تهران- ایرنا- دکتر رامز وقار استاد برجسته و چهره ماندگار و پیشکسوت دانشکده فنی دانشگاه تهران و پدر علم متالورژی ایران، دار فانی را وداع گفت.

به گزارش گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، هیات رییسه دانشگاه تهران روز یکشنبه با اعلام این خبر، درگذشت این استاد برجسته حوزه متالورژی کشور را تسلیت گفت.

در پیام هیات رئیسه دانشگاه تهران آمده است: روانشاد دکتر رامز وقار که نخستین استاد تحصیلکرده کشور در رشته متالورژی بود، در طول بیش از شصت سال تدریس و تحقیق در دانشگاه تهران، بنیانگذار بسیاری از کارهای بزرگ انجام شده صنعت متالورژی در کشور و تربیت کننده نسل‌های متمادی از دانشجویان، پژوهشگران و استادان این رشته راهبردی در کشور بود و میراث باقیمانده از او در این زمینه، به حق کم نظیر و ستودنی است.

هیأت رییسه دانشگاه تهران، ضمن اظهار تأسف عمیق از درگذشت این استاد برجسته، این ضایعه تلخ را به خانواده و بستگان ایشان، استادان و دانشجویان و بهره مندان از محضر وی و همه اعضای خانواده بزرگ دانشگاه تهران و جامعه دانشگاهی و صنعتی کشور تسلیت می‌گوید و برای روح آن استاد تلاشگر و فرهیخته، رحمت و رضوان الهی طلب می‌کند.

دکتر رامز وقار در سال ۱۳۱۰ در تفلیس متولد شد و با تغییر رژیم شوروی سابق به خانواده وی اعلام شد یا باید به تابعیت آنجا در بیایند یا این کشور را ترک کنند که خانواده وی راهی ایران شدند و رامز تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در تهران گذراند و دوره متوسطه را در دبیرستان البرز سپری کرد.

وی با بیش از ۳۵ مقاله در مجلات داخلی و خارجی، دارای چندین عنوان کتاب در حوزه تخصصی خود است که بارها کتاب های وی به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و کتاب برتر دانشگاه تهران انتخاب شده است.

استاد وقار مقطع متوسطه را در دبیرستان البرز تهران تحصیل کرده و مهندسی شیمی دانشکده فنی دانشگاه تهران اولین مدرک آکادمیک او بود. استاد وقار به عنوان شاگرد اول رشته مهندسی شیمی دانشگاه تهران با بورس دولتی به بلژیک رفت و در سال ۱۳۴۶ موفق به اخذ درجه دکتری شد.