به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاعرسانی وزارت کشور، «تقی رستموندی» روز یکشنبه در نشست گفت وگوی هفته که در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهارداشت: ظرف سه چهار سال گذشته نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان با عنوان طرح نماد به عنوان بستر اصلی همکاری وزارت آموزش و پرورش با سازمان امور اجتماعی قرار گرفت که کار نوآورانه و زیرساختی بود.
رییس سازمان امور اجتماعی کشور با تاکید بر لزوم داشتن یک نظام مراقبت اجتماعی در کشور ابراز امیدواری کرد این نظام به مرحلهای از بلوغ و کمال برسد که در دولتهای آینده این ریلگذاری استمرار یابد.
رستموندی افزود: به رغم تحول مثبت در این زمینه، دستگاههایی که میبایست معین وزارت آموزش و پرورش باشند، نتوانستند همپای این تحول حرکت کنند. همانطور که اعلام شد غربالگری و سنجش سلامت روان دانشآموزان انجام شد اما خدمات مشاوره، روانشناختی و خدمات اجتماعی از طرف نهادهایی که مکمل این طرح بودند، یا ضعیف بود و یا اصلا صورت نگرفت.
وی خاطرنشان کرد: انتظار داشتیم نهادهای حمایتی، امدادی و نهادهایی که در این زمینه خدمات ارائه میکردند، در این طرح به وزارت آموزش و پرورش کمک کنند که محقق نشد. در این راستا، به رحمانیفضلی به عنوان رییس شورای اجتماعی کشور پیشنهاد دادیم که یک بار این موضوع در نشست شورای اجتماعی به بحث و بررسی گذاشته شود که چرا نهادهای مسئول اقدامات لازم را انجام ندادهاند.
معاون وزیر کشور اضافه کرد: زمانی که از این نهادها درباره چرایی عدم همکاری پرسش میکنیم، کمبود اعتبارات و منابع را به عنوان عامل اصلی مطرح میکنند اما پرسش ما این است که چه جایی واجبتر از آموزش و پرورش است که منابع نهادهای حمایتی، امدادی و خدماتی در آن هزینه شود.
رستموندی خاطرنشان کرد: در بحث مشارکت اجتماعی ایدهای مبنی بر ایجاد سمنهای دانشآموزی در دوره دانشآموزی وجود دارد تا بعد از فارغالتحصیلی بتوانند به شکل حرفهای و رسمی مجوز و پروانه بگیرند و این سمنها را تبدیل به سازمان مردم نهاد رسمی کشور کنند.
وی یکی از راهکارهای موثر در حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی را حضور روحانیون یا مربیان تربیتی در مدارس برشمرد و یادآور شد: روحانیون میتوانند با حضور در محیطهای آموزشی و شناسایی نیازهای دانشآموزان، علاوه بر برپایی نمازهای جماعت، رابطه معنوی میان مربی دینی و دانشآموز ایجاد کنند که در کاهش آسیبهای اجتماعی میتواند موثر باشد.