این کتاب ۳۳۲ صفحهای با شمارگان سه هزار نسخه از سوی نشر «نگارکمال» به چاپ رسیده و روانه کتابفروشیها شده است.
قیمت هر جلد از این کتاب برای علاقهمندان به مطالعه ۳۵ هزار تومان است.
مطالب این کتاب در یازده فصل ارایه شده که فصل نخست آن حاوی تعریفی از آموزش، تفاوت آموزش و تدریس، دگرگونی آموزش در دوره معاصر و تاثیر گذشته نظام آموزشی بر سونوشت امروز آن است.
در فصل دوم کتاب نویسنده تعریفی از فناوری ارایه داده و روند پیشرفت فناوری را عنوان کرده است و پس از آن به معرفی انواع فناوری شامل فناوری در حوزههای ارتباطات، ساخت و ساز، کمکی، پزشکی، اطلاعات، سرگرمی، کسب و کارو آموزش پرداخته است.
سخن از فواید فناوری در کسب و کار و زیانهای احتمالی آن بخش دیگری از این فصل است.
نویسنده در فصل سوم تاریخچهای از آموزش مجازی و آموزش الکترونیک در ایران را ارایه کرده و انواع یادگیری الکترونیکی شامل چهره به چهره، خودآموز، غیرهمزمان، همزمان و ترکیبی را مطرح کرده است و کوشیده تا نقش زیرساخت و ابزار موثر، فناوری الکترونیکی در آموزش و پرورش، مزایای آموزش مجازی و ضرورت همگامی فناوری در آموزش، فواید کاربرد فناوری در کلاس درس و زیانهای احتمالی آن را بکاود.
در فصل چهارم کتاب فناوری تولید محتوا برای یادگیری الکترونیکی مطرح شده و عناصر موجود در یک سند الکترونیکی شامل متن، تصویر، فیلم و صداشرح داده شده است و فصل پنجم کتاب نیز در خصوص طراحی آموزشی در تولید محتوای الکترونیکی است که در این جستار معیارها و اصول طراحی فواید و عناصر طراحی آموزشی، ویزگیهای فرایند و الگوها در این راستا و مراحل الگوی ترکیبی طراحی آموزشی مجازی و نکات نگارش اهداف رفتاری آن توضیح داده شده است.
در فصل ششم این کتاب فناوری در حوزه زبان و ادبیات فارسی، دامنه کاربرد و قابلیتهای فناوری در ادبیات شامل تصحیح متن، فرهنگ نویسی، تاریخ ادبیات، علوم بلاغی، عروض و قافیه، دستور زبان، آموزش زبان فارسی، سبک شناسی و معرفی شاعران و نویسندگان و آثار آنان ارایه شده و در ادامه پیرامون حضور نرم افزارها در حوزه زبان و ادبیات فارسی، مقایسه رویکردهای سنتی و نوین یادگیری، روشهای فعال تدریس در حوزه زبان و ادبیات فارسی، نظام ارزشیابی در نرم افزارهای آموزشی ادبیات، تولید محتوای الکترونیکی آموزشی ، معرفی قسمتهای مختلف یک درس افزار شرح داده شده است.
فصل هفتم کتاب نیز پیرامون معرفی و تحلیل برخی نرم افزارهای موجود در حوزه زبان و ادبیات فارسی است و فهرستی از این نرم افزارها به همراه قابلیتها و اهمیت آنان ارایه شده است.
نویستده در فصل هشتم کتاب به معرفی پایگاهها و سایتهای علمی و ادبی مرتبط با حوزه آموزش زبان و ادبیات فارسی پرداخته و ۱۸ ارجاع موثر را به اشتراک گذاشته است و در فصل نهم نیز در خصوص کتابخانه الکترونیک و مزایای آن تقسیم بندی کتابهای الکترونیک از نظر امکانات و شرحی از سایتها و پایگاههای مرتبط با کتابهای الکترونیک سخن رانده است.
فصل دهم کتاب نیز به زبان و ادبیات فارسی در عرصه اینترنت اختصاص دارد که در ذیل ان پیرامون ویژگیهای آثار ادبی اینترنتی شامل درون مایه و محتوا، فرم و قالب و ساختار زبانی مطالبی ارایه کرده است.
نویستده در فصل یازدهم به مهرفی انواع رسانههای اجتماعی، شبکههای مجازی، وبلاگ، میکرووبلاگ، پادکست و جهان مجازی پرداخته و کوشیده تا کارکردهای آموزشی و اهداف در قالب شبکههای اجتماعی را شرح دهد از سوی دیگر در این فصل در خصوص مزایا و معایب آموزش در شبکه اجتماعی به تفضیل موضوعاتی شرح داده شده است.
در مقدمه این کتاب امده است: فناوری همپای عمر بشر و یاور تمام لحظههای او بوده و انسان زمانهای قدیم فناوری را بهصورتهای گوناگون پاسخگوی نیازهای اولیه خود دیده و در تامین خواستهها از آن بهره گرفته است.
تحولات سریع حوزه فناوری نوین در تعلیم و تربیت و نظام آموزشی نیز انقلابی برپا کرده و رسانههای آموزشی و ابزارهای مورد استفاده در یادگیری و یاددهی اهمیت زیادی دارند که باید برجسته شده تا کیفیت مهارتورزی و خردگرایی بهبود یابد.