داود شریفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار با بیان اینکه کسب و کار در فضای مجازی نه تنها نیاز به سرمایه های کلان ندارد بلکه یاد گیری راه و روش آن راحت و برای همه اقشار جامعه امکانپذیر است گفت: برخی ها فکر می کنند فضای مجازی تنها برای قشر خاصی است درحالی که اینگونه نیست هر کسی با هر استعداد و توانمندی که دارد می تواند وارد این فضا شود و از آن کسب درآمد کند.
این کارآفرین و مدرس اینترنتی با اشاره به اینکه امروز اقتصاد دنیا به سمت روش های استارتاپی برای توسعه سوق پیدا کرده است ادامه داد: اگر چه شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی بعضی از کسب و کارها و خانه نشینی مردم شده است اما فضای مجازی بیش از گذشته رونق گرفته است و مردم بسیاری از نیازهای خود و یا حتی تمام آن را از طریق فروشگاه های مجازی تامین می کنند.
شریفی تصریح کرد: امروز شاهدیم که بسیاری از فعالان تاثیر گذار بر اقتصاد دنیا فعالیت خود را مبتنی بر فضای وب و مجازی به پیش می برند و فروشگاه های عظیم و تاثیرگذار آنان در اینترنت از سراسر دنیا مشتری دارد.
وی با بیان اینکه هر کسی باید بازاریابی را یاد بگیرد گفت: امروزه بسیاری از کاسبان حاضر هستند از طریق فضای مجازی اجناس خود را به فروش بگذارند از این رو با ورود افراد به بازاریابی شاهد فروش بیشتر و به تبع آن تولید رونق می گیرد.
شریفی ابراز داشت: برای اینکه یک بازار یاب خوب باشیم باید کسب و کارهای مختلف را بشناسیم و از طرفی با فضای وب و ظرفیت ها و امکانات آن آشنا باشیم تا بتوانیم با ارتباطات در فضای مجازی به اهداف مالی و اقتصادی خود دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به این که باید از ارائه آموزش در پست های اینترنتی غافل نشد گفت: بسیاری از مردم به یادگیری علاقمند هستند از این رو در شبکه هایی که آموزش ها ارائه می شود حضور پیدا می کنند و این امر باعث زیاد شدن افراد و در نتیجه بازتاب تبلیغات می شود.
کارآفرین و مدرس اینترنتی اضافه کرد: با ساده ترین زبان می شود مردم را به صفحه های اینستاگرامی و سایر نرم افزارهای جامعه محور سوق داد و از این طریق خدمات مناسب ارائه کرد امروزه نیز با توسعه این فناوری اقشار مختلف مردم استقبال می کنند.
وی با بیان اینکه ترس از قضاوت دیگران مانع فعالیت بعضی از افراد در فضای مجازی می شود گفت: این ترس به افراد این شجاعت را نمی دهد که توانمندی هایشان و آنچه را که بلد هستند را با دیگران به اشتراک بگذارند.
شریفی افزود: فروش آنلاین نیاز به وبگردی، ارائه آموزش، ارتباط با سایر پیچ ها، بازاریابی و سایر موارد دارد تا رونق بگیرد و ممکن است در اوایل کمی سخت و حوصله بر به نظر برسد ولی بعد از آن به راحتی می تواند از این فضا به سود خود استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه امروزه فروشگاه ها و مراکز بزرگ اقتصادی ضعف فروش دارند گفت: مسئولان این امر بازاریابی و فروش را بلد نیستند و در یک اشتباه بزرگ در هر کجایی با مشکل بر میخورند هزینه های تبلیغاتی را کم می کنند.
کارآفرین و مدرس اینترنتی تاکید کرد: برای اینکه تولید ملی را افزایش دهیم باید در مرحله اول دغدغه مساله فروش آن را حل کنیم که این امر نیز با فروش در فضای مجازی و تبلیغ در این فضا جبران می شود.
وی با اهتمام بر اینکه باید ذهنیت ها به سمت فروش آنلاین برود گفت: این نوع فروش نیاز به اجاره بها، استخدام نیروی های متعدد و یا مکان خاصی ندارد بلکه با کمترین امکانات می توان بیشترین سوددهی را به دست آورد.
شریفی گفت: 30 میلیون کاربر ایرانی در فضای مجازی فعال هستند که باید از این فرصت به نحو درست استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه برخی از فیلتر شدن شبکه هایی از جمله اینستاگرام نگران هستند گفت: اگر شبکه ای فیلتر شود به تبع شبکه دیگری جایگزین آن شد از این رو باید با قدرت از بستر قدرتمند فضای مجازی استفاده کرد.
کارآفرین و مدرس اینترنتی تاکید کرد: تولید محتوای مناسب و ارائه خدمات شایسته مردم را به خرید کالاها سوق می دهد که ما امروز افرادی را می بینیم که از این شبکه ها میلیونی در ماه درآمد دارند و باعث کارآفرینی و رونق تولید برای سایر افراد شده اند.
وی گفت: استفاده از فضای مجازی بازی دو سر سود است هر کسی در هر حوزه ای توانمندی دارد به مرحله نمایش بگذارد و با بازاریابی نه تنها برای خود بلکه برای دیگران نیز سودآفرینی کند.
کارآفرین و مدرس اینترنتی خاطر نشان کرد: مهارت آموزی، یادگیری بازاریابی و تولید محتوا نقش مهمی در بهره مندی از فضای مجازی دارد.