تنوع در سبد سوخت هر کشوری علاوه بر آنکه میتواند صرفهجویی در هزینهها را به دنبال داشته باشد، همچنین امنیت سوخت را نیز ایجاد میکند.
زیرا با عدم دسترسی به یک سوخت میتوان از سوختهای جایگزین استفاده کرد و هیچ قدرت یا کشوری نمیتواند با تکیه بر عدم فروش سوخت، فشار سیاسی و یا اقتصادی را تحمیل کند.
این موضوع برای ایران بسیار ملموس است زیرا در دوره قبلی تحریمها و آن زمان که سوخت غالب خودروها بنزین بود، تحریم فروش بنزین به ایران در دستور کار قرار گرفت تا ایران را وادار به عقبنشینی از برنامه صلحآمیز هستهای خود کند.
اگرچه با روی کار امدن دولت تدبیر و امید تلاش شد تا این پرونده در غالب برجام به نتیجه برسد اما توجه به امنیت تامین سوخت نیز در دستور کار قرار گرفت.
در گام اول تکمیل طرحهای پالایشگاهی و در راس همه آنها پالایشگاه ستاره خلیج فارس مورد توجه قرار گرفت تا آنجا که ایران نه تنها با ظرفیت تولید روزانه ۱۱۷ میلیون لیتر از واردات بنزین بینیاز شد بلکه به جمع صادرکنندگان این سوخت استراتژیک نیز درآمد.
اما این تمام ماجرا نبود. در کنار آن، سوختهای جایگزین نیز توسعه پیدا کرد که در راس همه آنها سی.ان.جی قرار داشت.
وزیر نفت نیز در این باره تاکید کرده که گاز میتواند سوخت ملی ایران باشد زیرا دسترسی به منابع عظیم گازی امکان تامین بلند مدت این سوخت را فراهم آورده است.
از همین رو از سال ۹۲ تا ۹۸، ۴۸۴ جایگاه جدید سی.ان.جی در کشور احداث شده است.
امارها نشان میدهد، در سال ۹۲ و اولین سال دولت یازدهم، ۱۶۹ جایگاه سی ان جی احداث شده است.
در سالهای بعد نیز این کار ادامه داشت تا آنجا که در سالهای ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۸۱، ۵۹، ۵۵، ۳۹، ۵۰ و ۳۱ جایگاه سی.ان.جی در کشور احداث شده تا دسترسی به این سوخت آسانتر شود.
با توجه به این ارقام در حال حاضر ۲ هزار و ۴۹۳ جایگاه سی.ان.جی در کشور وجود دارد.
این جایگاهها در مجموع ظرفیتی ۴۰ میلیون متر مکعبی را برای ارائه سوخت دارد اما در حال حاضر نیمی از این ظرفیت خالی است.
از همین رو برای استفاده از ظرفیت ایجاد شده و همچنین افزایش سهم سی.ان.جی در سبد سوخت، طرح گازسوز کردن یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی در دستور کار قرار گرفت که اقدامات لازم انجام شده و قرار است ظرف یک سال آینده این خودروها تبدیل شوند.
علاوه بر ۲۴۹۳ جایگاه موجود سی.ان.جی، ۱۱۸ جایگاه نیز در حال احداث است.