به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، طرح ترافیک تهران یکی از چالشهای بزرگ میان ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران و شهرداری پایتخت بوده و همچنان حرف شهرداری تهران بر کرسی نشسته است. آن هم در شرایطی که وضعیت شیوع ویروس کرونا در تهران حتی قابل مقایسه با اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ هم نیست.
طرح ترافیک تهران با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا در ۲۳ فروردین ماه لغو شد و آثار آن به واسطه کاهش حضور مردم در وسایل حمل و نقل عمومی و مترو در اردیبهشت و خرداد ماه تا حد زیادی محسوس بود.
رعایت فاصله گذاری فیزیکی و کاهش تراکم در وسایل نقلیه عمومی اولین اثر مثبت لغو طرح ترافیک پایتخت بود که با اصرار شهرداری تهران دوباره از ۱۷ خرداد ماه از سر گرفته شده و آثار مشهود آن با افزایش تراکم در مترو و اتوبوسهای شهری منجر به افزایش ابتلا به ویروس کرونا شد.
تمکین نکردن شهرداری از ستاد کرونای تهران
در حالی که علی رضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران و انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران به شدت بر لغو طرح ترافیک تهران اصرار دارند، شهرداری تهران همچنان به ادامه طرح ترافیک اصرار میکند.
محسنی بندپی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: ستاد مقابله و مدیریت ویروس کرونای استان به لغو طرح ترافیک اصرار دارد، اما شهرداری پایتخت نسبت به آن تمکین نمیکند. محیطهای جمعی، پاساژها، حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس و مترو پاشنه آشیل تهران و افزایش روند ابتلا به کرونا در پایتخت محسوب میشود.
وضعیت کرونا در تهران خوب نیست
سخنگوی وزارت بهداشت روز یکشنبه درباره وضعیت ۹ شهرستان در استان تهران هشدار داد و اعلام کرد که موارد بستری روزانه در استان تهران در یک ماه گذشته تا دو برابر افزایش یافته است.
سیما سادات لاری گفت: آمار بستری در شهرستانهایی مثل تهران، پاکدشت، دماوند و شهریار شیب تندی دارد. نیمی از تختهای مراقبتهای ویژه بزرگسالان در استان تهران تحت اشغال بیماران کرونایی است.
محسنی بندپی استاندار تهران نیز در این رابطه اظهار کرد: استان تهران از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت خوبی قرار ندارد و حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر در بیمارستانهای آن بستری هستند. از سویی روند بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در تهران رو به افزایش است و از سوی دیگر نیز زیرساختهای لازم برای رعایت پروتکلهای بهداشتی در همه بخشها وجود ندارد.
همه مخالفند، به جز یکی
در حالیکه حتی شورای شهر تهران هم موافقت چندانی با اجرای طرح ترافیک در تهران ندارد، شهرداری تهران به کار خود ادامه میدهد.
علی رضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران روز ۱۹ تیر ماه اعلام کرد که یکی از پیشنهادهای اصلی این ستاد برای مدیریت کرونا در تهران، تعلیق طرح ترافیک است.
وی بیان کرد: کمتر از ۱.۵ درصد تهرانیها برای مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، ۴۷ درصد برای رفتن به محل کار و ۲۶ درصد برای خرید از خانه خارج میشوند؛ بنابراین برای تقلیل سفرهای درون شهری باید روی دو موضوع تقلیل ساعات کار و ظرفیت کارکنان و تعلیق طرح ترافیک سرمایه گذاری کنیم.
نکته جالب اینکه حجت نظری عضو شورای شهر تهران هم با اجرای طرح ترافیک مخالف است.
وی به خبرنگار ایرنا گفت: از همان ابتدای شیوع کرونا در کشور خواستار لغو هر دو طرح ترافیکی در تهران شدم و حتی به شهردار تهران برای این موضوع اصرار کردم. با توجه به افزایش قابل توجه آمار قربانیان کرونا در تهران همچنان معتقدم که باید طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا یا همان زوج و فرد سابق در تهران لغو شود.
نظری بیان کرد: بین ترافیک و سلامتی شهروندان، دومی اهمیت بیشتری دارد و به همین دلیل هم معتقدم باید به منظور کاهش بار مترو و اتوبوسرانی، اجازه دهیم تا خودروهای سواری بدون محدودیت در طرح تردد کنند. کسی برای سفر غیرضروری آن هم در طول روز وارد محدوده طرح ترافیک نمیشود؛ مثلا چقدر احتمال دارد که یک نفر بخواهد ساعت ۱۱ ظهر با خودروی شخصی در میدان منیریه چرخی برند؟ افزایش حجم سفرها طبیعی است، کما اینکه با اجرای مجدد طرح ترافیک، بار مترو و اتوبوس بیشتر شده است.
عجیبتر اینکه معاون ترافیک و حمل و نقل شهرداری تهران روز ۱۷ تیر گفته بود: لغو طرح ترافیک علاوه بر تشدید آلودگی هوا و افزایش سفرهای غیرضروری در مرکز شهر باعث انتشار ویروس کرونا میشود.
توپ طرح ترافیک در زمین ستاد ملی
در حالیکه وزارت بهداشت بارها نظر خود را در زمینه لغو طرح ترافیک اعلام کرده و بر این موضوع اصرار دارد، شهرداری تهران همچنان لغو این طرح را که حالا به قیمت جان تهرانیها تمام شده، منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا میداند.
مناف هاشمی معاون ترافیک و حمل و نقل شهرداری تهران در این زمینه گفت: در خصوص اجرا شدن و نشدن طرح محدودههای ترافیکی شهرداری تهران از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا تبعیت میشود.
پیروز حاچی شهردار تهران هم پیش از این، همین جمله را گفته بود و اعتقاد داشت که «اگر تشخیص ستاد ملی کرونا این باشد که طرح لغو شود حتما این کار را می کنیم.»
چرا طرح ترافیک باید لغو شود؟
علی رضا رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت روز ۲۴ تیر ماه در پاسخ به خبرنگار سلامت ایرنا درباره طرح ترافیک گفته بود: ما به این دلیل میگوییم طرح ترافیک لغود شود که ورودی به مترو و حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کند. زیرا تراکم در مترو و اتوبوس بیشتر شده و شانس انتقال افزایش پیدا خواهد کرد. بهترین راه، افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی است و این مشکل وجود دارد.
سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت نیز در همین زمینه گفته بود: اجرای طرح ترافیک باعث میشود مردم بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرده و در نتیجه در شهرهای پرجمعیت، تراکم در وسایل نقلیه عمومی بیشتر شده و فاصله گذاری رعایت نشود و به این ترتیب شیوع ویروس کرونا بالاتر میرود. با توجه به افزایش شیوع بیماری در تهران و به خصوص استان البرز، قطعا مصر هستیم در این زمینه در ستاد ملی کرونا تجدیدنظر شود.
به هر حال به نظر میرسد اجرای طرح ترافیک تهران در شرایط کنونی و با توجه به افزایش ابتلا به کرونا و وجود نداشتن مفهومی به نام فاصله گذاری فیزیکی در مترو و اتوبوسهای شهری، باعث به خطر افتادن جان تهرانیها میشود.
موضوعی که مراجع علمی شامل وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با کرونا کلانشهر تهران و حتی استانداری تهران هم به لغو آن اصرار دارند، اما شهرداری تهران علاقهای به لغو آن ندارد. در حالیکه لغو طرح ترافیک یکی از راههای موثر بر کاهش انتشار ویروس در تهران محسوب میشود.
گزارش از امیر پروسنان