام زمان (عج) را به عنوان یک چهره خشن معرفی کند.
اگر دنیای غرب از موضوعی مطلع شد، اجازه وقوع آن را نمی دهد. برخی در دنیای غرب در موضوع مهدویت از طریق انکار و تخریب تلاش کرده اند تا با ایجاد فرقه های انحرافی به اهداف خود دست یابند ولی موفق نشدند و در نهایت به جای انکار امام زمان به تخریب آن حضرت پرداختند تا بتوانند بین شیعه و موعود فاصله ایجاد کنند.
کفیل ادامه داد: دنیای غرب در مقوله تخریب از ارائه چهره خشن استفاده کرد، به گونه ای که دنیا از او بترسد. یعنی از آمدن امام زمان (عج) خبر می دهد ولی این آمدن با قهر و ستیز همراه است و دنیا را به هم می ریزد.
وی افزود: آنها گفتند برای موفقیت در تخریب باید از مقوله هنر استفاده کرد و لذا در سینمای هالیوود به این موضوع پرداختند و فیلم های سینمایی و بازی های رایانه ای را به آن اختصاص دادند تا قهری از امام ایجاد کنند. متاسفانه گاهی ما نیز بر همین مدار پیش رفتیم و به جای تبیین اصل محبت به توسعه جوازهای قهر پرداخته ایم.
این پژوهشگر مذهبی درباره برخی روایات مربوط به دوره ظهور گفت: بعضی روایات از نظر سند ضعیف است و برخی روایات بر موضوع دلالت نمی کند یعنی برداشت اشتباه از موضوع صورت می گیرد. بنابر این اگر قیامی از سوی امام صورت می گیرد ما باید آن را تبیین کنیم که کدام امام جنگ می کند.
وی افزود: امام زمان (عج) فرزند همان پیامبری است که در اوج فتح مکه به ابوسفیان رحم کرد. امام زمان برای جنگ و کشتار نیست و برای خون ریختن نیامده است و آن حضرت حتی با اهل کتاب مدارا می کند. یعنی شیوه امام اینگونه است که با هر انسانی به عنوان یک انسان مدارا می کند و برخورد مناسب دارد ولی ما گاهی اساس را بر جنگ و خونریزی می گذاریم.