تهران- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش به دنبال تفویض اختیارات استانی است و در مواردی این تفویض اختیار با مقاومت شوراهای برنامه‌ریزی استانی مواجه شده است؛ در حالی که توسعه آموزش و پرورش نیازمند الگوهای محلی توسعه است.

سومین نشست از سلسه نشست‌های گفتگوی هفته با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت کشور با محوریت گفتگو بر محور تحول با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در ساختمان شهید رجایی برگزار شد. اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش در این نشست به تشریح و تبیین برنامه‌های آموزش ‌و پرورش پرداختند.

ایجاد وحدت رویه در پروانه‌های ساختمانی باعث افزایش درآمد شوراهای آموزش و پرورش شد

مجتبی زینی وند، رییس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه از زمانی که قانون شوراها تصویب شد، ایجاد وحدت رویه در پروانه‌های ساختمانی باعث افزایش درآمد شوراهای آموزش و پرورش شد، اظهار داشت: این درآمدها در سال ۹۷با ۸۴ درصد و در سال ۹۸ با ۹۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرد.

وی ادامه داد: شورای مناطق مرزی برای تقویت هویت فردی و اجتماعی دانش آموزان تعریف شده است، بنابراین باید این جلسات به طور منظم تشکیل شود و بخشی از اعتبارات شوراهای استانی به این شوراها تعلق گیرد. بنابراین انتظار داریم استانداران در حوزه بودجه و تشکیل جلسات این شوراها توجه جدی داشته باشند.

نمایندگان شوراهای دانش آموزی؛ به عنوان مشاوران فرمانداران و استانداران انتخاب شوند

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به نقش وزارت کشور در کنترل آسیب‌های اجتماعی گفت: نهادینه سازی در حوزه توسعه مشارکت‌ها، در قالب شوراهای دانش آموزی با شرکت ۱۰ میلیون دانش آموز رقم می‌خورد. شوراهای دانش آموزی استانی نیز از امسال تشکیل می‌شود که انتظار داریم وزارت کشور از نمایندگان مجلس دانش آموزی به عنوان مشاوران فرمانداران، بخشداران و استانداران استفاده کند و همچنین نماینده شورای دانش آموزی در جلسات مهم استانی شرکت کند که این فعالیت‌ها به هویت بخشی، تثبیت و انسجام فعالیت‌های شوراهای دانش آموزی کمک می‌کند.

وی گفت: اطلس آسیب‌های اجتماعی کل کشور قابل ترسیم است، اما در درمان نیاز به حمایت شوراهای استانی داریم.

اداره غیرمتمرکز آموزش و پرورش به حمایت شوراهای برنامه‌ریزی استانی نیاز دارد

علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به دلیل تنوع خدماتی که ارایه می‌کند نمی‌تواند به صورت متمرکز اداره شود، گفت: وزارت آموزش و پرورش به دنبال تفویض اختیارات استانی است و در مواردی این تفویض اختیار با مقاومت شوراهای برنامه‌ریزی استانی مواجه شده است؛ در حالی که برای توسعه آموزش و پرورش نیازمند الگوهای محلی توسعه هستیم.

لزوم توجه به جایگاه آموزش و پرورش در جلسات استانی

احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مهم‌ترین رکن برای ارتقای جایگاه و منزلت معلمان، وزارت کشور و استانداران هستند، اظهار کرد: اینکه در شورای برنامه‌ریزی استان آموزش و پرورش چه جایگاهی داشته باشد مهم است و می‌تواند در مراودات استانی و ارتقای نگاه مدیران استانی به آموزش و پرورش کمک کند.

استانداران و فرمانداران در ضد عفونی به مدارس کمک کنند

مهرزادحمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آغاز سال تحصیلی نزدیک است و مدارس در مناطق مختلف با توجه به شرایط قرمز، زرد و سفید برگزار خواهد شد، گفت: ضد عفونی مدارس نیاز به کمک سایر دستگاه‌ها دارد، لذا از استانداران و فرمانداران می‌خواهیم که در این موضوع به مدارس کمک کنند.

وی ادامه داد: وضعیت ۱۰ هزار سرویس‌های بهداشتی و آبخوری مدارس باید ارتقا یابد و سرویس‌های بهداشتی از آبخوری‌ها جدا شود که این کار با هزینه کمی قابل حل هست و می‌تواند با کمک استانداری‌ها این کار انجام شود.

حمیدی با اشاره به اینکه ۹ درصد بودجه سلامت برخی کشورها صرف کنترل چاقی می‌شود و ۸۰ درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های غیر واگیر است، گفت: آموزش و پرورش طرح پیشگیری از چاقی را آماده کرده است و در این سند ائتلاف ملی وزارت کشور می‌تواند همیار و کمک خوبی برای آموزش و پرورش باشد.

در ادامه این نشست روسای آموزش و پرورش گرگان و چابهار و مدیران کل آموزش و پرورش لرستان و اردبیل به ایراد سخن پرداختند.