به گزارش روز چهارشنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۳۴۴ شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
دستور این جلسه به بررسی موضوع سهمیه بومیگزینی کنکور سراسری اختصاص داشت.
سعید رضا عاملی در این جلسه اظهار داشت: تصمیمگیری در مورد سهمیههای کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تأثیر ملی دارد؛ چرا که در حال حاضر ذهنیت داوطلبان مخدوش شده و احساس تبعیض دارند.
وی افزود: در گذشته تصمیم های مرتبط به کنکور به صورت یکپارچه نبود و مرحله به مرحله و با توجه به شرایط و در مقطعهای مختلف اتخاذ شده است که بعضی از این تصمیم ها برای دوره خاص بوده و قرار بود بعداً مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بومیگزینی همبستگی ملی را تحت تاثیر قرار داده، گفت: اهداف مورد نظر یعنی تناسب دانش با ظرفیتهای محل، زندگی در جمع خانواده، حل مشکل خوابگاه به دلیل جابجایی داخل استان تأمین نشده است، بنابراین پیشنهاد حذف سهمیه بومیگزینی پیشنهاد خوبی است.
وی تأکید کرد: البته ضرورت دارد برای پذیرش بانوان در محل زندگی خود تبصرهای در نظر گرفته شود که امکان جابجایی را فراهم کند.
عاملی افزود: واقعیت این است که سهمیه بومیگزینی چرخش استعدادها را هم دچار مشکل کرد؛ چرا که در بعضی از استانها، ۹۴ درصد دانشجویان دانشگاههای استان از جمعت خود استان جذب شدهاند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد: کمیته ۳ نفره متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت، سازمان سنجش و دبیرخانه شورا لایحه پیشنهادی توزیع عادلانه فرصتها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی با اولویت آن بخشی که مربوط به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، بررسی و جمعبندی نهایی را به شورا ارائه دهند.
وی گفت: این گزارش در شورای اسلامی شدن دانشگاهها ارائه و تصمیمگیری شود و بعد از جمعبندی کلی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح خواهد شد.
پیشنهاد سازمان سنجش برای حذف سهمیه بومیگزینی
در ادامه جلسه احسان جمالی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش به ارائه گزارش بررسی سهمیههای موجود آزمون سراسری پرداخت و گفت: مصوبه سهمیه بومیگزینی در سال ۱۳۶۹ به منظور کاهش مشکلات احتمالی نظیر کمبود خوابگاه و امکانات رفاهی، کاستن از مهاجرتهای درون کشوری و... در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
وی در مورد دستهبندی رشتههای تحصیلی در گزینش بومی خاطرنشان کرد: رشتههای مختلف تحصیلی در تمام گروههای آزمایشی با توجه به ماهیت و میزان ارائه آنها در کل کشور به چهار دسته رشتههای استانی، ناحیهای، قطبی و کشوری تقسیمبندی میشود.
جمالی در مورد رشتههای استانی افزود: رشتههای استانی به رشتههایی گفته میشود که از لحاظ بازار کار به متخصصان بومی این رشته نیاز است.
وی ادامه داد: رشتههای ناحیهای در برخی از استانها ارائه نمیشود، اما در استانهای مجاور به عنوان ناحیه بومی ارائه میشود که به همین منظور ناحیهبندی به صورت ۹ ناحیه انجام شده است.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش اظهار داشت: همچنین رشتههای قطبی به رشتههایی اطلاق میشود که در بیشتر نواحی وجود ندارد، اما در چند ناحیه بومی مجاور که به عنوان قطب بومی محسوب میشوند، دایر است که ۵ قطب شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز به این منظور در نظر گرفته شده است.
جمالی در مورد رشتههای کشوری گفت: رشتههایی که در اکثر قطبها وجود نداشته و تنها در معدودی از دانشگاههای کشور ارائه میشوند به عنوان رشتههای کشوری مطرح هستند و گزینش آنها به صورت کشوری انجام میشود.
وی در خصوص نقاط ضعف مصوبه بومی گزینی اظهار داشت: کاهش مشکلات خوابگاه و امکانات رفاهی به عنوان یکی از اهداف مصوبه بومی گزینی به صورت ۱۰۰ درصد مشکل را رفع نکرده است؛ چرا که در قبولی رشتههای استانی ـ ناحیهای دانشجو نیاز به خوابگاه دارد.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش، عدم تلفیق فرهنگها در استانهای مختلف را نیز به عنوان یکی دیگر از نقاط ضعف سهمیه بومیگزینی عنوان کرد و افزود: این موضوع باعث افزایش قومگرایی شده است و افراد با عقاید یکسان در یکجا جمع میشوند.
جمالی با بیان اینکه پذیرش در دانشگاههای برتر کشور نباید به صورت بومیگزینی اجرا شود و ضرورت دارد این ظرفیت برای کل کشور فراهم باشد، گفت: حذف مصوبه بومیگزینی باعث میشود داوطلب غیر بومی با نمره علمی بالاتر پذیرفته شود.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش گفت: پیشنهاد ما این است که سهمیه بومیگزینی به طور کامل حذف شود و به جای آن سهمیهبندی مناطق یک، دو و سه در راستای دسترسی بیشتر مناطق کمبرخوردار به ظرفیتهای آموزشی و اجرا شدن عدالت آموزشی در نظر گرفته شود.
ضرورت اعمال بومی گزینی
جبارعلی ذاکری، رییس دانشگاه علم و صنعت در این نشست به سطحبندی دانشگاهها توسط وزارت علوم اشاره کرد و گفت: دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی جامع در سطح بینالمللی، ملی، منطقهای و محلی سطحبندی شدند.
وی افزود: رسالت یک مرکز آموزش عالی محلی باید ایجاد رشتههای مورد نیاز منطقه و تقویت نیروی انسانی منطقه باشد.
ذاکری به ضرورت اعمال سهمیه بومیگزینی در دانشگاههای محلی و منطقهای تأکید کرد و گفت: در راستای عدالت آموزشی سهمیه بومیگزینی برای دانشگاههای سطح یک نباید اعمال شود.
غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به تفاوت شرایط تعداد مراکز آموزشی زمان تصویب مصوبه سهمیه بومیگزینی با حال حاضر اشاره کرد و گفت: در زمان تصویب مصوبه سهمیه بومی گزینی در کل کشور ۴۴۵ مؤسسه آموزشی فعال بود و در سال ۱۳۹۶ تعداد مؤسسات آموزش عالی به ۲ هزار و ۶۴۵ مرکز رسید.
سهمیه بومیگزینی بازنگری و اصلاح شود
محمدعلی کینژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه مصوبه بومیگزینی برای یک دوره خاص به تصویب رسیده است، گفت: به جای حذف کامل این سهمیه ضرورت دارد بازنگری و اصلاح شود.
وی بر لزوم تصمیمگیری سریع در مورد سهمیههای کنکور سراسری تأکید کرد و افزود: در صورت حذف کامل سهمیه بومیگزینی، مشکلاتی نظیر تأمین خوابگاه، بالارفتن سن ازدواج و... به وجود میآید.
بررسی سهمیهها باید به صورت یکجا انجام شود
در ادامه جلسه علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه سهمیههای کنکور به صورت یک منظومه است، گفت: بررسی سهمیهها باید به صورت یک جا انجام شود نه به صورت تکی و برای حذف سهمیه بومیگزینی باید سهمیههای دیگر نیز در نظرگرفته شود.
وی به پرهیز از تصمیم عجولانه در مورد حذف سهمیههای بومیگزینی و دیگر سهمیهها تأکید کرد و پیشنهاد داد: مطالعات دقیق کوتاهی در مورد کل سهمیهها انجام و بعد تصمیمگیری نهایی شود.
بررسی ساماندهی سهمیه ها در شورای اسلامی شدن
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به لایحه پیشنهادی توزیع عادلانه فرصتها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی، تأکید کرد: این لایحه به صورت گزارش و با ارائه دادهها به صورت خلاصه برای مطالعه و بررسی توسط اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاهها در اختیار دبیرخانه این شورا قرار گیرد.
منصور غلامی تاکید کرد: وزارتین بهداشت، آموزشوپرورش و دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهادات خود را قبل از برگزاری جلسه آتی به دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاهها ارائه دهند تا جمعبندی کارشناسی از این پیشنهادات تهیه و در دستور جلسه آینده شورا قرار گیرد.
غلامی با بیان اینکه بحث کلان آمایش آموزش عالی، ساماندهی آموزش عالی است، افزود: نظمبخشی، هدفمندسازی و کیفیسازی آموزشها از اهداف آمایش آموزش عالی است.
وی ادامه داد: متأسفانه از دوره دبیرستان گرایش بیشتر داوطلبان به دلیل بازار کار و اشتغال به رشتههای علوم تجربی است که این موضوع باعث ایجاد انباشت پشت کنکور شد.
وزیر علوم درباره موضوع ساماندهی مراکز آموزش عالی گفت: اجراییسازی این امر به بسترسازی فرهنگی و مدیریتی نیاز دارد.