بیرجند - ایرنا - معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با پیگیری و بررسی شکایت‌های مردمی و گزارش‌های سامانه ۱۲۴ در استان، ۱۰ میلیارد و ۷۰۷ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۸۸۹ ریال به شاکیان برگشت داده شده است.

علی تهوری روز یکشنبه در پنجمین نشست کمیسیون تنظیم بازار استان که به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، با اشاره به دریافت گزارش‌های مردمی از ۲ طریق حضوری و سامانه تلفنی ۱۲۴ در تمامی شهرستان‌ها افزود: از ابتدای امسال ۹ هزار و ۷۶۰ مورد گزارش مردمی از طریق سامانه ۱۲۴ در استان دریافت شده و مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی به برگزاری گشت‌های مشترک و انجام بازرسی‌ها در ۲ نوبت صبح و عصر به صورت مستمر و در قالب طرح‌های نظارتی مختلف اعم از طرح نظارتی نوروز ۹۹، ماه مبارک رمضان و برخورد با محتکران خودرو اشاره و تصریح کرد: همچنین در این مدت، بیش از ۱۶ هزار و ۵۹۰ مورد بازرسی از واحدهای صنفی و غیرصنفی خراسان جنوبی انجام و منجر به تشکیل ۴۲۰ فقره پرونده تخلف شده است.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی عنوان کرد: ارزش ریالی این تعداد پرونده نیز بالغ بر پنج میلیارد و ۵۶۳ میلیون و ۴۰۱ هزار ریال بوده که برای واحدهای متخلف در استان تشکیل و برای سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

وی با اشاره به نوسانات قیمتی بازار و افزایش قانونی برخی از کالاها و خدمات برابر مصوبات کارگروه تنظیم بازار کشور، از تشدید بازرسی‌ها و تمرکز جدی نظارت‌ها بر فرآیند تامین و توزیع ۶ گروه کالایی به جهت جلوگیری از تخلفاتی نظیر گرانفروشی، احتکار، اختفا و امتناع از عرضه خبر داد. 

تهوری لوازم خانگی اعم از یخچال، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی، لاستیک خودرو اعم از سواری و سنگین، گوشت مرغ و تخم مرغ، برنج، نهاده‌های دامی اعم از ذرت و سویا و مصالح ساختمانی اعم از سیمان و آهن آلات را ۶ گروه کالایی دارای اولویت در بازرسی و نظارت‌ها عنوان کرد.

وی گفت: نظارت بر این کالاها در دستور کار بازرسان سازمان صمت قرار گرفته که ضمن برنامه‌ریزی مناسب، اقدامات نظارتی و بازرسی به ویژه بر انبارها و مراکز نگهداری کالاها متمرکز شده است و با برگزاری گشت‌های مشترک دستگاه‌های متولی، با متخلفان برخورد قاطع صورت می‌گیرد.