تربت‌حیدریه- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تربت‌حیدریه میزان طلب این نهاد از مشترکان خانگی را ۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: دستگاه‌های دولتی نیز ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به این شرکت بدهکار هستند.

صادق یوسفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بسیاری از این معوقات در پی شیوع کرونا و ابلاغ وزیر نیرو مبنی بر امکان تعویق پرداخت بدهی توسط مردم بود افزود: از روند پرداخت مطالبات توسط مردم راضی هستیم.

وی با بیان اینکه تاکنون بی‌آبی در هیچ روستای تربت‌حیدریه گزارش نشده است اما ۳۵ روستای این شهرستان در ساعتی از شبانه‌روز با کمبود آب مواجهند ادامه داد: مشکل کمبود آب در این روستاها با اقدام‌های صورت گرفته برطرف شده و امیدواریم با تامین اعتبار مورد نیاز، مشکل سایر روستاهایی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، برطرف شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تربت‌حیدریه میزان تولید آب آشامیدنی در شهر تربت‌حیدریه را ۶۶۵ لیتر در ثانیه عنوان کرد و گفت: این در حالی است که برای جبران کمبودها به حدود ۷۲۰ لیتر آب در هر ثانیه نیازمندیم که با اصلاح شبکه آبرسانی و اضافه شدن چند حلقه چاه، این مشکل تا حدودی جبران می‌شود.

وی همچنین بیشترین میزان تولید آب در روستاها را ۲۴۵ لیتر در ثانیه عنوان کرد وافزود: با توجه به بارندگی‌های مطلوب امسال، چشمه‌ها و قنات‌ها تا حدودی سیرآب شدند و تنها پنج لیتر در ثانیه کمبود آب در روستاها داریم که با اقدام‌های صورت گرفته این مشکل نیز در آینده نزدیک رفع می‌شود.

یوسفی طول شبکه آبرسانی شهری و روستایی را به ترتیب ۵۹۴ و ۲۷۸ کیلومتر و منابع تامین آب در شهرها را ۳۶ حلقه چاه و ۲ چشمه و در روستاها ۵۴ حلقه چاه و ۱۰ چشمه عنوان کرد و ادامه داد: پنج ایستگاه پمپاژ آب در حوزه شهری و ۲۰ ایستگاه پمپاژ نیز در حوزه روستایی، آبرسانی به مناطق شهری و روستایی را بر عهده دارند.

وی  شمار مشترکان شهری زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب را ۶۲ هزار مشترک ذکر کرد و با بیان اینکه از این تعداد ۵۲ درصد به سامانه فاضلاب شهری متصل هستند گفت: اعتبار سال گذشته آبفای شهری ۱۳۵ میلیارد ریال بود که از این میزان، ۸۴ میلیارد ریال آن در حوزه تامین آب شهری هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تربت‌حیدریه، اصلاح شبکه آبرسانی، حفر چهار حلقه چاه در منطقه جعفرآباد همراه با ایستگاه پمپاژ و مخزن، حفر و تجهیز یک حلقه چاه در متطقه اسفیوخ، افتتاح مرحله نخست انتقال آب به طول سه کیلومتر از محدوده خیابان شهید بهشتی به باغ‌سلطانی، میدان امام خمینی (ره) و خیابان آیت‌الله طالقانی با هزینه ۳۸ میلیارد ریال را بخشی از اقدام‌های صورت گرفته در حوزه تامین آب ذکر کرد.

وی از افزایش سطح تولید و مصرف آب آشامیدنی در شهر تربت‌حیدریه به علت شیوع ویروس کرونا در سه ماه گذشته خبر داد و افزود: رعایت مسایل بهداشتی توسط مردم باعث شد مصرف آب در فروردین، اردیبهشت و خرداد امسال نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب ۱۵، ۷ و۲۲ درصد افزایش یابد.

یوسفی، وضعیت منابع آب در دشت‌های این شهرستان را بحرانی توصیف کرد و ادامه داد: به رغم بارندگی مطلوب امسال دشت‌های این منطقه با کمبود منابع آب مواجهند به گونه‌ای که در منطقه "آبرود" از مجموع ۱۱ حلقه چاه، هفت حلقه آن خشک شده است.

با ادغام شرکت‌های آبفای شهری و روستایی، اکنون این نهاد به ۶۲ هزار مشترک شهری و ۲۹ هزار و ۱۰۰ مشترک روستایی تربت‌حیدریه، خدمات ارایه می‌دهد.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.