اراک - ایرنا - استمرار خدمات سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد) و توجه ویژه به مطالبات شهروندان به عنوان یک زیرساخت بنیادی، یکی از اقدامات شاخص دولت تدبیر و امید است که در پاسخگویی و حل مشکلات اقشار مختلف از سوی دولتمردان نیز تاثیرگذار بوده است.

شبکه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت ( سامد) سامانه‌ای که است که مردم از طریق آن و بدون واسطه با شماره‌گیری تلفن۱۱۱، مشکلات و خواسته‌های خود را با مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در میان گذاشته و از طریق دریافت کد رهگیری نتیجه مطالبات خود را پیگیری می‌کنند.

شورای عالی اداری کشور در یکصد و شصتمین جلسه مورخ ۱۳۹۲/۰۳/۲۷ بنا به پیشنهاد مشترک نهاد ریاست جمهوری و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور، به استناد ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، "نظامنامه مدیریت ارتباطات مردمی در بستر سامد" را تصویب کرد.

بی‌تردید پاسخگویی به حجم‌ بالای درخواست‌ها و وجود برخی مشکلات در ساختار دستگاه‌ها باعث کندی روند رسیدگی به مطالبات عمومی می‌شود و از سوی دیگر تعدد درخواست‌ها و پراکندگی سوابق و ناآشنایی برخی لایه‌های اجتماعی با قوانین و مقررات، نیاز به سامانه‌ای منسجم جهت رفع مشکلات مردمی را دوچندان کرده بود که با راه‌اندازی سامانه سامد، این فرصت ارزشمند برای عموم جامعه مهیا شده است. 

سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد)، راهبردی برای خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان و پل بی‌واسطه ارتباط مردم با مدیران بوده و با حذف بسیاری از فرآیندهای طولانی و زمانبر اداری علاوه بر حل مشکلات مردم، میزان رضایتمندی بالایی نیز در جامعه داشته است.

به گفته مسئولان و صاحبنظران سیاسی استان مرکزی افزایش مشارکت مردمی در نظارت همگانی و تقویت و تثبیت اعتماد مردم به دولت، افزایش رضایت مردم از طریق ارتقای کیفیت پاسخگویی دستگاه‌ها و سازمان‌ها، رسیدگی و حل زودهنگام مشکلات مردم همراه با ضریب نفوذ الکترونیکی ارتباطات مردمی در کشور مهمترین هدف راه‌اندازی سامانه سامد است که در استان مرکزی محقق شده است.

سامد؛ بستری مناسب برای تعامل آسان ملت و دولت

استاندار مرکزی گفت: سامانه سامد بستر مناسبی برای تعامل آسان مردم و دولت و شتاب‌بخشی در انجام درخواست های مردمی از مسئولان است که در این استان موفقیت‌های چشمگیری داشته است.

سید «علی آقازاده» افزود: سامد، سامانه ای الکترونیکی است که براساس نظامنامه مدیریت پاسخگویی به شکایات، مردم می‌توانند درخواست‌ها، انتقادها، شکایات، گزارش‌ها، طرح‌ها و پیشنهادهای خود را بدون محدودیت با دولت مطرح کنند.

وی ادامه داد: سهولت در دسترسی عمومی به مسیرهای ارتباطی با مسئولان به منظور بررسی مسایل و مشکلات شهروندان از جمله اهداف راه‌اندازی سامد است که علاوه بر افزایش سطح رضایتمندی عمومی فرآیند خدمت‌رسانی به مردم را نیز تسهیل کرد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه در سامانه سامد امکان پیگیری و ارزیابی پاسخ دریافت شده برای دستگاه‌های نظارتی و اجرایی بالاتر نیز وجود دارد، بیان کرد: آحاد مردم استان می‌توانند با شماره‌گیری (۱۱۱) مشکلات و مسائل خود را با مسئولان درمیان گذاشته و در مدت‌زمانی کوتاه نیز پاسخ درخواست‌های خود را دریافت کنند.

آقازاده اظهار داشت: حضور مدیران در سامد(سامانه ارتباطات مردمی دولت) فرصت مناسبی برای ارزیابی و آشنایی با نقاط قوت و ضعف دستگاه زیرمجموعه آنان و تصمیم‌گیری برای بهبود عملکرد ادارات است

وی اضافه کرد: مدیران و مسئولان استان مرکزی با حضور در این سامانه می‌توانند به صورت مستقیم با مردم ارتباط داشته و از نزدیک با مشکلات جامعه آشنا شده و اقدامات لازم را برای رفع این مشکلات انجام دهند.

ضرورت تقویت هر چه بیشتر ارتباط مردم با مسئولان در راستای افزایش اعتماد عمومی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز گفت: شنیدن مشکلات و درد دل‌های مردم از طریق سامانه سامد و ملاقات‌های عمومی سبب ایجاد روحیه امید و سرزندگی در جامعه می شود و روند خدمتگذاری مسئولان را نیز تسهیل می کند.

«بهروز اکرمی» افزود: معرفی تنگناها و مشکلات به منظور اتخاذ تصمیم مناسب برای رفع این تنگناها و مشکلات از طریق قانونی از دستاوردهای ارزشمند سامانه الکترونیک ارتباط مردم و دولت است که باید فرهنگ استفاده از آن در جامعه نهادینه شود.

وی ادامه داد: از آنجا که کاهش مراجعات به مدیران از جمله اهداف اصلی دولت الکترونیک است، دولت تدبیر و امید تلاش می‌کند از طریق اجرای طرح سامد به تسهیل و تسریع ارتباطات مردم با مسئولان و یا در صورت نیاز مسئولان بخش‌های نظارتی بپردازد. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی اظهار داشت: شماره تلفن ۱۱۱ سرشاخه اصلی سامانه های الکترونیک ارتباط مردم و دولت است و این ابزار به نحوی طراحی شده که هر فرد از هر نقطه از کشور با این شماره تماس بگیرد، به‌ طور اتوماتیک به سایت پاسخگویی سامد استان مربوطه متصل می‌شود.

اکرمی بیان کرد: کارشناسان پاسخگوی سامد بعد از هر تماس تلفنی به فرد تماس گیرنده یک کد رهگیری برای پیگیری درخواست یا شکایت خود می‌دهند و اگر هنگام برقراری یک تماس اپراتور در سایت حضور نداشته باشد، پیغام گیر سامانه درخواست‌ها و شکایات را با اطلاعات افراد ضبط می‌کند و در اولین فرصت اپراتور موظف است پس از ثبت درخواست و شکایت، اقدام به ارائه کد رهگیری به متقاضی کند که این کار با استفاده از مناسب ترین روش انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: سامانه الکترونیک ارتباط مردم و دولت مجموعه ای موازی یا جداگانه از مجموعه دستگاه‌های پاسخگو در دولت نیست، بلکه تسهیل کننده روند پاسخ به درخواست‌ها و شکایات مردمی از طریق مراجع ذیربط است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی تاکید کرد: در صورتی که دستگاه‌ها تکالیف و وظایف خود را به درستی انجام دهند و هرکدام خود را ملزم به پاسخگویی به مردم از طریق سامانه سامد بدانند، نیازی به مراجعه مردم چه به‌صورت حضوری و چه به‌صورت تلفنی به استانداری نیست و در نتیجه رضایتمندی عمومی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی افزایش می‌یابد.

سامد پل بی‌واسطه مدیران برای شنیدن مشکلات مردم است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: سامانه ارتباط مردمی دولت (سامد) پل بی‌واسطه مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی برای شنیدن مشکلات و پاسخگویی به مردم است.

«سعید فرخی» افزود: مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در دستگاه‌های مختلف با حضور در مرکز سامد پاسخگوی مستقیم درخواست‌ها، مشکلات و مطالبات مردمی در حوزه‌های گوناگون هستند. 

وی ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی و کارایی سامانه سامد (تلفن ۱۱۱) این است که خواسته‌ها و مشکلات تماس‌گیرندگان در بازه زمانی معین، عملیاتی شده و نتیجه اقدامات نیز در اسرع وقت به مخاطبان گزارش می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی بیان کرد: مدیران و دستگاه‌های اجرایی به دستور مستقیم استاندار موظف هستند در سامانه سامد حضور پیدا کرده و مشکلات مردم به‌ درستی و با  راهنمایی‌های درست و اصولی رسیدگی شود.

فرخی بیان کرد: درخواست‌های تماس‌گیرندگان بیشتر در حوزه مسائل عمرانی و مدیریت شهری است که مردم علاوه بر مطرح کردن مشکلات راهکارهای لازم را نیز ارائه می‌کنند که در بسیاری از موارد راهگشا است.

تماس روزانه ۲۰۰ نفر با سامد استان مرکزی

مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد بازرسی و امور حقوقی استانداری مرکزی نیز افزود: روزانه بیش از ۲۰۰ نفر با سامانه سامد این استان تماس و مشکلات خود را با مدیران مربوطه در میان می‌گذارند.

«غلامعباس میرزایی» افزود: علاوه بر استاندار و معاونان استاندار روزانه یک تا چهار مدیر دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی در سامانه سامد این استان حاضر شده و پاسخگوی مردم از طریق شماره تلفن ۱۱۱ هستند.

وی ادامه داد: وقتی شهروندان با سامانه ۱۱۱ سامد تماس می گیرند، شماره تماس ثبت و مکالمه آنان ضبط و برخی خواسته‌های آنان از همان طریق پاسخ داده می‌شود و برخی از خواسته‌های مردم نیز بعد از رسیدگی‌های کارشناسی به صورت پیامکی پاسخ داده می‌شود.

مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد بازرسی و امور حقوقی استانداری مرکزی اظهار داشت: زمانی که یکی از شهروندان با سامانه سامد استان تماس حاصل کرده و مشکلات خود را با مدیر مربوطه درمیان می‌گذارد همزمان نهاد ریاست جمهوری نیز برخط است و مشکلات و نحوه پاسخگویی مسئولان به مردم را رصد می‌کند.

میرزایی بیان کرد: نهاد ریاست جمهوری بعد از مدتی با تعدادی از تماس‌گیرندگان سامد استان تماس حاصل کرده و عملکرد مسئولان در پیگیری مشکلات مردم را مورد ارزیابی و راستی‌آزمایی قرار می‌دهد و نتیجه این امر نیز به استان ارجاع داده می‌شود.

وی اضافه کرد: تا کنون تمامی ارزیابی‌ها و راستی‌آزمایی‌های نهاد ریاست جمهوری از سامد استان مرکزی و نحوه پاسخگویی مسئولان به مردم مثبت بوده و می توان گفت سامد این استان عملکرد موفقی به خصوص در چهارماه نخست امسال داشته است.

مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد بازرسی و امور حقوقی استانداری مرکزی گفت: شهروندان بعد از تماس با مسئولان از طریق سامانه سامد کد پیگیری دریافت می‌کنند و در اسرع وقت با این کد می‌توانند پیگیر مسائل خود از طریق مدیران مربوطه باشند.

در مجموع مسئولان استان مرکزی بر این باورند که سامانه سامد می تواند در حد توان و با استفاده از امکانات روز، مردم را در احقاق حقوق خود یاری داده و به صورت نظامند، به انتظارات آنها از مجموعه نظام اجرائی پاسخ دهد و کارکرد سیستم اجرایی را مورد نظارت و ارزیابی قرار دهد و به فرهنگ سازی در زمینه ارتباط مستمر و مناسب مردم با حاکمیت منتهی شود.