تهران- ایرنا- محققان دانشگاه ییل واقع در آمریکا دریافتند با بررسی نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نسبت به این بیماری، می‌توان افرادی را که علایم متوسط و شدید را تجربه می کنند، شناسایی کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه خبری ساینس، در این تحقیقات ۱۱۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ از زمان پذیرش در بیمارستان تا روز ترخیص، مورد مطالعه قرار گرفتند و واکنش‌های مختلف سیستم ایمنی آن‌ها نسبت به این بیماری بررسی شد.

در این بررسی‌ها مشخص شد تمام این بیماران در ابتدا دارای یک الگوی فعالیت خاص در سیستم ایمنی خود هستند، اما تنها افرادی که علایم متوسط را دارند، واکنش‌های سیستم ایمنی و حجم ویروس در بدن آنها در طول زمان کاهش می‌یابد.

افرادی که علایم بیماری در آن‌ها شدید است، هیچ کاهشی در حجم ویروس یا واکنش سیستم ایمنی نشان نمی‌دهند و بسیاری از سیگنال‌های ایمنی در بدن این افراد تشدید می شود.

محققان توانستند در روزهای اولیه چرخه بیماری، شاخص‌هایی را شناسایی کنند که امکان پیش ‌بینی شدت بیماری را در افراد مختلف فراهم می‌کند.

نتایج این تحقیقات امکان شناسایی افرادی را که در معرض ابتلا به نوع شدید کووید ۱۹ هستند، در زمان بستری شدن در بیمارستان فراهم می‌کند.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.