تهران- ایرنا- رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از اخذ مجوز وزارت علوم برای ایجاد ۳۴۰ کدرشته محل جدید خبر داد و گفت: حدود ۱۷۰ رشته این دانشگاه که ظرفیت بازار کار آن وجود ندارد، حذف می شوند.

ابراهیم صالحی عمران امروز - دوشنبه  - در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت و کارآفرینی از تفاهم نامه ای خبر داد که دانشگاه فنی و حرفه ای با آموزش و پرورش و دانشگاه شهید رجایی بر سر تربیت معلمان برای مراکز کار و دانش امضا کردند.

وی با یادآوری افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره های کاردانی و کارشناسی این دانشگاه اظهارداشت: دانشگاه فنی وحرفه ای در سال ۹۹ برای دوره های کاردانی ۱۲۴ هزار دانشجو  و برای دوره های کارشناسی نیز ۵۷ هزار دانشجو می پذیرد.  

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای یکی از برنامه های جدی این دانشگاه در سال تحصیلی آینده را تجهیز و توسعه کارگاه ها و آزمایشگاه ها عنوان کرد که برای این مهم ۲۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
صالحی عمران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درخصوص بودجه امسال این دانشگاه تاکید کرد: تاکنون حدود ۴۰ درصد این بودجه تخصیص داده شده و مابقی تا پایان سال نیز پرداخت می شود.
وی همچنین در باره اصلاح ساختار بودجه ای دانشگاه گفت: اجرای این اقدام به سال ۹۹ نرسید و در جلسه اخیر با دولت مقرر شد تا شاخص های مربوط به بودجه اصلاح شود که در این صورت بودجه دانشگاه در سال ۱۴۰۰ بر اساس نیاز تنظیم خواهد شد.

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای دارای ۱۵۳ رشته تحصیلی است که ۴۴ رشته در مقطع کاردانی و ۴۳ رشته در مقطع کاردانی ناپیوسته تدریس می شوند. همچنین هفت رشته کارشناسی پیوسته و ۵۹ رشته کارشناسی ناپیوسته نیز در دانشگاه فنی و حرفه ای وجود دارد.
صالحی عمران با تاکید بر بازنگری برنامه های درسی و اهمیت آموزش عالی مهارتی اظهار داشت: ۴۳ برنامه درسی دانشگاه فنی و حرفه ای بازنگری شده است اما بنا داریم تا در سال ۹۹ تمامی برنامه های درسی این دانشگاه به روزرسانی و بازنگری شود.
وی ادامه داد: این دانشگاه دارای ۶۷۲ عضو هیات علمی و ۳۴۹ کادر آموزشی غیرثابت است. همچنین ۲۰ هزار نیروی حق التدریس در آموزشگاه های فنی و حرفه ای در حال تدریس و دارای کد مدرسی بر اساس آیین نامه صلاحیت حرفه ای هستند.
صالحی عمران خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۳۰۰ کارگاه و آزمایشگاه در دانشگاه فعال هستند و حدود ۷۰ درصد از سرفصل های آموزشی عملی است.
وی تاکید کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای باید پنجه های کارآمد را پرورش دهد و الزامات و نیازهای شغلی و حرفه ای را در برنامه های درسی مورد نظر قرار دهد. از این رو آماده سازی افراد برای تولید هدف اصلی دانشگاه است. این دانشگاه نیروهایی تربیت می کند که در رشد اقتصادی و درآمد خالص ملی نقش داشته باشند.
رییس دانشگاه فنی وحرفه ای توسعه مراکز نوآوری این دانشگاه را ضروری دانست و گفت: تجاری سازی آموزش یکی از مواردی است که همواره مورد تاکید قرار می گیرد. آموزشی که به تولید و اشتغال و توسعه منجر نشود، آموزش کارآمدی نخواهد بود.

صالحی عمران تصریح کرد: شناسایی دانش آموختگان موفق فنی و حرفه ای در بازار کار از برنامه های پیش روی این دانشگاه است تا الگوهای موفق را به خانواده و دانشجویان معرفی کنیم.
وی درباره آموزش های مجازی دانشگاه نیز اظهار داشت: ۸۷ درصد دروس به صورت مجازی در ترم جاری اجرا شد و به طور میانگین سه جلسه حضور داشتیم. همچنین ۱۲ جلسه از طرق نرم افزار ایرانی سمیاد برگزار شد.

آموزش عالی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای باید رایگان باشد

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای ۸۲ درصد آموزش‌های این دانشگاه را رایگان اعلام کرد و گفت: آموزش عالی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به دلیل آثار اجتماعی و اقتصادی آن باید به طور کامل رایگان باشد.

صالحی عمران ادامه داد: آموزش عالی فنی وحرفه ای باید کاملا رایگان باشد چرا که این آموزش ها آثار اجتماعی و اقتصادی در جامعه دارد و باعث افزایش تولید ناخالص ملی می شود.
وی افزود: در حال حاضر ۸۲ درصد آموزش های دانشگاه فنی وحرفه ای رایگان است اما معتقدیم تمامی این آموزش ها باید رایگان بوده و دولت هزینه های آن را بر عهده بگیرد.

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای در تشریح فعالیت های این دانشگاه گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای دارای ۱۷۶ مرکز فعال در ۱۱۴ شهر است که از این میزان ۵۳ آموزشکده برای زنان و مابقی برای مردان است.
صالحی عمران ادامه داد: این دانشگاه دارای ۱۴۰ هزار دانشجو  در سراسر کشور است که ۳۸ درصد آن را دختران و ۶۲ درصد را پسران تشکیل می دهند.
صالحی عمران تصریح کرد: ۸۲ درصد دانشجویان این دانشگاه در دوره های روزانه رایگان تحصیل می‌کنند و مابقی در دوره های دوم و پولی هستند.
وی تاکید کرد: درآمدهای حاصل از دوره های پولی صرف توسعه و تجهیز کارگاه های فنی و حرفه ای می شود.